Hulajnogami elektrycznymi po chodnikach tylko gdy nie ma ścieżki rowerowej
Hulajnogamielektrycznymi będzie można jeździć po chodnikach, ale tylko wtedy gdy nie maścieżki rowerowej – wynika z projektu noweli Prawa o ruchu drogowym. Będą onemusiały ustępować pieszym, a ich dopuszczalna prędkość nie będzie mogłaprzekroczyć 25 km/h.
W środę na stronach Rządowego Centrum Legislacjiopublikowano projekt noweli Prawa o ruchu drogowym oraz ustawy oelektromobilności i paliwach alternatywnych, która reguluje kwestię poruszaniasię m.in. na hulajnogach elektrycznych.
Nowe przepisy wprowadzają przede wszystkim definicjęurządzenia transportu osobistego, wskazując, że jest to „urządzeniekomunikacyjne przeznaczone do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującegosię na tym urządzeniu”.
Projekt noweli określa m.in. maksymalne wymiary takiegourządzenia (szerokość nieprzekraczająca w ruchu 90 cm; długość do 1,25 m), masę(do 20 kg), maksymalną prędkość jazdy (ograniczoną konstrukcyjnie do 25 km/h),a także źródło napędu – napęd elektryczny.
W uzasadnieniu czytamy, że projektodawca – czyli resortinfrastruktury – nie przewidział innych rodzajów napędu niż elektryczny. Jakwytłumaczono, jest to spowodowane koniecznością ograniczenia zanieczyszczeńpowietrza przez silniki spalinowe, a także tym, że napęd elektryczny jestpowszechnie stosowany w takich urządzeniach.
Resort infrastruktury chce ponadto, by takie urządzenia byłytraktowane jak rowery. Dlatego też kierujący np. hulajnogami elektrycznymi będąmogli korzystać ze ścieżek rowerowych; będą musieli mieć też odpowiednieuprawnienia, takie jak w przypadku rowerów – np. kartę rowerową.
Z takich urządzeń nie będą mogły korzystać osoby poniżej 10.roku życia, także w towarzystwie osób dorosłych. Resort wskazał, że 10 lat togranica wieku dla możliwości uzyskania karty rowerowej.
Poruszający się np. hulajnogami elektrycznymi będą mogli jednakskorzystać z jezdni, po której poruszają się inne pojazdy, ale tylko wprzypadku braku ścieżki rowerowej. Ograniczeniem jest również dopuszczalnaprędkość do 30 km/h z jaką mogą poruszać się pojazdy na takiej drodze.
Poruszanie się po chodniku będzie dopuszczone jedynie wprzypadku, gdy szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdówdozwolony jest z prędkością większą niż 30 km/h, wynosi co najmniej 2 metry inie ma wydzielonej ścieżki rowerowej. Kierujący hulajnogami będą musieliporuszać się powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejscapieszym.
Projekt zabraniać będzie pozostawiania np. hulajnóg wmiejscach utrudniających ruch lub zagrażających bezpieczeństwu.
Przyszłe przepisy wprowadzają ponadto pojęcie pojazduelektrycznego lekkiego wyposażonego w pomocniczy napęd elektrycznywykorzysującego do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przezpodłączenie do zewnętrznego źródła zasilania.
Przyszła nowela przewiduje również, że urządzeniaprzeznaczone do używania na drogach publicznych, które nie spełniają wymagańprojektowanej ustawy powinny zostać do niej dostosowane w ciągu 6 miesięcy odwejścia w życie nowych przepisów.
„Efektem projektowanych zmian będzie prawneuporządkowanie ruchu urządzeń transportu osobistego (np. hulajnógelektrycznych), co z kolei – m.in. poprzez znaczne ograniczenie ruchu tychurządzeń na chodnikach i drogach dla pieszych – zapewni wyższy poziombezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego (zarówno pieszych, jak iużytkowników wskazanych wyżej urządzeń), a także wpłynie pozytywnie na komfortkorzystania przez pieszych z przeznaczonej dla nich przestrzeni” -przekonuje resort infrastruktury w uzasadnieniu.
Zmiany w przepisach zostały zapowiedziane przezprzedstawicieli MI na początku lipca. Obecnie w polskim prawie nie maregulacji, które dotyczą np. hulajnóg elektrycznych, dlatego ich użytkownicy sątraktowani jako piesi, którzy powinni korzystać z chodników.
Według Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego prawie 10proc. Polaków korzysta z urządzeń transportu osobistego typu elektrycznehulajnogi. Największą grupą użytkowników takich urządzeń są nastolatki.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze