Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kraków pyta mieszkańców: jak przewozić rowery i hulajnogi w komunikacji miejskiej?

infobike
29.06.2025 12:01
0 Komentarzy

23 czerwca 2025 r. Miasto Kraków uruchomiło konsultacje społeczne dotyczące zasad przewozu rowerów, hulajnóg i innych urządzeń transportu osobistego (UTO) w pojazdach Komunikacji Miejskiej.

Celem jest aktualizacja przepisów i dostosowanie regulaminu do realiów nowoczesnej mobilności miejskiej.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie grupy użytkowników jednośladów mają zostać objęte konsultacjami dotyczącymi obowiązku noszenia kasków w Polsce?
  2. Ile procent wypadków hulajnóg elektrycznych w Polsce w 2025 roku dotyczyło osób poniżej 17. roku życia?
  3. W którym kraju Unii Europejskiej za jazdę na rowerze bez kasku dzieci do 12. roku życia grozi grzywna do 750 euro?
Kraków pyta mieszkańców: jak przewozić rowery i hulajnogi w komunikacji miejskiej?
Kraków pyta mieszkańców: jak przewozić rowery i hulajnogi w komunikacji miejskiej?

Do 18 lipca

Konsultacje potrwają do 18 lipca 2025 r. i są otwarte dla wszystkich mieszkańców. Ich wynik może realnie wpłynąć na sposób, w jaki korzystamy z komunikacji miejskiej, łącząc ją z innymi formami transportu.

Coraz więcej osób przemieszcza się po mieście w modelu „dojazd + przesiadka”: na przykład rowerem na przystanek, a dalej tramwajem do pracy. Jednak przewóz rowerów, hulajnóg i UTO wymaga jasno określonych zasad – zarówno dla komfortu pasażerów, jak i bezpieczeństwa.

Kraków już dziś dopuszcza przewóz rowerów jako bagażu podręcznego, ale z wieloma ograniczeniami. Nowe przepisy mają to uporządkować i uprościć.

Aktualnie obowiązujące zasady:

  • Rowery i UTO można przewozić, jeśli nie przeszkadzają innym pasażerom, nie brudzą ani nie blokują przejść.
  • Kierowca może odmówić przewozu przy dużym tłoku lub nietypowych rozmiarach pojazdu.
  • Dozwolony jest transport na bagażniku zewnętrznym (jeśli dostępny) lub wewnątrz – w specjalnie oznaczonych miejscach.
  • Pasażer odpowiada za szkody, np. zabrudzenie wnętrza lub urazy spowodowane niewłaściwym przewozem.
  • Zabronione jest przewożenie rowerów/UTO ostrych, cuchnących, łatwopalnych lub zagrażających bezpieczeństwu.

Miasto przygotowało różne formy udziału:

  • Ankieta online (do 11 lipca) oraz wersja papierowa dostępna w siedzibie ZTP (ul. Wielopole 1).
  • Spotkanie otwarte dla mieszkańców: 17 lipca (czwartek), godz. 17:00–19:00, Klaster Zabłocie 20.22.
  • Telefoniczne dyżury ekspertów: 30 czerwca, 3 lipca i 10 lipca – pod nr 12 616 8699.
  • Mobilny punkt konsultacyjny: 2 lipca, godz. 10:00–13:00 – w pojazdach KMK kursujących w obrębie I obwodnicy Krakowa.

Wypełnione ankiety można też przesłać mailem, tradycyjną pocztą lub przez ePUAP. Konsultacje prowadzi Zarząd Transportu Publicznego we współpracy z Wydziałem Dialogu, Konsultacji i Kontaktu Obywatelskiego.

Komentarze