35 autobusów na bus2bus 2024 z polską reprezentacją: Ekoenergetyka i Arthur Bus
W dniach 24-25 kwietnia odbyły się w Berlinie targi Bus2Bus, które swoim zasięgiem objęły nie tylko autobusy miejskie, ale także minibusy oraz pojazdy międzymiastowe i turystyczne.
Wydarzenie to organizowane zostało przez Messe Berlin we współpracy z bdo (Federalnym Stowarzyszeniem Niemieckich Przedsiębiorstw Autobusowych). Wystawa w stolicy Niemiec to nie tylko pokaz autobusów, komponentów i usług towarzyszących, ale także oferuje bogaty program wykładów i spotkań – m.in. z federalnym ministrem transportu Volkerem Wissingiem.
Polska reprezentacja
Jedyną polską firmą, która miał swoje stoisko na bus2bus była zielonogórska Ekoenergetyka, która czuje sie w Berlinie „jak w domu”. To właśnie tutaj spółka realizuje jeden z największych swoich elektromobilnych projektów w Europie, stąd obowiązkowa obecność na targach. Do tego mogliśmy zobaczyć autobus wodorowy Arthur Bus wyprodukowany w Polsce i oferowany w naszym kraju (m.in. ze zwycięstwem w Świdniku) oraz MAN Lion`s City 12 LE E, który powstał w MAN Bus Starachowice.
Jak może wyglądać atrakcyjny program konferencyjny na autobusowych targach w Berlinie, pokazujemy poniżej agendę z bu2bus z 25 kwietnia. O czym się mówi w niemieckiej branży autobusowej?
- Autobus autonomiczny | Ramy prawne mobilności autonomicznej w Niemczech. Z dr Patrickiem Ayadem, globalnym partnerem zarządzającym sektorami w Hogan Lovells
- Autobus autonomiczny | Autokar bez kierowcy: kiedy się zacznie? Z Henningiem Sültmannem, starszym kierownikiem projektu ds. systemów hamulcowych w ZF Group, Patrickiem Oosterveldem, dyrektorem sprzedaży w Ebusco, Mario Königiem, operatorem autobusu w Salza Tours König OHG, Elif Toy Aziziaghdam, kierownikiem ds. rozwoju technologii autonomicznych w Otokar
- Autobus autonomiczny | Łączenie wsi – koncepcje autonomiczne dla obszarów wiejskich. Z Thomasem Drewesem, dyrektorem ds. pojazdów autonomicznych DB Regio Straße w DB Regio AG, Tamy Sass, CRO w goUrban, Royem Uhlmannem, dyrektorem generalnym MOTOR Ai, Kathrin Kind-Trueller, głównym analitykiem danych/AI A. dyrektorem na kraje skandynawskie w Cognizant Technology Solutions, Marvin Ruf, starszy specjalista ds. obsługi klienta w firmie Here Technologies
- bdo | Rozmowy polityczne: sztuczna inteligencja i/lub ludzie: czy autonomiczne działanie może przeciwdziałać niedoborom wykwalifikowanych kierowców? Z dr Anjesem Tjarksem, senatorem w Behörde für Verkehr und Mobilitätswende w Hamburgu, Christiane Leonard, dyrektor zarządzającą w Bundesverband Deutscher Omnibusunternehmen e.V. (bdo), Henrik Falk, dyrektor generalny Berliner Verkehrsbetriebe (BVG), Isabel Cademartori, poseł do Bundestagu w Deutscher Bundestag, Oliver Luksic, parlamentarny sekretarz stanu w Bundesministerium für Digitales und Verkehr, Manja Schreiner, senator w Senatsverwaltung für Mobilität, Verkehr, Klimaschutz i Umwelt
- Fresh Travel: centra mobilności nowej generacji | Znaczenie węzłów mobilności z perspektywy producenta autobusów elektrycznych. Z Nishantem Aryą, wiceprezesem JBM Group, Sebastianem Philippem, starszym doradcą ds. mobilności cyfrowej w Futurice, dypl. Inż. Marvin Bratke, dyrektor zarządzający w Beta Realities/BetaPort Systems, Itzel Obregon, menedżer produktu/menedżer projektu w EIT Urban Mobility
- Fresh Travel: centra mobilności nowej generacji | Przyszłość centrum podróży – łączenie e-mobilności miejskiej i dalekobieżnej. Z Iris Hegemann, dyrektorką ds. współpracy i zagadnień specjalistycznych w Deutscher Tourismusverband e.V., Deryą Guran, szefową ds. innowacji w Die Autobahn GmbH Des Bundes, Nishant Arya, wiceprezesem JBM Group, Patrickiem Nussbaumerem, dyrektorem generalnym EUROBUS, Richardem Rutkowskim, dyrektorem ds. biznesu Sektor Rozwoju CPO w Ekoenergetyce
- bdo | Parlamentarna Grupa Autobusowa. Rozkład jazdy 2030: Dokąd jedzie autobus? Z Valentinem Abelem, członkiem niemieckiego Bundestagu Deutscher Bundestag, Thomasem Lutze, członkiem Bundestagu i Komisji Transportu, niemieckim Bundestagiem w SPD – Fraktion, Nyke Slawikiem, członkiem niemieckiego Bundestagu w Deutscher Bundestag, Henningiem Rehbaumem, członkiem niemieckiego Bundestagu w Niemieckim Bundestagu
- Fresh Travel: Greenwashing do ekologicznego marketingu | Greenwashing a ekologiczny marketing: znaczenie ESG dla branży autobusowej. Z dr Stefanem Carstenem, futurystą w Stefan Carsten
- Fresh Travel: Greenwashing do ekologicznego marketingu | Zmiany w zachowaniach podróżujących: autobus dobroczyńcą zmian klimatycznych? Z Jürgenem Schulthemeis, starszy menedżer w House of Logistics and Mobility (HOLM) GmbH, dr Stefan Carsten, futurysta w Stefan Carsten, Anette Seidel, starszy konsultant w mascontour GmbH, Manon Krüger, specjalista ds. projektów badawczych w Deutsches Institut für Tourismusforschung, Fachhochschule Westküste
- Fresh Travel: Zrównoważona mobilność jako szansa | Czy zrównoważony rozwój to model biznesowy? Z Finnem Ole Matthiasem Petersem, współzałożycielem vJourney GmbH, Heinzem Kiessem, wiceprezesem ds. marketingu produktów w MAN Truck & BUS SE
- Fresh Travel: Zrównoważona mobilność jako szansa | W jaki sposób design i technologia mogą zrewolucjonizować turystykę autokarową i przyciągnąć nowe grupy docelowe? Z Dirkiem Muenchem, dyrektorem finansowym w Twiliner, Paulą Lay, młodym przedsiębiorcą w Lay Reisen – on Tour GmbH, Viktorem Waalem, założycielem spotAR, Stephanem Schönherrem, wiceprezesem ds. projektowania autobusów w MAN TRUCK & BUS SE
- Fresh Travel: Ceremonia wręczenia nagród BUS2Pitch i zamknięcie targów BUS2BUS 2024. Z Brittą Lange, jury w Global Entrepreneurship Center GmbH, dr Stefanem Carstenem, futurystą w Stefan Carsten, Kerstin Kube-Erkens, dyrektor Messe Berlin GmbH, Patrickiem Orschulko, mówcą ds. polityki i prawa turystycznego w firmie Bundesverband Deutscher Omnibusunternehmen (bdo) e.V., dr Marcel Klinge, dyrektor generalny i były członek niemieckiego Bundestagu w Denkfabrik Zukunft der Gastwelt (DZG), Nina Weidenauer, kierownik zespołu ds. treści w Startup Insider
Do tego „Jazda autobusem przez dziesięć minut” – czyli odwiedzający BUS2BUS mogą zasiąść za kierownicą autobusu na zewnętrznej wystawie przed hubem27. Bezpłatna lekcja jazdy pozwala odwiedzającym zrozumieć perspektywę kierowcy autobusu. Cały program znajdziesz tutaj https://www.bus2bus.berlin/en/about-us/program/
Berlińskie targi
Na początek uwaga lokalizacyjna – tym razem miejscem wydarzenia był Hub 27, najnowocześniejsza hala wystawiennicza w Berlinie, który znajduje się bezpośrednio przy stacji S-Bahn Messe Süd, natomiast zdecydowanie dalej od Berlin ZOB. Cóż, zawsze coś za coś.
Kolejna sprawa to liczba autobusowych w Berlinie. Mieliśmy w marcu Mobility Move (z 19 producentami autobusów, ale tylko miejskich / zeroemisyjnych), teraz w kwietniu bus2bus (20 producentów i ok 35 różnych autobusów), a we wrześniu czeka nas w tym samym miejscu Innotrans, gdzie podobno nie będzie kilku ważnych graczy (m.in. VDL, Van Hool, MAN, Volvo, Scania czy Daimler). A pamiętajmy, że jeszcze mamy wystawę IAA w Hanowerze. Trochę tego za dużo…
Przechodząc do listy wystawców , to na bus2bus zameldowało się ich prawie 120, w tym wspominanych 20 producentów autobusów. Na pewno warto było tu być, aby zobaczyć aktualną ofertą, a także zobaczyć nowoczesną formułę targów, gdzie wszystko jest w jednej hali z salą konferencyjną po środku. Super!
Altas
Litwini przywieźli do Berlina dwa autobusy o napędzie elektrycznym. Głównym tematem prezentacji będzie midibus Novus City V7, który przy długości 7,49 m jest dopuszczony do masy całkowitej 9,9 t W City V7 można przewieźć łącznie 37 pasażerów, a miejsca siedzące są dostępne dla 16 z nich. Dostawcą podwozia jest chiński Zhongtong , gdzie mamy silnik Dana TM4 o maksymalnej mocy 200 kW i maksymalnym momencie obrotowym 2500 Nm oraz akumulatory LFP firmy CATL mają pojemność 140 kWh.
Oprócz Novusa zobaczyliśmy elektryczny minibus turystyczny Novus Multiline na bazie Mercedes-Benz Sprinter, o pojemności od 16 do 19 miejsc siedzących.
Dodajmy że pakiet elektryfikacji obejmujący silnik elektryczny i akumulatory zapewnia litewska Elinta, która w tym roku miała osobne stoisko na bus2bus, gdzie pokazała gotowe podwozie elektrobus pod zabudowę. Ambitni i pomysłowi ci Litwini…
Anadolu Isuzu
Turecki producent przyjechał do Berlina z dwoma elektrycznymi midibusami: Novo Volt, czyli elektryczny midibus o długości 7332 mm, mieszczący maksymalnie 29 pasażerów. Natomiast dzięki Novociti Volt , Isuzu weszło w segment w pełni elektrycznych autobusów miejskich MIDI. To model typu low-entry o długości 8010 mm. W Polsce pierwszy taki egzemplarz jest eksploatowany we Wrześni.
Arthur Bus
To polsko-niemiecka spółka z produkcją w Polsce. Firma pokazała Arthur Bus H2 Zero na ogniwa paliwowe, który swoją premierę miał właśnie na bus2bus. W 2022 roku, Teraz jego konstrukcja uwzględnia niemieckie wymagania, w tym zalecenia VDV. Natomiast nie są to zmiany strategiczne. Najważniejsza różnica to modułowe stanowisko kierowcy Conti zgodnie ze specyfikacjami VDV. Cały czas do wyboru są ogniwa paliwowe Ballard o mocy 70 kW lub 100 kW, a zakresie baterii – można zdecydować się na akumulatory o pojemności pomiędzy 30 kWh a 45 kWh.
Cambell
Chiński producent autobusów z niemieckim odziałem w Bottrop zaprezentował w pełni elektryczny autobus niskopodłogowy, który został również zaprezentowany na targach Mobility Move 2024. Jak widać firmie nie brakuje pieniędzy na wystawy i w ten sposób chce wejść na rynek.
Daimler
W Berlinie można było zobaczyć Mercedes-Benz e-Citaro Fuel Cell, którego premiera odbyła się w październiku ubiegłego roku na targach Busworld. W odróżnieniu od konstrukcji większości konkurentów, w rozwiązaniu z gwiazdą ogniwo paliwowe pełni jedynie funkcję ekstendera, co wpływa nie tylko na jego wymiary, ale także na pojemność akumulatorów.
Na zewnątrz ofertę uzupełniała Setra Multiclass S 515 LE oraz Mercedes-Benz e-Citaro.
Ebusco
Holenderscy specjaliści od elektromobilności cały czas promują model 3.0 – tym razem w wersji Low Enry, który można było zobaczyć na terenach zewnętrznych. W tym modelu podłoga w tylnej części jest podniesiona, ale napęd za pomocą elektrycznej osi portalowej ZF pozostaje niezmieniony.
Iveco
Na Bus2Bus koncern Iveco pokazał się szeroko – i pokazał pojazdy wyłącznie z napędem elektrycznym. To w pełni elektryczny Crossway LE Elec, który przeszedł na przełomie roku lifting oraz „czarny koń” na wschodnie rynki – Streetway Elec.
JBM
Indyjski producent pokazał autobus elektryczny Galaxy, który wyposażony jest w akumulatory LFP o pojemności 513 kWh. Natomiast nie można było do niego wejść do środka. Dlaczego? Nie wiadomo.
MAN i NEOPLAN
Na stoisku koncernu z Monachium zobaczyliśmy cztery pojazdy, w tym dwa wyprodukowane przez MAN Bus Starachowice: – elektryczny autobus niskowejściowy Lion’s City 12 LE E oraz demonstracyjny elektryczny autobus niskopodłogowy MAN Lion`s Citty 12 E.
Do tego na zewnątrz dumnie prezentował się MAN Lion’s Coach w barwach niemieckiej reprezentacji piłki nożnej. Z kolei w środku ponownie w ofercie wystawienniczej pojawił się Neoplan Tourliner L ze zmodyfikowanym stanowiskiem kierowcy i z nową architekturą elektroniczną. Dzięki niej pojazd może teraz automatyczne obniżyć swoją wysokość o około 200 mm podczas jazdy z dużą prędkością po autostradzie i dzięki temu zmniejszyć opór powietrza, i tym samym zaoszczędzić paliwo.
MCV
Egipcjanie przywieźli na bus2bus dwie wersje swojego C 127 EV Ebus, co miało na celu zademonstrowanie różnych konfiguracji wnętrza i rozmieszczenia siedzeń.
Natomiast cały czas brakuje nam szerszych informacji o licencyjnej współpracy z Volvo.
Mellor
Brytyjska marka reprezentowana jest w Niemczech przez firmę Jebsen & Jessen, która pokazał na bus2bus najmniejszy model Sigma 7.
Omnicar
To jedyna premiera na berlińskiej wystawie: elektryczny minibus Omnicar W-Smile S 7 oferuje miejsce dla maksymalnie 30 osób. Uwaga łatwo ten pojazd pomylić z Mellor, ale to nie przypadek. Dystrybutor autobusów z Bühl w Baden bazuje na tej samej chińskiej platformie co Mellor, jednak firma z Badenii chce rozpocząć produkcję tego modelu na terenie Unii Europejskiej i to już do roku 2025. Natomiast wszystko ma swój początek w Chinach – w zakładach Wisdom Motor w Fujian, który obecnie oferuje modele W-Smile S 6 o długości 5995 mm (pokazany na zewnątrz bud2bus o pojemności maksymalnie 24 osób) i W-Smile S 7 o długości 6990 mm. Obydwa są wyposażone w elektryczne osie Dana, a akumulatory LFP służą jako magazyny energii. Plus europejskie komponenty: fotel kierowcy Isri, deska rozdzielcza Actia, fotele pasażerskie Fainsa i klimatyzacja Valeo. Baterie od chińskiej firmy CATL.
Otokar
Tu miała tutaj być druga premiera na bus2bus, ale niestety nie będzie. Turecki producent miał pokazać w Berlinie po raz pierwszy nowego E-Kenta, w którym wszystkie akumulatory umieszczone zostały na dachu. To kolejny bezwieżowy debiut na rynku – po m.in. Solarisie Urbino 12 – gdzie miejsca siedzące ciągną się aż do samego końca pojazdu. Takiego pojazdu od Otokara nie zobaczyliśmy w Berlinie na bus2bus. Prototyp nadal przechodzi testy homologacyjne w Turcji, dlatego w jego miejsce postawiono jeszcze klasycznego E-Kenta. Premiery „bez wieży” spodziewamy się na IAA lub … na Transexpo?
Probus
Dawno nie wiedzieliśmy austriackiego producenta, dlatego ucieszył nas widok jego pojazdów: MB Sprinter, który jest przebudowywany przez firmę CMS w Polsce (!) i ma niskopodłogową centralną platformę oraz Iveco Daily 70C z niskopodłogową tylną częścią, która z kolei powstaje w … Słowenii. Szeroko.
Tremonia
Firma z Dortmundu zaprezentowała w Berlinie seryjną wersję swojego Sprintera City 45 Electric, którą również pokazała na Mobility Move. To ponowny targowy występ niemieckiego producenta minibusów z Dortmundu – kontynuatora tradycji fabryki minibusów Daimler Buses. W najnowszej wersji Tremonia Sprinter City 45 Electric akumulator został przeniesiony z niskopodłogowej platformy pod fotel kierowcy.
Komentarze