Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

23 autobusy CNG dla PKS Rzeszów. Oferty w powtórce z niższymi cenami. Jak to się robi?

infobus
24.01.2025 18:06
0 Komentarzy

24 stycznia Związek Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa” w Rzeszowie otworzył dwie oferty w przetargu na dostawę 23 autobusów klasy II kategorii MAXI zasilanych CNG.

Zamówienie to jest dofinansowane w ramach środków przyznanych z CUPT-KPO. Poprzednie podejście, nawet przy uzyskaniu dwóch ofert zakończyło się niepowodzeniem. O ogłoszeniu nowego przetargu pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie firmy złożyły oferty w przetargu na dostawę 23 autobusów klasy MAXI zasilanych CNG?
  2. Jakie są kluczowe parametry techniczne wymagane dla tych autobusów?
  3. Jakie kryteria oceny ofert zastosuje Związek Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa” w przetargu?
23 autobusy CNG dla PKS Rzeszów. Oferty w powtórce z niższymi cenami. Jak to się robi?
23 autobusy CNG dla PKS Rzeszów. Oferty w powtórce z niższymi cenami. Jak to się robi?

Co chciał PKS?

ZG PKS Rzeszów odrobił lekcję z poprzedniego przetargu i znalazł sposób na to, aby wykonawcy obniżyli ceny w aktualnym przetargu. Tym sposobem jest niższa premia punktowa za gwarancję całopojazdową. Oznacza to tyle, że ten kto nie zaoferuje gwarancji na 3 lata, ale jednocześnie dzięki temu mocniej obniży cenę, nadal ma szanse na wygraną w przetargu.

Podsumowując – w „dwójce” kamy niewielką zmianę wagową. Widać, że zamawiającemu zależy na czasie, po nieudanym przetargu i dlatego podniósł wagę terminu dostawy autobusów z 5 na 10%, kosztem parametrów technicznych. Wśród kryteriów technicznych również zauważyliśmy zmiany. Obecnie ZGPKS przyzna najwięcej punktów za:

  • podgrzewanie elektryczne szyby przedniej autobusu – 3 pkt (poprzednio 1,5 pkt),
  • szyby boczne podwójne – 3 pkt (poprzednio 1,5 pkt),
  • szyby boczne z przyciemnieniem – 3 pkt (poprzednio 1,5 pkt),
  • gwarancja całopojazdowa 3 lata – 5 pkt (poprzednio 15 pkt),
  • zużycie paliwa CNG na 100 km – do 35 kg – 16 pkt (poprzednio 14 pkt).

Sprawdzamy jak ten manewr wyszedł w praktyce.

23 autobusy CNG dla PKS Rzeszów. Oferty w powtórce z niższymi cenami. Jak to się robi?
23 autobusy CNG dla PKS Rzeszów. Oferty w powtórce z niższymi cenami. Jak to się robi?

Dwie oferty

24 stycznia Związek Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa” otrzymał dwie oferty na zakup 23 autobusy niskoemisyjnych zasilanych CNG:

  • ABP BUS & COACH z ceną 38.894.506,50 PLN brutto / 31.621.550 PLN netto, co daje jednostkową cenę netto Iveco Crossway 12 CNG na poziomie 1.374.850 PLN netto;
  • VBI Busimport PL z ceną 39.317.442,00 PLN brutto / 31.965.400 PLN netto, co daje jednostkową cenę netto Isuzu Kendo CNG na poziomie 1.389.800 PLN netto;

    Kluczowe informacje techniczne (zgodne dla obu ofert) to:

    • Podgrzewanie elektryczne przedniej szyby: TAK
    • Szyby boczne podwójne: TAK
    • Szyby boczne z przyciemnieniem: TAK
    • Gwarancja całopojazdowa: 3 lata
    • Zużycie paliwa CNG na 100 km: do 35 kg
    • Skrócenie terminu realizacji zamówienia: o 2 miesiące

    Z kolei zamawiający na realizację zamówienia przeznaczył kwotę 39 606 000 PLN brutto, czyli obie oferty się w niej mieszczą, natomiast przy niższej cenie i podobnych deklaracjach w zakresie wyposażenia to ABP z Iveco jest bliżej wygranej w Rzeszowie. Teraz zamawiający wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), parametrów technicznych (30%), terminu realizacji zamówienia (10%).

    Za pierwszym razem

    Poniżej ceny z pierwszego postępowania, gdzie 7 listopada swoje propozycje w Rzeszowie przedstawiły te same firmy:

    • ABP Bus & Coach na sumę 44.570.895 PLN brutto / 36.236.500 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Crossway CNG na poziomie 1.575.5000 PLN netto;
    • VBI Busimport PL na sumę 44.698.200,00 PLN brutto / 36.340.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Kendo CNG na poziomie 1.580.000 PLN netto.

    W porównaniu z otarciem ofert w „dwójce” widać, że ceny jednostkowe autobusów są znacząco niższe niż w otwarciu z 7 listopada:

    • ABP BUS & COACH obniżyło jednostkową cenę netto o 200.650 PLN (spadek o około 12,74%).
    • VBI Busimport PL obniżyło jednostkową cenę netto o 190.200 PLN (spadek o około 12,04%).

    To pokazuje, że zagranie Związku przyniosło spodziewany efekt. Poniże oferty z „jedynki”:

    23 autobusy CNG dla PKS Rzeszów. Oferty w powtórce z niższymi cenami. Jak to się robi?
    23 autobusy CNG dla PKS Rzeszów. Oferty w powtórce z niższymi cenami. Jak to się robi?

    Rzeszowskie autobusy

    Autobusy CNG mają mieć długość od 12 do 13 m, a wysokość max. 3,7 m. Autobusy muszą posiadać drzwi w układzie 2-2-0 lub 1-2-0 lub 1-1-0. Pojazdy muszą zapewnić przejazd dla minimum 60 pasażerów. Konstrukcje mają być napędzane silnikiem spalinowym, napędzanym CNG, o mocy minimum 230 kW. Silnik ma spełniać normę emisji spalin Euro 6e. Zbiorniki kompozytowe będą zamontowane na dachu pojazdów. Pojemność zbiorników paliwa metanowego musi umożliwiać przejechanie z jednego napełnienia minimum 500 km opierając się na zużyciu paliwa przez oferowany autobus.

    Pojazdy wyposażone będą w  klimatyzację kabiny kierowcy i przestrzeni pasażerskiej o wydajności wystarczającej do zapewnienia wysokiego komfortu podróżowania. Stanowisko pracy kierowcy to kabina typu półzamkniętego. Pasażerowie pojadą na siedzeniach tapicerowanych miękkich, wysokich z zagłówkiem. Mają być łatwe w czyszczeniu, wykonane z tkaniny ograniczającej absorpcję kurzu. Do dyspozycji pasażerów będzie min. 10 szt.  podwójnych gniazd USB.

    W przypadku tablic kierunkowych zewnętrznych, zamawiający wymaga tablic elektronicznych energooszczędnych, wykonanych w oparciu o diody LED przewlekane lub SMD o wysokiej jaskrawości, w kolorze żółto-białym, w obudowie z metali lekkich, o zminimalizowanym poborze energii elektrycznej, sterowane przez komputer pokładowy. Wewnątrz znajdą się dwie tablice podsufitowe, które powinny wyświetlać informację o aktualnej linii oraz przystanek kolejny i następny. Do tego, na ścianie bocznej przewidziano tablicę LCD (tzw. „choinka”), która musi umożliwiać wyświetlanie następującej informacji: numer linii, kierunek, aktualną godzinę, przebieg trasy w formie graficznej realizowanego kursu, aktualny oraz następny przystanek.

    Przetarg znajduje się na stronie: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-dec3c2a1-af9a-4590-b1bf-2b8afa19243f

    Komentarze