Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MEVO po maju 2025: Niemal 302 tysiące przejazdów i rekordy mimo pożaru

infobike
17.06.2025 11:45
0 Komentarzy

Maj 2025 roku to kolejny miesiąc, w którym system roweru publicznego MEVO z powodzeniem funkcjonuje na terenie 16 gmin Obszaru Metropolitalnego Gdańsk–Gdynia–Sopot,

I to mimo wciąż odczuwalnych skutków pożaru hali serwisowej, który znacząco uszczuplił flotę. Wyniki z maja pokazują jednak, że popularność systemu nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Użytkownicy przejechali ponad milion kilometrów i zrealizowali blisko 302 tysiące podróży.

Rozkład jazdy:

  1. Ile nowych rowerów ma trafić do systemu MEVO w sierpniu 2025 roku?
  2. Jaki procent floty MEVO jest obecnie aktywny po pożarze w gdańskiej Przeróbce?
  3. Ile kilometrów pokonali użytkownicy MEVO w maju 2025 roku?

Rowerowy maj

System radzi sobie wyjątkowo dobrze nawet przy ograniczeniu floty do 70 procent.

– MEVO działa znakomicie i notuje więcej przejazdów niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. To dowód na to, że nawet w trudniejszych warunkach skutecznie wspiera mobilność mieszkańców – podkreśla Alicja Mongird z Obszaru Metropolitalnego.

Pomimo utraty 1,5 tysiąca rowerów i 1000 baterii w wyniku styczniowego pożaru w gdańskiej Przeróbce, w 2024 roku MEVO osiągnęło 10 milionów przejechanych kilometrów i blisko 2,9 miliona podróży. Od początku 2025 roku, tylko do końca maja, użytkownicy wykonali już ponad 975 tysięcy podróży, pokonując ponad 3,28 miliona kilometrów.

Największe obciążenie systemu notowane jest w dni robocze między godziną 13:00 a 15:00, a 76% przejazdów odbywa się właśnie w dni powszednie. Średnia długość pojedynczego przejazdu wynosi 3,5 km.

Abonament górą

Z systemu aktywnie korzysta już 365 tysięcy zarejestrowanych użytkowników (stan na 9 czerwca). Coraz więcej z nich wybiera abonamenty miesięczne – trend, który przeważa nad płatnościami minutowymi. W ramach subskrypcji użytkownicy mają do dyspozycji 2 godziny dziennie na rowerze klasycznym i 1 godzinę na elektryku – rozwiązanie optymalne dla codziennych dojazdów do pracy, szkoły i na spotkania.

To realna oszczędność i dowód na rosnącą dojrzałość systemu oraz jego użytkowników – dodaje Mongird.

Flota i utrzymanie systemu

Obecnie po ulicach metropolii jeździ około 2000 rowerów, co odpowiada połowie pełnej floty. Choć wzrost eksploatacji prowadzi do częstszych usterek, reakcja serwisu jest szybka, a użytkownicy aktywnie zgłaszają problemy. – To społeczność MEVO dba o jakość systemu – jesteśmy pod wrażeniem liczby zgłoszeń i troski użytkowników – podkreśla Mongird.

Użytkownicy potwierdzają dobrą dostępność. Pan Marcin z Gdańska mówi, że rowery są na jego stacji każdego dnia, a Anna z Oruni przyznaje, że od kiedy jeździ Mevo, przestała korzystać z komunikacji miejskiej.

Po pożarze podpisano aneks z operatorem Citybike Global, który przewidywał działanie w trybie awaryjnym przez pięć miesięcy. W sierpniu MEVO ma się jednak zdecydowanie wzmocnić – na ulice trafi 1200 nowych rowerów (w tym 900 elektrycznych i 300 klasycznych). Oznacza to, że łączna flota osiągnie 5299 jednośladów, wspieranych przez 300 sztuk rezerwy.

Sierpień 2025 roku będzie dla MEVO symbolicznym momentem nowego otwarcia. Wiemy, jak bardzo mieszkańcy czekają na pełną flotę – i dostarczymy ją na czas – zapowiada Mongird.

System roweru metropolitalnego MEVO udowadnia, że sprawna organizacja, elastyczność i zaangażowanie mieszkańców mogą skutecznie zrekompensować nawet duże kryzysy infrastrukturalne. Dzięki nadchodzącemu wzmocnieniu floty, wszystko wskazuje na to, że najlepsze miesiące dla MEVO dopiero przed nami.

Komentarze