Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

138 autobusów Yutong w Polsce. Kolejne 30 pojedzie do Białegostoku. Jest umowa

infobus
15.07.2025 15:07
0 Komentarzy

15 lipca 2025 roku miasto podpisało kontrakt z firmą Busnex Poland na dostawę 30 fabrycznie nowych autobusów elektrycznych oraz pełnej infrastruktury ładowania.

Wartość zamówienia przekracza 82 miliony złotych. To największy jak dotąd kontrakt Białostockiej Komunikacji Miejskiej w obszarze elektromobilności. Dodajmy, że przed miastem kolejny rekord – zamówienie na ż 60 elektryków, o którym pisaliśmy już wczesnej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych obejmuje nowy kontrakt podpisany przez miasto Białystok z Busnex Poland?
  2. Jakie elementy infrastruktury ładowania zostaną dostarczone w ramach zamówienia?
  3. Jaki maksymalny zasięg na jednym ładowaniu mają osiągać nowe elektrobusy?
Kolejne fabrycznie nowe autobusy elektryczne już wkrótce będą wozić pasażerów po Białymstoku.
Kolejne fabrycznie nowe autobusy elektryczne już wkrótce będą wozić pasażerów po Białymstoku / fot. UM Białystok

Kolejne elektryki

Nowe autobusy elektryczne to krok w stronę zeroemisyjnego i przyjaznego pasażerom transportu. Każdy pojazd pomieści co najmniej 70 pasażerów, z czego minimum 25 na miejscach siedzących. Przestrzeń wewnętrzna została zaprojektowana z myślą o osobach z niepełnosprawnościami – autobusy będą posiadały rampy, miejsca dla wózków oraz kontrastowe oznaczenia ułatwiające orientację osobom słabowidzącym.

Wnętrze autobusów będzie wyposażone w:

  • klimatyzację i ogrzewanie z automatyczną regulacją,
  • ładowarki USB dla pasażerów,
  • zaawansowany system rekuperacji energii.

Największym atutem są jednak parametry techniczne – baterie dużej pojemności pozwalające osiągnąć zasięg nawet ponad 400 km na jednym ładowaniu w sprzyjających warunkach. Oznacza to realną możliwość obsługi całodziennej pracy bez konieczności doładowywania w trasie. Dodajmy, że zamówienia obejmuje zarówno dostawę pojazdów, jak i 25 stacjonarnych stacji ładowania (20 jednopunktowych i 5 dwupunktowych) oraz 3 mobilne ładowarki warsztatowe.

Już teraz mieszkańcy korzystają z komfortowych autobusów elektrycznych, a ta inwestycja powiększy flotę Białostockiej Komunikacji Miejskiej. Kolejne pojazdy nie tylko ograniczą emisję spalin, ale także zapewnią wygodę i bezpieczeństwo pasażerom – powiedział Rafał Rudnicki, zastępca prezydenta Białegostoku.

Inwestycja ma dofinansowanie z „Zielonego Transportu Publicznego” ze wsparciem Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Realizacja zamówienia ma nastąpić w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy.

Kolejne fabrycznie nowe autobusy elektryczne już wkrótce będą wozić pasażerów po Białymstoku / fot. UM Białystok
Kolejne fabrycznie nowe autobusy elektryczne już wkrótce będą wozić pasażerów po Białymstoku / fot. UM Białystok

20 plus 30

Podpisany 15 lipca przez Busnex Poland kontrakt jest jednym z największych w historii firmy – obok zamówienia z PKM Katowice (30) oraz spodziewanego kontraktu z MZA Warszawa (30).

-„To już drugi tak duży kontrakt podpisany z miastem Białystok. Pierwszy podpisany we wrześniu 2022 dotyczył dostawy dwudziestu zeroemisyjnych autobusów Yutong E12. Dostarczone w drugiej połowie 2023 roku autobusy z powodzeniem obsługują trasy komunikacji miejskiej Białegostoku. Marka Yutong, sprawdzona przez miasta i gminy, potwierdza jakość oraz niezawodność i oszczędność swoich produktów i jest coraz częściej wybierana przez samorządy. Zakontraktowaliśmy już ponad 253 elektrobusy, z czego 138 jest dostarczonych i w ciągłej eksploatacji. Do tej pory na Yutongi postawiło łącznie 28 samorządów z 11 województw – powiedział Marcin Kucharski, prezes zarządu Busnex Poland.

Kontrakt przewiduje również dostawę, montaż oraz uruchomienie 25 stacji ładowania zajezdniowego i 3 stacji ładowania mobilnego, w trzech zajezdniach. Busnex Poland zapewnia także szkolenia kierowców oraz pracowników zaplecza technicznego, dotyczące eksploatacji i obsługi elektrobusów wraz z infrastrukturą do ładowania.

Yutong Bus & Coach to największy globalny dostawca autobusów i autokarów, posiadający ponad 10-procentowy udział w światowym rynku. W czterech zakładach dziennie powstaje nawet kilkaset autobusów, co w skali roku zapewnia imponujący wolumen produkcji liczony w dziesiątkach tysięcy. W 2024 r. notując 47 tys. zakontraktowanych pojazdów zero- i niskoemisyjnych, a łącznie dostarczając już ponad 190 tys. autobusów.

Busnex Poland jest oficjalnym przedstawicielem Yutong Bus, który podczas 5-letniej obecności na rynku dostarczył i zakontraktował już ponad 253 autobusy elektryczne dla 28 samorządów z 11 województw. Firma zapewnia również kompleksowe wsparcie techniczne i serwisowe oraz bazę wiedzy na temat eksploatacji autobusów zeroemisyjnych. We współpracy z Grupą DBK zostały otwarte trzy punkty serwisowe – w Krakowie, Olsztynie oraz Białymstoku, a w Ostrołęce powstał magazyn części zamiennych.

Kolejne fabrycznie nowe autobusy elektryczne już wkrótce będą wozić pasażerów po Białymstoku / fot. UM Białystok
Kolejne fabrycznie nowe autobusy elektryczne już wkrótce będą wozić pasażerów po Białymstoku / fot. UM Białystok

Komentarze