Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

90 autobusów elektrycznych dla MZA Warszawa: Co słychać w przetargu? Analiza SWZ

infobus
25.03.2025 08:08
0 Komentarzy

Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie szukają dostawców łącznie 90 autobusów elektrycznych klasy I kategorii MIDI, MAXI i MEGA.

Zamówienie jest objęte opcją na maksymalnie 90 kolejnych pojazdów. Najnowszy zakup finansowany będzie ze środków własnych Miejskich Zakładów Autobusowych, przy wsparciu funduszy unijnych – prawdopodobnie EFRR. O ogłoszeniu tego dużego zamówienia pisaliśmy już w InfoBusie. MZA jest zainteresowane zakupem autobusów ładowanych przez wtyczkę plug-in. Zamówienie obejmuje również autobusy autonomiczne, o których pisaliśmy tutaj. A co ponadto? Sprawdzamy SWZ.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych chce kupić MZA w Warszawie?
  2. Na ile zadań został podzielony przetarg?
  3. Jakie dwa kryteria oceny ofert stosuje MZA w tym przetargu?
90 nowych elektrobusów dla MZA Warszawa:
90 nowych elektrobusów dla MZA Warszawa / fot. Busnex Poland

Kryteria oceny ofert

MZA podzieliło przetarg na cztery zadania:

  • Zadanie 1 – 25 autobusy MAXI + opcja na kolejnych 25; długość: 11,8 ÷ 12,2 m, trzydrzwiowe, układ drzwi 2-2-2.
  • Zadanie 2 – 50 autobusów MEGA + opcja na kolejnych 50, długość: 17,5 ÷ 18,2 m, czterodrzwiowe, układ drzwi 2-2-2-2.
  • Zadanie 3 – 5 autobusów MAXI z autonomią + opcja na kolejnych 5, długość: 11,8 ÷ 12,2 m, trzydrzwiowe, układ drzwi 2-2-2.
  • Zadanie 4 – 10 autobusów MIDI + opcja na kolejnych 10, długość 9,25 ÷ 10,65 m, dwudrzwiowe lub trzydrzwiowe, zalecany układ drzwi 1-2-0 lub 1-2-2.

Łącznie przewidziano 90 sztuk autobusów jako podstawowe zamówienie, a w ramach prawa opcji dodatkowe 90 sztuk autobusów w czterech różnych segmentach. We wszystkich zadaniach MZA wyodrębniło dwa kryteria oceny ofert: cenę (75%), parametry techniczno-eksploatacyjne (25%).

90 nowych elektrobusów dla MZA Warszawa: Co słychać w przetargu? Analiza SWZ
90 nowych elektrobusów dla MZA Warszawa / fot. Sims

Czas na technikę

Sprawdzamy podkryteria techniczne. W zadaniu nr 1, 3 i 4 MZA preferuje następujące rozwiązania:

  • trwałość baterii trakcyjnych do poziomu niemniejszego niż 70% pojemności w stosunku do wartości jej początkowej w okresie od 11 roku do 15 roku eksploatacji – 10 pkt,
  • panele fotowoltaiczne, umieszczone na dachu, włączone w instalację elektryczną autobusu o mocy powyżej 1 kWp – 2 pkt,
  • liczba miejsc pasażerskich 90 lub większa (w zadaniu nr 3 – 88 lub więcej, w zadaniu nr 4 – 70 lub więcej) – 2 pkt,
  • poszycia zewnętrzne ścian bocznych podzielone pionowo na części w całym pasie podokiennym, podzielonym dodatkowo poziomo na część górną i dolną – 1 pkt,
  • aktywne zawieszenie kompensujące pracę nadwozia podczas jazdy, niwelujące przechyły boczne i wzdłużne pojazdu poprzez zastosowanie amortyzatorów z elektrozaworami regulującymi w sposób automatyczny siłę tłumienia – 1 pkt,
  • system wykrywający zagrożenia na drodze przed pojazdem i w zależności od warunków i sytuacji drogowej zmniejszający lub redukujący do zera prędkość pojazdu – 1 pkt,
  • gwarancja na cały autobus – 61 miesięcy lub więcej – 3 pkt,
  • największy gwarantowany zasięg – 5 pkt.

W zadaniu nr 2 – MZA punktuje:

  • trwałość baterii trakcyjnych do poziomu niemniejszego niż 70% pojemności w stosunku do wartości jej początkowej w okresie od 11 roku do 15 roku eksploatacji – 10 pkt,
  • panele fotowoltaiczne, umieszczone na dachu, włączone w instalację elektryczną autobusu o mocy powyżej 1,21 kWp – 2 pkt,
  • liczba miejsc pasażerskich 120 lub większa – 2 pkt,
  • poszycia zewnętrzne ścian bocznych podzielone pionowo na części w całym pasie podokiennym, podzielonym dodatkowo poziomo na część górną i dolną – 1 pkt,
  • rozwiązanie techniczne z drugą i trzecią z osią napędową – 2 pkt,
  • aktywne zawieszenie kompensujące pracę nadwozia podczas jazdy, niwelujące przechyły boczne i wzdłużne pojazdu poprzez zastosowanie amortyzatorów z elektrozaworami regulującymi w sposób automatyczny siłę tłumienia – 1 pkt,
  • system wykrywający zagrożenia na drodze przed pojazdem i w zależności od warunków i sytuacji drogowej zmniejszający lub redukujący do zera prędkość pojazdu – 1 pkt,
  • gwarancja na cały autobus – 61 miesięcy lub więcej – 2 pkt,
  • największy gwarantowany zasięg – 4 pkt.
90 nowych elektrobusów dla MZA Warszawa
90 nowych elektrobusów dla MZA Warszawa / fot. Wanicki

Kolejne autobusy „High Energy”

Autobusy elektryczne „High Energy” mają mieć długość odpowiednio od 9,25 do 10,65 m (MIDI), od 11,8 do 12,2 m (MAXI) i od 17,5 do 18,2 m (MEGA). Autobusy mają być napędzane przez silnik elektryczny centralny lub silniki elektryczne zintegrowane z osią napędową. Maksymalna moc netto silnika lub zespołu silników ma być nie mniejsza niż 160 kW (MAXI i MIDI), 240 kW (MEGA). Energia elektryczna magazynowana ma być w bateriach litowo-jonowych o pojemności użytkowej min. 420 kWh (MAXI), 390 kWh (MIDI) i 600 kWh (MEGA). Wymagany zasięg na jednym ładowaniu to minimum 300 km. Baterie będą ładowane poprzez wtyczkę plug-in.

MZA ma rygorystyczne wymagania względem siedzeń pasażerskich. Fotele mają mieć ściśle określone nachylenie – tj. siedzisko z minimalnym spadkiem siedziska ku części tylnej o 4° i z odpowiednio nachylonym oparciem – minimalne pochylenie oparcia ma wynosić 17°. Pokrycie foteli będzie wykonane ze skóry ekologicznej posiadające wierzchnią stronę fakturowaną (zapobiegającą ześlizgiwaniu się z fotela) lub z tapicerki materiałowej. Stanowisko pracy kierowcy to kabina typu zamkniętego, z wydzielonym wejściem dla kierowcy przez przednie skrzydło pierwszych drzwi sterowane osobno i niezależnie oraz z wejściem z przestrzeni pasażerskiej przez oszklone drzwi wewnętrzne zamykane od zewnątrz na zamek patentowy z możliwością ich zablokowania od wewnątrz. Warszawskim standardem jest wyposażenie kabiny w urządzenie uniemożliwiające uruchomienie silnika przez osoby znajdujące się pod wpływem alkoholu.

Zamawiający chce, aby nowe elektrobusy były wyposażone w systemy bezpieczeństwa, wspomagające jazdę kierowcy – np. ADAS, MOIS, REIS, DDAW.

Tablice kierunkowe zewnętrzne mają być wykonane w oparciu o diody w kolorze białym. Wewnątrz znajdą się tablice – monitory LCD. Chodzi o tablice podsufitowe – których zadaniem będzie wyświetlanie nazwy krańca, do którego zmierza pojazd, trasy przejazdu (ulice z przystankami) oraz reklam i ogłoszeń w dolnej części. Do tego dojdą tablice boczne (o przekątnej minimum 37 cali) wyświetlające trasę przejazdu, prezentowaną w zdefiniowanym układzie graficznym, a także informacje o czasie przejazdu pomiędzy bieżącym przystankiem a każdym kolejnym na trasie.

90 nowych elektrobusów dla MZA Warszawa
90 nowych elektrobusów dla MZA Warszawa / fot. ZTM Warszawa

Kto powalczy o zamówienie?

Podsumowując, o tym kto ma szanse na obecny kontrakt dla MZA trzeba popatrzeć przez pryzmat poprzedniego przetargu oraz SWZ. W poprzednim postępowaniu oferty złożyli Busnex Poland, Irizar i Solaris. Spodziewamy się tej trójki również przy obecnym zamówieniu. Przy czym Busnex nie spełnia wymogów długości autobusów w zadaniu MEGA. I w tym przypadku może go zastąpić nieoczekiwany gracz – Daimler Buses. Ciekawostką jest bowiem fakt, że w zadaniu na autobusy MEGA, MZA premiuje autobusy z dwoma osiami napędowymi, które są charakterystyczne dla eCitaro G. Otwarcie ofert odbędzie się 27 marca.

Najnowszy autobusy przetarg MZA można śledzić na stronie: https://mza.eb2b.com.pl/open-preview-auction.html/466135/zakup-i-dostawa-90-szt-autobusow-elektrycznych-wraz-z-prawem-opcji

Komentarze