Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Słupsk inwestuje 7,9 mln zł w rowerową integrację z gminami. Rower miejski nie wróci

infobike
02.12.2025 05:05
0 Komentarzy

Słupsk rozpoczyna jedną z najważniejszych inwestycji w infrastrukturę rowerową ostatnich lat — projekt, który ma połączyć miasto z Kobylnicą, Redzikowem i Siemianicami.

Jednocześnie magistrat potwierdza: system roweru miejskiego nie będzie reaktywowany, a przyszłość mikromobilności w Słupsku ma opierać się nie na wypożyczalniach, lecz na infrastrukturze.

Rozkład jazdy:

  1. Jaką łączną wartość ma unijny projekt rowerowy realizowany przez Słupsk?
  2. Jakiej długości nowe odcinki dróg rowerowych powstaną na ulicach Poznańskiej i Kaszubskiej?
  3. Wymień jeden z głównych powodów, dla których Słupsk zrezygnował z reaktywacji systemu roweru miejskiego.
Słupsk inwestuje 7,9 mln zł w rowerową integrację z gminami. Rower miejski nie wróci – decydują opłacalność i kierunek polityki mobilności
Słupsk inwestuje 7,9 mln zł w rowerową integrację z gminami. Rower miejski nie wróci – decydują opłacalność i kierunek polityki mobilności

Historyczne inwestycje

Słupsk od kilku lat deklaruje, że chce mocniej rozwijać rower jako element codziennego transportu publicznego — ale niekoniecznie w oparciu o system wypożyczalni. "Kropkę nad i" postawiło pozyskane finansowanie i unijny projekt wart ok. 7,9 mln zł, którego celem jest integracja rowerowa z gminami ościennymi. W ramach tej inwestycji powstaną:

  • nowe odcinki dróg rowerowych (1,5–1,64 km) — m.in. wzdłuż ul. Poznańskiej (kierunek: Kobylnica) oraz ul. Kaszubskiej (kierunek: Redzikowo i Siemianice),
  • ciągi o charakterze transportowym, a nie rekreacyjnym — obsługujące codzienne dojazdy do pracy i szkół,
  • liczniki ruchu rowerowego (na wjazdach do miasta i kluczowych skrzyżowaniach),
  • nowe oznakowanie, zieleń i uporządkowane przejazdy.

Kluczowe liczby:

  • 7 893 000 zł — wartość projektu,
  • 5 372 000 zł — dofinansowanie UE z Funduszy Europejskich dla Pomorza,
  • 2,5 mln zł — wkład własny miasta,
  • ponad 2 lata przygotowań,
  • realizacja: 2026 r., zakończenie prac: 31.12.2026 r.

Miasto otrzymało oficjalną informację o przyznaniu finansowania na projekt „Promowanie zrównoważonej indywidualnej mobilności miejskiej poprzez rozwój sieci dróg rowerowych w mieście Słupsk”. Projekt ma charakter strategiczny — nie dotyczy rekreacji, lecz codziennych dojazdów do pracy, urzędów, szkół i do centrum miasta. Jak podkreśla dyrektor Wydziału Zarządzania Funduszami Justyna Pluta: – Mówimy tutaj nie o rekreacji, tylko bardziej o dojazdach do pracy, do zakładów czy szkół. To:

  • Połączenie ze Słupskiem od Kobylnicy – ul. Poznańska / DK21
  • długość: 1,1 km,
  • nawierzchnia bitumiczna,
  • połączenie granicy miasta ze skrzyżowaniem ul. Witkacego i dalej w kierunku torów kolejowych,
  • element drogi dojazdowej z dużym potencjałem komunikacyjnym.
  • Połączenie z Redzikowem i Siemianicami – ul. Kaszubska / DW213
  • długość: 370 m,
  • odcinek spinający północną trasę rowerową miasta,
  • ciąg o charakterze transportowym, nie rekreacyjnym.

Oprócz budowy tras miasto zamontuje:

  • 3 liczniki ruchu rowerowego,
  • nowe oznakowanie,
  • elementy zieleni i organizacji ruchu.

Tym samym jest to część większej strategii mobilności, która — jak podkreślają władze Słupska — ma zmniejszyć zależność mieszkańców od samochodów, poprawić dostępność transportu i ułatwić dojazdy do miasta z gmin ościennych. W praktyce Słupsk inwestuje dziś intensywnie w rowery — ale przez infrastrukturę, a nie przez system wypożyczalni.

Słupsk inwestuje 7,9 mln zł w rowerową integrację z gminami. Rower miejski nie wróci – decydują opłacalność i kierunek polityki mobilności
Słupsk inwestuje 7,9 mln zł w rowerową integrację z gminami. Rower miejski nie wróci – decydują opłacalność i kierunek polityki mobilności

Słupski rower miejski

W 2025 roku miasto oficjalnie poinformowało, że system roweru miejskiego nie zostanie wznowiony. Mimo że wskaźniki wykorzystania rosły, to w ocenie urzędu — nie na tyle, by wydawać pół miliona złotych rocznie na dalsze utrzymanie Władze wskazały trzy główne powody:

1. Niska rentowność systemu

Rower miejski był wykorzystywany w stopniu zbyt niskim, by uzasadnić jego koszty operacyjne.

2. Dominacja rowerów prywatnych

Jak podkreśliła prezydent Krystyna Danilecka-Wojewódzka, słupszczanie „w większości wolą swoje prywatne rowery”, co ogranicza popyt na rower miejski.

3. Brak finansowania zewnętrznego

Miasto nie zamierza pokrywać kosztów roweru z własnego budżetu — a bez grantów unijnych system nie wróci.

– Dopóki nie będziemy mieli środków zewnętrznych, nie będziemy wykorzystywali swoich własnych. One nie są w 100% wykorzystane, są trochę zmarnowane – podkreśliła prezydent.

Słupsk inwestuje 7,9 mln zł w rowerową integrację z gminami. Rower miejski nie wróci – decydują opłacalność i kierunek polityki mobilności
Słupsk inwestuje 7,9 mln zł w rowerową integrację z gminami. Rower miejski nie wróci – decydują opłacalność i kierunek polityki mobilności

Komentarze