Elektryczne hulajnogi mają być traktowane jak pojazdy
Elektryczne hulajnogi będą traktowane jak pojazdy; odpowiedniprojekt zmiany ustawy jest praktycznie gotowy – poinformował wczwartek minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Hulajnoga to pojazd
„Mam nadzieję, że w przyszłym tygodniu to będzie tenczas, kiedy będziemy starali się wpisać projekt ustawy (ohulajnogach – PAP) do prac rządu” – powiedziałdziennikarzom minister. „Mam nadzieję procedować tenprojekt zgodnie z procedurą legislacyjną. Projekt jest praktyczniegotowy” – dodał.
„Mówimy o urządzeniach transportu, napędzanych energiąelektryczną. To jest pojazd” – powiedział minister pytany,jak należałoby traktować elektryczną hulajnogę.
Obecnie w polskim prawie nie ma regulacji, które dotyczą hulajnógelektrycznych, dlatego ich użytkownicy są traktowani jako piesi,którzy powinni korzystać z chodników.
Regulacja zasad poruszania się hulajnogami
Niedawno rzecznik resortu infrastruktury Szymon Huptyś mówił PAP,że ministerstwo chce uregulować zasady korzystania z drógpublicznych przez osoby poruszające się elektrycznymi hulajnogami.Zapowiadał wówczas, że gotowy projekt nowelizacji ma pojawić sięw II kwartale br.
„Ze wglądu na rosnącą popularność oraz dostępnośćurządzeń transportu osobistego z napędem elektrycznym oraz ichudział w ruchu drogowym, a także ze względu na to, że korzystaniez tych urządzeń budzi wątpliwości w zakresie zgodności z prawem,regulacje dotyczące wskazanych wyżej urządzeń będą przedmiotemodrębnej nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym” -tłumaczył rzecznik. Wskazywał, że ministerstwo dostrzega potrzebęuregulowania zasad korzystania z dróg publicznych przez osobyporuszające się przy użyciu urządzeń transportu osobistego orazwymagań dla tych urządzeń.
Minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewiczsugerowała niedawno w mediach przeniesienie hulajnóg z chodnikówna ścieżkirowerowe, a także obowiązek jazdy w kasku iokreślenie minimalnego wieku użytkownika. „Co do hulajnóg,to już kilka miesięcy temu odbyliśmy rozmowę z ministremAdamczykiem, by jeszcze przed sezonem wiosennym spróbować zająćsię tym problemem” – mówiła.
Jak jest w Wielkiej Brytanii i Niemczech?
Niektóre z wiodących gospodarek Europy nie mają przepisówzezwalających na korzystanie z elektrycznych hulajnóg. Jak podawaław połowie maja agencja Bloomberg, w Wielkiej Brytanii brakwytycznych skłonił rząd do otwarcia największego przegląduobowiązujących norm prawnych, z których część sięga 1835 r.
Regulacje ws. poruszania się elektrycznych hulajnóg po drogach iścieżkachrowerowych wprowadzono w Niemczech. W połowie majawyższa izba parlamentu Bundesrat przyjęła przepisy pozwalająceosobom powyżej 14. roku życia poruszać się elektrycznymihulajnogami o maksymalnej prędkości 20 km/h po ulicach iścieżkachrowerowych.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze