5 dni do premiery wodorowego autobusu Polsatu. Pod marką neso bus
30 maja Grupa Polsat Plus po raz pierwszy zaprezentuje szerokiej publiczności swój autorski autobus na ogniwa paliwowe zasilane wodorem.
Projekt pod nazwą „Polski Autobus Wodorowy” to wspólne dzieło Polsatu i ZE PAK, a jego seryjna produkcja ma ruszyć w 2023 roku w Świdniku. Pojazd posiada już europejską homologację i będzie handlowo oferowany pod marką neso bus. Szykujcie się na naszą transmisję on-line z tego bardzo ważnego dla polskiego rynku wydarzenia!
Droga do premiery
Po raz pierwszy Polsat uchylił rąbka tajemnicy o swoim autobusowym projekcie podczas marcowej konferencji prasowej, podsumowującej rok 2021.
-„Postawiliśmy sobie ambitny cel zbudowania 1000 MW mocy produkcyjnej czystej nisko- i zeroemisyjnej energii. Będziemy ją w szczególności produkować ze słońca, wiatru, biomasy, jak również z termicznej obróbki odpadów. Jednocześnie zaczynamy rozwijać pełny łańcuch wartości zielonego wodoru. Będziemy produkować wodór z czystej energii, przewozić go, magazynować, dystrybuować, a jednocześnie tworzyć produkty dla użytkownika końcowego. Zbudowaliśmy już prototyp autobusu wodorowego, który jest w trakcie homologacji, i przygotowujemy budowę fabryki autobusów. W efekcie tych działań przyczynimy się do obniżenia emisji CO2 w polskiej gospodarce aż o ponad 2 mln ton rocznie – powiedział wówczas Maciej Stec, wiceprezes zarządu Grupy Polsat Plus.
Podczas tego spotkania przekazano następujące, autobusowe informacje:
- pojazd ma być seryjnie produkowany w zakładzie Grupy w Świdniku i to już od 2023 r.;
- cel to wytwarzanie ponad 100 takich autobusów rocznie;
- w projekt zaangażowany jest zespół 50 doświadczonych konstruktorów, którzy od podstaw stworzyli konstrukcję dedykowaną pod napęd bazujący na ogniwach paliwowych zasilanych wodorem;
- butle z wodorem (5 x 7,5 kg) zlokalizowano na dachu, co razem daje 37,5 kg wodoru;
- zużycie pojazdu określono na 8,5 kg wodoru na 100 km, co daje zasięg ok. 420 km – dla porównania średni dzienny przebieg autobusu miejskiego to ok. 200-250 km;
- tankowanie pojazdu ma zajmować zaledwie 13 minut;
- wnętrze pojazdów projektowała włoska firma Torino Design;
- w pojazdach „fabrycznie” ma być instalowany darmowy internet 5G i specjalny kanał telewizyjny dla pasażerów.
-„To jest produkt, z którego jesteśmy super dumni. Rozpoczynamy produkcję polskiego autobusu wodorowego. -„Mamy tam ekrany. Będzie własna telewizja produkowana przez Polsat. Dlaczego? Bo musi być obrazkowa i z napisami, aby nie przeszkadzać pasażerom. W każdym autobusie zainstalowane jest 5G, które będzie dostępne dla użytkowników tego pojazdu za darmo – dodał podczas spotkania Stec.
MADE IN ŚWIDNIK
Ważne miejsce w wodorowych planach Polsatu zajmuje Świdnik. To właśnie w tym mieście Grupa planuje ulokować fabrykę autobusów napędzanych wodorem. Już ruszył przetarg na projekt i wybudowanie zakładu od podstaw. W ten sposób Polsat zostanie drugim – po zakładach lotniczych – pracodawcą w Świdniku. Dodatkowo fabryka będzie przystosowana do produkcji nie tylko autobusów, ale także wodorowych pojazdów użytkowych
-„Bardzo się cieszymy, że w Świdniku powstanie fabryka, w której mają być produkowane autobusy wodorowe, i że tak potężny inwestor wybrał nasze miasto. Polsat Plus kupił już w Strefie Aktywności Gospodarczej, przy ul. Nadleśnej, liczącą 5 hektarów powierzchni działkę pod budowę. Produkcja ma ruszyć w 2023 roku. To dla Świdnika podwójnie wspaniała wiadomość. Po pierwsze, powstanie duży organizm gospodarczy, który da ludziom miejsca pracy, a miastu wpływy z podatków od nieruchomości, PIT i CIT. Po drugie, od pewnego czasu planujemy uruchomienie stricte miejskiej komunikacji pasażerskiej. Dopasowując się do ogólnoeuropejskich trendów zapowiadających w przyszłych latach realizację tak zwanego „Zielonego Ładu” chcielibyśmy, żeby używała ona pojazdów zero emisyjnych. Byłoby świetnie, gdyby mieszkańców Świdnika woziły napędzane wodorem autobusy „made in Świdnik”. Poza tym inwestycja Polsat Plus wpisuje się idealnie w naszą koncepcję rozwoju ekonomicznego Świdnika. Przewiduje ona budowę swego rodzaju „drugiej” nogi gospodarczej w postaci firm działających na terenie Strefy Aktywności Gospodarczej, która uzupełniałaby aktywność PZL-Świdnik – powiedział Marcin Dmowski, zastępca burmistrza Świdnika.
Warto podkreślić na koniec, że Polsat Plus ma plany na budowę całego łańcucha transportowego opartego na wodorze: od jego produkcji w elektrolizerach i sieć magazynów, przez stacje paliw, aż po produkcję autobusów wodorowych. Ambitnym zadaniem stawianym sobie przez grupę jest jak najszersze upowszechnienie wodoru jako paliwa zero emisyjnego w Polsce.
-„Wspólnie z Zespołem Elektrowni PAK chcemy stać się wiodącym producentem zielonego wodoru, który jest zero emisyjnym paliwem przyszłości. Jednym z projektów w tym obszarze jest produkcja polskich autobusów wodorowych. Prototyp takiego autobusu jest gotowy, fabryka jest w przygotowaniu – podkreśliła Olga Zomer, rzeczniczka Grupy Polsat Plus.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze