Rowerowe miasta 2025: Kraków liderem mobilności indywidualnej
Kraków został zwycięzcą tegorocznego Rankingu Miast Zrównoważonej Mobilności 2025 w kategorii indywidualnej mobilności.
Stolica Małopolski zaliczyła imponujący awans – aż o 16 pozycji. Kluczowym czynnikiem był dynamiczny rozwój infrastruktury rowerowej – sieć ścieżek zwiększyła się z 82 do 98 km na 100 km² miasta.
Ogromny wpływ na wynik miało także uruchomienie innowacyjnego systemu LajkBike, który zamiast krótkoterminowych wypożyczeń oferuje mieszkańcom rowery nawet na pół roku. Dzięki temu rower stał się realną alternatywą dla samochodu w codziennych dojazdach do pracy czy szkoły.
Dodatkowym atutem Krakowa są stacje P+R z rowerami elektrycznymi oraz coraz liczniejsze zadaszone parkingi rowerowe, które zachęcają do korzystania z jednośladów niezależnie od pogody.
Rozkład jazdy:
- Jak Kraków wskoczył na szczyt rankingu?
- Co sprawiło, że Gdańsk wrócił do czołówki?
- Dlaczego Warszawa spadła z podium lidera?
Co sprawiło, że Gdańsk wrócił do czołówki?
Drugie miejsce przypadło Gdańskowi, który dzięki systemowi MEVO 2.0 ponownie znalazł się w krajowej czołówce. W ramach metropolitalnego projektu funkcjonuje ponad 4 tysiące rowerów, z czego 3,1 tys. to rowery elektryczne.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Gdańsk wyróżnia się liczbą rowerów przypadających na mieszkańca – ponad 8 na każde 1000 osób. System działa nie tylko w mieście, ale w całej aglomeracji trójmiejskiej, co umożliwia płynne dojazdy do pracy czy szkoły bez konieczności używania samochodu.
Choć infrastruktura drogowa wciąż wymaga zagęszczenia, Gdańsk pozostaje wzorem integracji transportu publicznego z mobilnością rowerową.
Dlaczego Warszawa spadła z podium lidera?
Warszawa, dotychczasowy lider, musiała w tym roku zadowolić się trzecim miejscem. Stolica nadal ma najlepiej rozwiniętą sieć tras rowerowych w kraju – 150 km na 100 km² – i najwyższą liczbę rowerów miejskich w przeliczeniu na mieszkańców.
Jednak brak modernizacji systemu Veturilo sprawił, że Warszawa utraciła przewagę nad rywalami. Inne miasta postawiły na nowoczesne modele wypożyczeń i integrację z transportem publicznym, a stolica dopiero przygotowuje się do wdrożenia nowej wersji swojego systemu.
Na plus należy zapisać dobrą dostępność hulajnóg elektrycznych i stale rosnącą liczbę parkingów dla rowerów.
Komentarze