Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Elektryczne hulajnogi mają być traktowane jak pojazdy

infobike
30.05.2019 18:07
0 Komentarzy

Elektryczne hulajnogi będą traktowane jak pojazdy; odpowiedniprojekt zmiany ustawy jest praktycznie gotowy – poinformował wczwartek minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Hulajnoga to pojazd

Mam nadzieję, że w przyszłym tygodniu to będzie tenczas, kiedy będziemy starali się wpisać projekt ustawy (ohulajnogach – PAP) do prac rządu” – powiedziałdziennikarzom minister. „Mam nadzieję procedować tenprojekt zgodnie z procedurą legislacyjną. Projekt jest praktyczniegotowy” – dodał.

Mówimy o urządzeniach transportu, napędzanych energiąelektryczną. To jest pojazd” – powiedział minister pytany,jak należałoby traktować elektryczną hulajnogę.

Obecnie w polskim prawie nie ma regulacji, które dotyczą hulajnógelektrycznych, dlatego ich użytkownicy są traktowani jako piesi,którzy powinni korzystać z chodników.

Regulacja zasad poruszania się hulajnogami

Niedawno rzecznik resortu infrastruktury Szymon Huptyś mówił PAP,że ministerstwo chce uregulować zasady korzystania z drógpublicznych przez osoby poruszające się elektrycznymi hulajnogami.Zapowiadał wówczas, że gotowy projekt nowelizacji ma pojawić sięw II kwartale br.

Ze wglądu na rosnącą popularność oraz dostępnośćurządzeń transportu osobistego z napędem elektrycznym oraz ichudział w ruchu drogowym, a także ze względu na to, że korzystaniez tych urządzeń budzi wątpliwości w zakresie zgodności z prawem,regulacje dotyczące wskazanych wyżej urządzeń będą przedmiotemodrębnej nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym” -tłumaczył rzecznik. Wskazywał, że ministerstwo dostrzega potrzebęuregulowania zasad korzystania z dróg publicznych przez osobyporuszające się przy użyciu urządzeń transportu osobistego orazwymagań dla tych urządzeń.

Minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewiczsugerowała niedawno w mediach przeniesienie hulajnóg z chodnikówna ścieżkirowerowe, a także obowiązek jazdy w kasku iokreślenie minimalnego wieku użytkownika. „Co do hulajnóg,to już kilka miesięcy temu odbyliśmy rozmowę z ministremAdamczykiem, by jeszcze przed sezonem wiosennym spróbować zająćsię tym problemem” – mówiła.

Jak jest w Wielkiej Brytanii i Niemczech?

Niektóre z wiodących gospodarek Europy nie mają przepisówzezwalających na korzystanie z elektrycznych hulajnóg. Jak podawaław połowie maja agencja Bloomberg, w Wielkiej Brytanii brakwytycznych skłonił rząd do otwarcia największego przegląduobowiązujących norm prawnych, z których część sięga 1835 r.

Regulacje ws. poruszania się elektrycznych hulajnóg po drogach iścieżkachrowerowych wprowadzono w Niemczech. W połowie majawyższa izba parlamentu Bundesrat przyjęła przepisy pozwalająceosobom powyżej 14. roku życia poruszać się elektrycznymihulajnogami o maksymalnej prędkości 20 km/h po ulicach iścieżkachrowerowych.


Komentarze