Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kraków chce zrewitalizować Planty. Dobra wiadomość dla rowerzystów

infobike
02.09.2025 10:45
0 Komentarzy

Miasto Kraków przygotowuje się do modernizacji jednego z najbardziej rozpoznawalnych fragmentów swojej przestrzeni publicznej – Plant Krakowskich.

Zarząd Zieleni Miejskiej ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej przebudowy. To pierwszy krok w stronę odświeżenia alejek, nawierzchni oraz infrastruktury wzdłuż dawnych murów obronnych miasta. Choć głównym celem inwestycji jest zachowanie dziedzictwa kulturowego i poprawa estetyki, projekt zawiera też istotne zmiany z punktu widzenia użytkowników rowerów.

Rozkład jazdy:

  1. Jaki dokument jest punktem wyjścia dla planowanej modernizacji Plant Krakowskich w Krakowie?
  2. Jakie elementy infrastruktury dla rowerzystów mają zostać uwzględnione w dokumentacji projektowej?
  3. Ile czasu przewidziano na przygotowanie dokumentacji modernizacji Plant od momentu podpisania umowy?
Kraków chce zrewitalizować Planty. Dobra wiadomość dla rowerzystów / fot. ZZM Kraków
Kraków chce zrewitalizować Planty. Dobra wiadomość dla rowerzystów / fot. ZZM Kraków

Pieszo-rowerowy kompromis

Modernizacja obejmie m.in. remont alejek pieszo-rowerowych, co ma zapewnić wygodniejsze i bezpieczniejsze przemieszczanie się jednośladami. Przebudowa zakłada zastosowanie nowych nawierzchni, uzupełnienie ubytków oraz usprawnienia w układzie komunikacyjnym – tak, by ruch rowerowy odbywał się płynnie, ale bez szkody dla pieszych i zabytkowego charakteru Plant.

W projekcie przewidziano również modernizację nawierzchni kamiennej wzdłuż murów, co może poprawić komfort jazdy w tych odcinkach, gdzie dotychczasowa infrastruktura była nierówna i nieprzystosowana do codziennego ruchu rowerowego.

Planty od zawsze pełniły funkcję rekreacyjną – to miejsce spacerów, wypoczynku i zielonego oddechu w centrum miasta. Dla rowerzystów to jednak również trasa przelotowa, szczególnie na osi północ-południe, prowadząca wzdłuż Bramy Floriańskiej, Barbakanu i w kierunku Wawelu. Nowa dokumentacja ma określić, jak pogodzić te dwa sposoby użytkowania przestrzeni – bez generowania konfliktów pomiędzy pieszymi a cyklistami.

Ważne będzie też to, czy w projekcie pojawią się rekomendacje dotyczące ograniczenia prędkości jazdy rowerem na bardziej uczęszczanych fragmentach Plant – lub czy zostaną wyznaczone alternatywne trasy dla rowerzystów chcących przemieszczać się szybciej.

Kraków chce zrewitalizować Planty. Dobra wiadomość dla rowerzystów / fot. ZZM Kraków
Kraków chce zrewitalizować Planty. Dobra wiadomość dla rowerzystów / fot. ZZM Kraków

Część większej układanki

Równolegle do projektu modernizacji Plant, miasto prowadzi inwestycje w ponad 20 lokalizacjach rowerowych, gdzie naprawiane są nawierzchnie, usuwane krawężniki i poprawiana ciągłość tras. Inwestycje warte są ponad 6,8 mln zł i mają uzupełnić największe bolączki miejskich rowerzystów.

Trwa też analiza integracji miejskich wypożyczalni LajkBike i Park e‑Bike. Kraków zamierza stworzyć spójny, nowoczesny system roweru miejskiego – z ujednoliconą infrastrukturą i zarządzaniem.

Choć modernizacja Plant Krakowskich to projekt o profilu konserwatorskim, rowerzyści będą jego realnymi beneficjentami – pod warunkiem, że w dokumentacji znajdzie się miejsce dla ich potrzeb:

  • lepsze, równe nawierzchnie,
  • wyraźne oznakowanie ciągów pieszo-rowerowych,
  • rozwiązania ograniczające kolizje pieszy–rowerzysta,
  • zieleń i estetyka sprzyjająca jeździe rekreacyjnej,
  • ewentualne stojaki lub strefy odpoczynku dla cyklistów.

Ostateczny kształt infrastruktury poznamy po przygotowaniu dokumentacji – która ma być gotowa w ciągu 300 dni od podpisania umowy (planowany termin to październik 2025). Na jej podstawie ruszy etapowa realizacja, finansowana z budżetu miasta.

Komentarze