Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Coraz więcej wypadków z udziałem pieszych, rowerzystów i użytkowników hulajnóg na Mazowszu

infobike
22.10.2025 06:30
0 Komentarzy

Według danych Komendy Stołecznej Policji oraz Komendy Wojewódzkiej Policji w Radomiu, na Mazowszu rośnie liczba wypadków z udziałem pieszych, rowerzystów i użytkowników hulajnóg elektrycznych.

Tylko w tym roku (do końca sierpnia) doszło już do 362 wypadków z udziałem pieszych, podczas gdy w całym ubiegłym roku było ich 646.

Najczęstszą przyczyną tych zdarzeń jest nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu. Policja alarmuje, że mimo licznych kampanii edukacyjnych – wciąż zbyt wielu kierowców i użytkowników jednośladów zapomina o podstawowych zasadach bezpieczeństwa.

Rozkład jazdy:

  1. Jak wyglądają najnowsze statystyki wypadków na Mazowszu?
  2. Dlaczego rośnie liczba wypadków z udziałem rowerów i hulajnóg elektrycznych?
  3. Jak Mazowsze edukuje najmłodszych w zakresie bezpieczeństwa?
Tylko w tym roku (do końca sierpnia) doszło już do 362 wypadków z udziałem pieszych, podczas gdy w całym ubiegłym roku było ich 646.
Tylko w tym roku (do końca sierpnia) doszło już do 362 wypadków z udziałem pieszych, podczas gdy w całym ubiegłym roku było ich 646. /fot. mazovia.pl

Dlaczego rośnie liczba wypadków z udziałem rowerów i hulajnóg elektrycznych?

Rower i hulajnoga stają się coraz bardziej popularnymi środkami transportu – zarówno w miastach, jak i na terenach wiejskich. Niestety, wraz ze wzrostem ich liczby rośnie też ryzyko wypadków.

W 2023 roku na Mazowszu doszło do 481 wypadków z udziałem rowerzystów, a do połowy 2025 roku już do 376. Najczęstsze przyczyny to nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu i nieprawidłowe przejeżdżanie przez przejazdy rowerowe.

Jeszcze większy niepokój budzą dane dotyczące hulajnóg elektrycznych. W 2023 roku zanotowano 66 wypadków, natomiast do sierpnia tego roku – aż 123. Co istotne, obniża się wiek sprawców takich zdarzeń – najczęściej są to dzieci w wieku 7–14 lat, podczas gdy jeszcze rok wcześniej dominowali użytkownicy w wieku 18–24 lat.

Hulajnogi i rowery, zwłaszcza elektryczne, to nie są zabawki! To pojazdy, które przy niewłaściwym użytkowaniu stanowią realne zagrożenie – przypomina Ludwik Rakowski, przewodniczący Sejmiku Województwa Mazowieckiego. – Korzystajmy z nich z głową, zakładajmy kaski i odblaski. Jedźmy bezpiecznie i zgodnie z przepisami.

Jak Mazowsze edukuje najmłodszych w zakresie bezpieczeństwa?

Aby przeciwdziałać niebezpiecznym zachowaniom na drodze, Samorząd Województwa Mazowieckiego uruchomił edukacyjny portal Bezpieczne Mazowsze. To interaktywny projekt skierowany do szkół, który w przystępny sposób uczy zasad bezpiecznego poruszania się po drogach.

Uczniowie zdobywają punkty, rozwiązując quizy i biorąc udział w zajęciach praktycznych. Najlepsi z nich otrzymują nagrody i elementy odblaskowe, a szkoły z największą liczbą punktów zapraszane są do udziału w warsztatach z ratownikami, strażakami, policjantami i kierowcami rajdowymi.

Podczas spotkań uczniowie pokonują rowerowy tor przeszkód, uczą się udzielania pierwszej pomocy z wykorzystaniem okularów VR i poznają zasady bezpiecznej jazdy po drogach. W pierwszej edycji programu uczestniczyły 64 szkoły, a właśnie ruszyły zapisy do kolejnej.

Komentarze