Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Radom: Most dla rowerów i pieszych rośnie nad obwodnicą. Jest pierwsze przęsło kładki

infobike
08.12.2025 05:01
0 Komentarzy

MZDiK Radom poinformował, że w nocy z 2 na 3 grudnia zamontowano pierwsze przęsło kładki pieszo-rowerowej łączącej Południe i Godów, a także tworzącej dojścia do nowego przystanku kolejowego Radom Południowy.

To ważny element rozwijanej infrastruktury rowerowej w mieście i jednocześnie kolejny etap dużego projektu łączącego transport publiczny, kolejowy i rowerowy.

Jest już pierwsze przęsło pod pomost kładki między Południem a Godowem / fot. MZDiK Radom
Jest już pierwsze przęsło pod pomost kładki między Południem a Godowem / fot. MZDiK Radom

Rozkład jazdy

  1. Jaką długość docelową ma kładka między Południem a Godowem?
  2. Ile przęseł będzie miała konstrukcja prowadząca nad drogą i torami?
  3. Jaki jest koszt części inwestycji realizowanej przez MZDiK?

Nowe przęsło, nowy etap

Jesienna pogoda nie zatrzymała prac przy kluczowej dla rowerzystów inwestycji. Nad ul. Walentynowicz zamontowano pierwsze przęsło powstającej kładki, która połączy Południe z Godowem, zapewni wygodne dojście do komunikacji miejskiej oraz bezpośredni dostęp do peronów nowego przystanku kolejowego Radom Południowy. MZDiK Radom podkreśla, że montaż odbywał się w nocy, aby ograniczyć utrudnienia dla kierowców korzystających z obwodnicy południowej. Kolejne elementy konstrukcji będą instalowane sukcesywnie nad terenem zielonym oraz nad torami linii kolejowych prowadzących do Tomaszowa Mazowieckiego i Krakowa.

Kładka pieszo-rowerowa połączy drogę biegnącą przy blokach Spółdzielni Mieszkaniowej Inżynieria na Południu z ul. Krynicką na Godowie, tworząc ważne ogniwo miejskiego układu tras rowerowych i pieszych. Obiekt będzie miał około 108 metrów długości i ponad cztery metry szerokości użytkowej. Zaprojektowano trzy przęsła: jedno nad obwodnicą południową, dwa nad torami kolejowymi. Konstrukcja będzie dostępna zarówno dla rowerzystów, jak i osób z ograniczoną mobilnością, co zapewnią szerokie pochylnie oraz windy prowadzące na perony kolejowe. Zastosowane rozwiązania przypominają te wykorzystane przy kładce łączącej Prędocinek i Malczew, gdzie układ pochylni i schodów obsługuje intensywny ruch pieszo-rowerowy.

Ta inwestycja powstaje dzięki porozumieniu miasta z PKP Polskie Linie Kolejowe, które równolegle realizują budowę trzech peronów jednokrawędziowych w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025”. Analogiczny model koordynacji działań zastosowano w przypadku budowy wiaduktu na ul. Żeromskiego wraz z przystankiem Radom Wschodni. Po stronie miasta, w ramach projektu „Rozwój infrastruktury mobilności miejskiej na terenie Obszaru Funkcjonalnego Radomia – etap I – Polska Wschodnia”, znajduje się wykonanie przeprawy pieszo-rowerowej.

Wspólnym wykonawcą jest firma Domost z Małkini, która zgodnie z umową ma 12 miesięcy na realizację prac budowlanych oraz dodatkowe cztery miesiące na uzyskanie pozwolenia na użytkowanie. Całkowity koszt inwestycji to 16.300.000 PLN netto. Z tej kwoty część MZDiK stanowi około 9.500.000 PLN, natomiast część PKP PLK to około 6.800.000 PLN. Jeśli tempo zostanie utrzymane, przeprawa będzie gotowa na przyszłoroczne wakacje.

Jest już pierwsze przęsło pod pomost kładki między Południem a Godowem
Jest już pierwsze przęsło pod pomost kładki między Południem a Godowem / fot. MZDiK Radom

Naszym zdaniem

Radom od kilku lat konsekwentnie rozbudowuje infrastrukturę rowerową w ramach powiązań z transportem publicznym i koleją, co widać zarówno w projektach MZDiK, jak i przedsięwzięciach PKP PLK. Podobne rozwiązania pojawiały się już przy wiadukcie na ul. Żeromskiego i przystanku Radom Wschodni. Nowa kładka między Południem a Godowem wpisuje się w tę logikę, tworząc spójny system dróg rowerowych oraz bezpośrednie połączenia z koleją. To jedna z inwestycji, która realnie poprawi dostępność i bezpieczeństwo ruchu rowerowego w południowej części miasta, zapewniając wygodny przejazd nad ruchliwą obwodnicą i torami kolejowymi.

Komentarze