Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bydgoszcz montuje 56-metrową kładkę dla rowerzystów. Nocny przejazd kolosa

infobike
06.12.2025 14:01
0 Komentarzy

W ten weekend w Bydgoszczy ma miejsce transport i montaż jednej z największych konstrukcji rowerowych w mieście – 56-metrowej kładki pieszo-rowerowej.

Połączy ona budowane drogi rowerowe wzdłuż ul. Fordońskiej (DK80). Jak podkreśla rzeczniczka ZDMiKP Katarzyna Muszyńska, konstrukcja zostanie przewieziona z hali wykonawcy w całości, aby „zminimalizować utrudnienia w ruchu drogowym i skrócić czas prac budowlanych”. Operacja rozpoczęła się późnym wieczorem w piątek 5 grudnia, a zakończy w poniedziałek 8 grudnia o godzinie 4:00.

Rozkład jazdy

  1. Ile metrów długości ma transportowana kładka?
  2. Na jakim odcinku ul. Fordońskiej wstrzymany zostanie ruch pieszych?
  3. Jak długo potrwa nocny przejazd konstrukcji przez miasto?
Bydgoszcz montuje 56-metrową kładkę dla rowerzystów.
Bydgoszcz montuje 56-metrową kładkę dla rowerzystów.

Kładka nad magistralą węglową

Bydgoski projekt jest jednym z kluczowych etapów rozbudowy infrastruktury rowerowej w mieście, a sama inwestycja – warta ponad 10.000.000 PLN – realizowana jest w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Nowa kładka połączy odcinki dróg rowerowych pomiędzy ul. Wiślaną a ul. Sochaczewską, przebiegając nad kolejową magistralą węglową. Konstrukcja składa się z dwóch stalowych kratownic o długości 45 metrów i wadze ponad 41 ton, na których ułożonych zostanie ponad 130 ton betonu zbrojonego. Ze względu na wrażliwe środowisko kolejowe ciąg rowerowy nad torami wyposażony zostanie w osłony przeciwporażeniowe, natomiast pozostała część w solidną balustradę mającą zapewnić bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. ZDMiKP podkreśla, że montaż tak dużej konstrukcji w jednym etapie znacząco skróci czas wyłączenia części ul. Fordońskiej z użytkowania.

Transport wielkogabarytowy z kładką – przygotowaną wcześniej w całości w hali wykonawcy Kormost – wyruszy około północy z piątku na sobotę. Kolumna pilotowana przez pojazdy techniczne pokona trasę z Glinek na Siernieczek w ciągu dwóch–trzech godzin. Aby umożliwić przejazd 56-metrowego ładunku, konieczny będzie czasowy demontaż elementów infrastruktury drogowej, w tym wybranych znaków, słupów oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej. Sama operacja montażu będzie prowadzona na jezdni południowej ul. Fordońskiej, która zostanie całkowicie wyłączona z ruchu, a samochody – podobnie jak autobusy komunikacji miejskiej – będą kursować jedynie jezdnią północną w układzie dwukierunkowym.

Od soboty 6 grudnia wstrzymany zostanie również ruch pieszych na odcinku od ul. Wiślanej do ul. Sochaczewskiej, co wynika z konieczności zachowania bezpieczeństwa w rejonie prac dźwigowych. Na czas utrudnień przejazd autobusami miejskimi na tym odcinku będzie darmowy, co ma ułatwić mieszkańcom przemieszczanie się między osiedlami. W weekend zamknięty zostanie także fragment ul. Sochaczewskiej przy skrzyżowaniu z Fordońską, przy czym dojazd na Siernieczek poprowadzony zostanie ulicami Kapliczną i Żyrardowską.

Bydgoszcz montuje 56-metrową kładkę dla rowerzystów.
Bydgoszcz montuje 56-metrową kładkę dla rowerzystów.

Naszym zdaniem

Bydgoszcz od kilku lat intensywnie inwestuje w infrastrukturę rowerową – zarówno w ramach miejskich projektów obejmujących drogi rowerowe, jak i w modernizacjach węzłów komunikacyjnych. Projekt kładki nad magistralą węglową wpisuje się w konsekwentnie realizowaną strategię poprawy spójności tras rowerowych na osi wschód–zachód. Pod względem skali to jedno z największych przedsięwzięć infrastrukturalnych dla ruchu rowerowego w regionie, a sposób realizacji – montaż gotowego elementu zamiast budowy etapowej – przypomina techniki stosowane przy konstrukcjach dla ciężkiego transportu publicznego, takich jak wiadukty dla autobusów czy trolejbusów. Nowa kładka stanie się ważnym ogniwem bydgoskiej sieci rowerowej, zapewniając rowerzystom bezkolizyjny, wygodny i bezpieczny przejazd nad strategiczną linią kolejową. Jeśli tempo obecnych inwestycji zostanie utrzymane, Bydgoszcz ma szansę w krótkim czasie stać się jednym z liderów infrastruktury rowerowej w Polsce.

Komentarze