Kraków chce zrewitalizować Planty. Dobra wiadomość dla rowerzystów
Miasto Kraków przygotowuje się do modernizacji jednego z najbardziej rozpoznawalnych fragmentów swojej przestrzeni publicznej – Plant Krakowskich.
Zarząd Zieleni Miejskiej ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej przebudowy. To pierwszy krok w stronę odświeżenia alejek, nawierzchni oraz infrastruktury wzdłuż dawnych murów obronnych miasta. Choć głównym celem inwestycji jest zachowanie dziedzictwa kulturowego i poprawa estetyki, projekt zawiera też istotne zmiany z punktu widzenia użytkowników rowerów.
Rozkład jazdy:
- Jaki dokument jest punktem wyjścia dla planowanej modernizacji Plant Krakowskich w Krakowie?
- Jakie elementy infrastruktury dla rowerzystów mają zostać uwzględnione w dokumentacji projektowej?
- Ile czasu przewidziano na przygotowanie dokumentacji modernizacji Plant od momentu podpisania umowy?
Pieszo-rowerowy kompromis
Modernizacja obejmie m.in. remont alejek pieszo-rowerowych, co ma zapewnić wygodniejsze i bezpieczniejsze przemieszczanie się jednośladami. Przebudowa zakłada zastosowanie nowych nawierzchni, uzupełnienie ubytków oraz usprawnienia w układzie komunikacyjnym – tak, by ruch rowerowy odbywał się płynnie, ale bez szkody dla pieszych i zabytkowego charakteru Plant.
W projekcie przewidziano również modernizację nawierzchni kamiennej wzdłuż murów, co może poprawić komfort jazdy w tych odcinkach, gdzie dotychczasowa infrastruktura była nierówna i nieprzystosowana do codziennego ruchu rowerowego.
Planty od zawsze pełniły funkcję rekreacyjną – to miejsce spacerów, wypoczynku i zielonego oddechu w centrum miasta. Dla rowerzystów to jednak również trasa przelotowa, szczególnie na osi północ-południe, prowadząca wzdłuż Bramy Floriańskiej, Barbakanu i w kierunku Wawelu. Nowa dokumentacja ma określić, jak pogodzić te dwa sposoby użytkowania przestrzeni – bez generowania konfliktów pomiędzy pieszymi a cyklistami.
Ważne będzie też to, czy w projekcie pojawią się rekomendacje dotyczące ograniczenia prędkości jazdy rowerem na bardziej uczęszczanych fragmentach Plant – lub czy zostaną wyznaczone alternatywne trasy dla rowerzystów chcących przemieszczać się szybciej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Część większej układanki
Równolegle do projektu modernizacji Plant, miasto prowadzi inwestycje w ponad 20 lokalizacjach rowerowych, gdzie naprawiane są nawierzchnie, usuwane krawężniki i poprawiana ciągłość tras. Inwestycje warte są ponad 6,8 mln zł i mają uzupełnić największe bolączki miejskich rowerzystów.
Trwa też analiza integracji miejskich wypożyczalni LajkBike i Park e‑Bike. Kraków zamierza stworzyć spójny, nowoczesny system roweru miejskiego – z ujednoliconą infrastrukturą i zarządzaniem.
Choć modernizacja Plant Krakowskich to projekt o profilu konserwatorskim, rowerzyści będą jego realnymi beneficjentami – pod warunkiem, że w dokumentacji znajdzie się miejsce dla ich potrzeb:
- lepsze, równe nawierzchnie,
- wyraźne oznakowanie ciągów pieszo-rowerowych,
- rozwiązania ograniczające kolizje pieszy–rowerzysta,
- zieleń i estetyka sprzyjająca jeździe rekreacyjnej,
- ewentualne stojaki lub strefy odpoczynku dla cyklistów.
Ostateczny kształt infrastruktury poznamy po przygotowaniu dokumentacji – która ma być gotowa w ciągu 300 dni od podpisania umowy (planowany termin to październik 2025). Na jej podstawie ruszy etapowa realizacja, finansowana z budżetu miasta.
Komentarze