Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Katowice: Nowa droga rowerowa w Szopienicach prawie gotowa.

infobike
26.11.2025 11:45
0 Komentarzy

Katowice zamykają kolejny etap intensywnej rozbudowy swojej infrastruktury rowerowej.

W Szopienicach dobiegły końca roboty budowlane przy prawie kilometrowym odcinku drogi rowerowej wzdłuż ul. Morawa. Nowa trasa spina istniejące fragmenty sieci, poprawiając bezpieczeństwo i wygodę zarówno rowerzystów, jak i pieszych. To kolejny krok w procesie, który sprawił, że katowicka sieć przekroczyła już 200 km długości.

Rozkład jazdy:

  1. Co obejmuje zakończona właśnie inwestycja w Szopienicach?
  2. Jak rozwija się sieć rowerowa Katowic i jakie projekty są w przygotowaniu?
  3. Dlaczego odcinek wzdłuż ul. Francuskiej wzbudził tak duże zainteresowanie wykonawców?
W Szopienicach dobiegły końca roboty budowlane przy prawie kilometrowym odcinku drogi rowerowej wzdłuż ul. Morawa.
W Szopienicach dobiegły końca roboty budowlane przy prawie kilometrowym odcinku drogi rowerowej wzdłuż ul. Morawa. /fot. katowice.eu

Nowy odcinek spina Szopienice i poprawia bezpieczeństwo

Wybudowana trasa biegnie od skrzyżowania z ul. Brynicy do ul. Sosnowieckiej, łącząc dwa wcześniej istniejące odcinki. Dzięki temu rowerzysta może teraz przejechać ciągłą infrastrukturą aż od stawu Morawa do Doliny Trzech Stawów lub dalej w kierunku Giszowca, gdzie rozpoczyna się pierwsza katowicka velostrada.

Wzdłuż trasy zmodernizowano chodniki, a tam, gdzie nie pozwalały na to warunki terenowe, powstały wspólne drogi dla pieszych i rowerów. Dodatkowo przy przejazdach rowerowych i przejściach dla pieszych zamontowano nowe oświetlenie LED, znacząco poprawiając widoczność po zmroku.

Zakres prac obejmował również przebudowę skrzyżowań, budowę kanału technologicznego, przebudowę zatoki autobusowej i sygnalizacji świetlnej oraz modernizację kanalizacji deszczowej. Wykonawca zgłosił zakończenie robót pod koniec października, a obecnie trwa procedura odbiorowa. Wartość inwestycji to około 4 mln zł.

Kolejne trzy projekty już w opracowaniu

Katowice nie zwalniają tempa – w mieście projektowane są trzy kolejne odcinki dróg rowerowych. Powstaną one m.in.

  • wzdłuż ul. Pukowca i Żeliwnej (1 km),
  • wzdłuż ul. Armii Krajowej i Piotrowickiej (ok. 1,8 km),
  • na trasie łączącej rowerowe szlaki nr 2 i 122 z przystankiem kolejowym Kokociniec (ok. 1 km).

Ostatni z projektów obejmuje również planowaną przebudowę ul. Szadoka, co ma poprawić jakość i funkcjonalność całego układu komunikacyjnego.

Aż 13 ofert na budowę drogi wzdłuż ul. Francuskiej

Z dużym zainteresowaniem branży spotkał się przetarg na brakujący odcinek infrastruktury rowerowej wzdłuż ul. Francuskiej – między lotniskiem Muchowiec a ul. Damrota. Odcinek będzie miał ok. 1 km długości i połączy istniejące trasy, w tym tę kierującą rowerzystów w stronę velostrady łączącej Brynów z Giszowcem.

Na niemal całej długości infrastruktura będzie odseparowana od pieszych, z wyjątkiem około 200-metrowego fragmentu przy autostradzie A4, gdzie powstanie wspólna droga dla rowerów i pieszych.

Do przetargu zgłosiło się 13 firm, a ich oferty mieszczą się w miejskim budżecie – od 7,86 mln do 10,4 mln zł. Miasto przeznaczyło na zadanie 11,04 mln zł i przewiduje 13 miesięcy na jego realizację.

Komentarze