Bydgoszcz montuje 56-metrową kładkę dla rowerzystów. Nocny przejazd kolosa
W ten weekend w Bydgoszczy ma miejsce transport i montaż jednej z największych konstrukcji rowerowych w mieście – 56-metrowej kładki pieszo-rowerowej.
Połączy ona budowane drogi rowerowe wzdłuż ul. Fordońskiej (DK80). Jak podkreśla rzeczniczka ZDMiKP Katarzyna Muszyńska, konstrukcja zostanie przewieziona z hali wykonawcy w całości, aby „zminimalizować utrudnienia w ruchu drogowym i skrócić czas prac budowlanych”. Operacja rozpoczęła się późnym wieczorem w piątek 5 grudnia, a zakończy w poniedziałek 8 grudnia o godzinie 4:00.
Rozkład jazdy
- Ile metrów długości ma transportowana kładka?
- Na jakim odcinku ul. Fordońskiej wstrzymany zostanie ruch pieszych?
- Jak długo potrwa nocny przejazd konstrukcji przez miasto?
Kładka nad magistralą węglową
Bydgoski projekt jest jednym z kluczowych etapów rozbudowy infrastruktury rowerowej w mieście, a sama inwestycja – warta ponad 10.000.000 PLN – realizowana jest w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Nowa kładka połączy odcinki dróg rowerowych pomiędzy ul. Wiślaną a ul. Sochaczewską, przebiegając nad kolejową magistralą węglową. Konstrukcja składa się z dwóch stalowych kratownic o długości 45 metrów i wadze ponad 41 ton, na których ułożonych zostanie ponad 130 ton betonu zbrojonego. Ze względu na wrażliwe środowisko kolejowe ciąg rowerowy nad torami wyposażony zostanie w osłony przeciwporażeniowe, natomiast pozostała część w solidną balustradę mającą zapewnić bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. ZDMiKP podkreśla, że montaż tak dużej konstrukcji w jednym etapie znacząco skróci czas wyłączenia części ul. Fordońskiej z użytkowania.
Transport wielkogabarytowy z kładką – przygotowaną wcześniej w całości w hali wykonawcy Kormost – wyruszy około północy z piątku na sobotę. Kolumna pilotowana przez pojazdy techniczne pokona trasę z Glinek na Siernieczek w ciągu dwóch–trzech godzin. Aby umożliwić przejazd 56-metrowego ładunku, konieczny będzie czasowy demontaż elementów infrastruktury drogowej, w tym wybranych znaków, słupów oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej. Sama operacja montażu będzie prowadzona na jezdni południowej ul. Fordońskiej, która zostanie całkowicie wyłączona z ruchu, a samochody – podobnie jak autobusy komunikacji miejskiej – będą kursować jedynie jezdnią północną w układzie dwukierunkowym.
Od soboty 6 grudnia wstrzymany zostanie również ruch pieszych na odcinku od ul. Wiślanej do ul. Sochaczewskiej, co wynika z konieczności zachowania bezpieczeństwa w rejonie prac dźwigowych. Na czas utrudnień przejazd autobusami miejskimi na tym odcinku będzie darmowy, co ma ułatwić mieszkańcom przemieszczanie się między osiedlami. W weekend zamknięty zostanie także fragment ul. Sochaczewskiej przy skrzyżowaniu z Fordońską, przy czym dojazd na Siernieczek poprowadzony zostanie ulicami Kapliczną i Żyrardowską.
Naszym zdaniem
Bydgoszcz od kilku lat intensywnie inwestuje w infrastrukturę rowerową – zarówno w ramach miejskich projektów obejmujących drogi rowerowe, jak i w modernizacjach węzłów komunikacyjnych. Projekt kładki nad magistralą węglową wpisuje się w konsekwentnie realizowaną strategię poprawy spójności tras rowerowych na osi wschód–zachód. Pod względem skali to jedno z największych przedsięwzięć infrastrukturalnych dla ruchu rowerowego w regionie, a sposób realizacji – montaż gotowego elementu zamiast budowy etapowej – przypomina techniki stosowane przy konstrukcjach dla ciężkiego transportu publicznego, takich jak wiadukty dla autobusów czy trolejbusów. Nowa kładka stanie się ważnym ogniwem bydgoskiej sieci rowerowej, zapewniając rowerzystom bezkolizyjny, wygodny i bezpieczny przejazd nad strategiczną linią kolejową. Jeśli tempo obecnych inwestycji zostanie utrzymane, Bydgoszcz ma szansę w krótkim czasie stać się jednym z liderów infrastruktury rowerowej w Polsce.





Komentarze