Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

13 wniosków na zakup autobusów pozamiejskich w CUPT-KPO 4.0 i 100% alokacji

infobus
04.03.2025 13:09
0 Komentarzy

4 marca 2025 roku poznaliśmy oficjalne wyniki autobusowego konkursu CUPT-KPO, który jest częścią Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

Samorządy, przewoźnicy i operatorzy z całej Polski mogli ubiegać się o dofinansowanie na zakup zeroemisyjnych autobusów elektrycznych lub wodorowych wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania i tankowania. O tym naborze i jego zasadach pisaliśmy już w TransInfo wcześniej

Rozkład jazdy:

  1. Ile projektów otrzymało dofinansowanie w ramach konkursu CUPT-KPO ogłoszonego 4 marca 2025 roku?
  2. Który projekt otrzymał najwyższe dofinansowanie i ile ono wyniosło?
  3. Jaką technologię napędu wybrały Koleje Małopolskie w swoim projekcie?
13 wniosków na zakup autobusów pozamiejskich w CUPT-KPO 4.0 i 100% alokacji
13 wniosków na zakup autobusów pozamiejskich w CUPT-KPO 4.0 i 100% alokacji

Elektryczny dwunastka

Budżet IV edycji konkursu CUPT-KPO wynosił 133.517.052,43 PLN, a wsparcie mogło sięgnąć aż 95% kosztów kwalifikowalnych. Na liście rankingowej znalazło się 13 projektów, z których 12 otrzymało finansowanie – łącznie na kwotę dokładnie 133.517.052,43 PLN, przy całkowitej wartości inwestycji sięgającej 187.831.980,00 PLN.

Liderem zestawienia został Powiat Włocławski, który uzyskał wsparcie w wysokości 13.562.685,36 PLN na zakup zeroemisyjnych autobusów do obsługi linii pozamiejskich. To właśnie ten samorząd zakontraktuje najwięcej pojazdów spośród wszystkich beneficjentów IV edycji konkursu. W poprzednich edycjach CUPT-KPO ​samorząd pozyskał dofinasowanie na zakup 21 pojazdów, w tym 13 elektrycznych i 8 hybrydowych. Plus najnowsza szóstka daje razem 27 pojazdów.

Analiza regionalna wskazuje, że największe środki trafią do samorządów i operatorów z województw:

  • mazowieckiego – blisko 25,5 mln PLN dla Powiatowo-Gminnego Związku Transportu Publicznego Powiatu Mińskiego,
  • małopolskiego20 mln PLN dla spółki Koleje Małopolskie na zakup autobusów wodorowych oraz 12,4 mln PLN dla Gminy Podegrodzie,
  • wielkopolskiego – ponad 17,2 mln PLN dla Euromatpol Sp. z o.o., Gnieźnieńskiego PKS i Gminy Września,
  • kujawsko-pomorskiego – blisko 15,4 mln PLN dla Powiatów Włocławskiego i Grudziądzkiego.
13 wniosków na zakup autobusów pozamiejskich w CUPT-KPO 4.0 i 100% alokacji
13 wniosków na zakup autobusów pozamiejskich w CUPT-KPO 4.0 i 100% alokacji

Wodorowa jedynka

W gronie beneficjentów znaleźli się zarówno samorządowi organizatorzy transportu, jak i operatorzy publicznego transportu zbiorowego. Warto podkreślić, że Powiatowo-Gminny Związek Transportu Publicznego Powiatu Mińskiego uzyskał jedno z najwyższych wsparć w konkursie – 25.470.000,00 PLN, co przełoży się na utworzenie zintegrowanego systemu komunikacji autobusowej w powiecie mińskim.

Wyniki pokazują też rosnącą popularność technologii wodorowej wśród beneficjentów – Koleje Małopolskie jako jedyny wnioskodawca postawiły właśnie na autobusy zasilane wodorem, uzyskując finansowanie w wysokości 20.038.750,00 PLN.

Jeżeli potwierdzi się pełne wykorzystanie dostępnego budżetu, czwarta edycja CUPT-KPO będzie najprawdopodobniej ostatnią w tej formule finansowania. To oznacza, że ten program zamknie się liczbą 521 pojazdów dla regionalnego transportu publicznego, co czyni go największy i jednym takim w historii wsparcia dla regionalnego transportu zbiorowego w Polsce Oto podsumowanie czterech edycji:

Oto zaktualizowane i pełne podsumowanie liczbowe programu PKS 4.0 po zakończeniu czwartej, najnowszej edycji:

  • I edycja – PKS 1.0:
    • Łączna liczba autobusów: 175
    • W tym:
      • 146 niskoemisyjnych
      • 29 zeroemisyjnych
  • II edycja – PKS 2.0:
    • Łączna liczba autobusów: 323
    • W tym:
      • 216 niskoemisyjnych
      • 107 zeroemisyjnych
  • III edycja – PKS 3.0:
    • Łączna liczba autobusów: 23 zeroemisyjne – elektryczne
  • IV edycja – PKS 4.0 (najnowsza):
    • Łączna liczba autobusów: 38 zeroemisyjne, w tym: 32 elektryczne i 6 wodorowych

Sumaryczny efekt programu PKS po czterech edycjach to 559 autobusów dofinansowanych, w tym:

  • 362 niskoemisyjne;
  • 197 zeroemisyjnych (w tym 185 elektrycznych i 12 wodorowych dla ZG PKS Rzeszów (6) i Koleje Małopolskie (6)
13 wniosków na zakup autobusów pozamiejskich w CUPT-KPO 4.0 i 100% alokacji
13 wniosków na zakup autobusów pozamiejskich w CUPT-KPO 4.0 i 100% alokacji

Wyniki CUPT-KPO 4.0

Poniżej lista projektów z konkursu PKS 4.0 uszeregowana według liczby zamawianych autobusów – od największej do najmniejszej:

Powiat Włocławski – zakup 7 autobusów zeroemisyjnych wraz z infrastrukturą techniczną i wyposażeniem dla linii pozamiejskich w powiecie włocławskim.

  • Wartość wsparcia: 13.562.685,36 PLN
  • Koszt całkowity: 18.535.670,00 PLN

Podlaska Komunikacja Samochodowa NOVA S.A. – zakup 6 autobusów elektrycznych (Etap II)

  • Wartość wsparcia: 16.241.800,00 PLN
  • Koszt całkowity: 23.502.840,00 PLN

Koleje Małopolskie Sp. z o.o. – zakup 5 autobusów elektrycznych zasilanych wodorem

  • Wartość wsparcia: 20.038.750,00 PLN
  • Koszt całkowity: 28.997.250,00 PLN

Miejski Zakład Komunikacyjny Sp. z o.o. w Żaganiu – zakup 4 autobusów zeroemisyjnych dla powiatu żagańskiego

  • Wartość wsparcia: 11.095.317,07 PLN
  • Koszt całkowity: 15.163.600,00 PLN

Gnieźnieńskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej Sp. z o.o. – zakup 3 autobusów elektrycznych dla gminy Czerniejewo

  • Wartość wsparcia: 8.627.500,00 PLN
  • Koszt całkowity: 12.484.500,00 PLN

Powiatowo-Gminny Związek Transportu Publicznego Powiatu Mińskiego – zakup 3 autobusów zeroemisyjnych w ramach zintegrowanego systemu komunikacji autobusowej dla powiatu mińskiego

  • Wartość wsparcia: 25.470.000,00 PLN
  • Koszt całkowity: 34.825.170,00 PLN

Powiat Grudziądzki – zakup 2 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania (Etap II)

  • Wartość wsparcia: 4.500.000,00 PLN
  • Koszt całkowity: 6.150.000,00 PLN

Euromatpol Sp. z o.o. – zakup 2 autobusów elektrycznych dla gminy Kleczew

  • Wartość wsparcia: 5.695.000,00 PLN
  • Koszt całkowity: 8.241.000,00 PLNGmina Podegrodzie – zakup 2 autobusów zeroemisyjnych dla transportu pozamiejskiego
  • Wartość wsparcia: 12.433.500,00 PLN
  • Koszt całkowity: 16.992.450,00 PLN

Gmina Miasta Toruń – zakup 2 autobusów zeroemisyjnych dla linii pozamiejskich

  • Wartość wsparcia: 10.880.000,00 PLN
  • Koszt całkowity: 15.744.000,00 PLN

Gmina Września – zakup 1 autobusu elektrycznego wraz z budową infrastruktury towarzyszącej

  • Wartość wsparcia: 2.040.000,00 PLN
  • Koszt całkowity: 2.952.000,00 PLN

Euromatpol Sp. z o.o. – zakup 1 autobusu elektrycznego dla gminy Powidz

  • Wartość wsparcia: 2.932.500,00 PLN
  • Koszt całkowity: 4.243.500,00 PLN

    Podsumowując: Najwięcej pojazdów – 7 sztuk – zamówi Powiat Włocławski. Największe wsparcie – 25.470.000,00 PLN – trafi do Powiatowo-Gminnego Związku Transportu Publicznego Powiatu Mińskiego, natomiast najbardziej innowacyjny projekt – zakup autobusów wodorowych – zrealizują Koleje Małopolskie.

    Z klei projekt Gminy Nowogard – na 2 autobusy został odrzucony (nie spełniono kryteriów), zatem nie otrzymał wsparcia CUPT-KPO. Pełna dokumentacja dotycząca konkursu i lista ocenionych przedsięwzięć jest dostępna pod adresem:
    https://www.gov.pl/web/planodbudowy/konkursy-na-realizacje-inwestycji-w-ramach-kpo

    Komentarze