BikeU wygrywa z NextBike o 1,2 pkt i będzie operatorem 250 rowerów elektrycznych GZM
31 października Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia wybrała dostawcę 250 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym, pod kątem planowanej wypożyczalni długoterminowej.
Ma to być uzupełnienie uruchomionego z początkiem sierpnia systemu Roweru Metropolitalnego. Przypomnijmy, że przetarg dotyczył dostaw 250 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym oraz 75 baterii zapasowych do tych rowerów. Zamawiający przewiduje możliwość skorzystania z prawa opcji polegającego na dostawie do 250 kolejnych rowerów.
Spis treści:
- Ile rowerów ze wspomaganiem elektrycznym ma dostarczyć firma BikeU w ramach podstawowego zamówienia dla GZM?
- Jakie wymagania techniczne muszą spełniać rowery elektryczne zamówione przez GZM?
- Jakie jest główne przeznaczenie systemu Metroroweru w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii?
cztery oferty
O rozstrzygnięciu trwającego od sierpnia br. postępowania w tej sprawie poinformował podczas środowej sesji zgromadzenia GZM przewodniczący jej zarządu Kazimierz Karolczak. Wyjaśnił, że najkorzystniejszą ofertę przedstawiła firma BikeU – operator publicznych systemów wypożyczania rowerów m.in. w Bielsku-Białej i Toruniu.
„Podobny, bliźniaczy system został uruchomiony w poprzednim roku w Krakowie. Cieszy się powodzeniem, w związku z tym uznaliśmy, że dopełnieniem naszego Metroroweru byłaby możliwość długoterminowego wypożyczenia roweru ze wspomaganiem elektrycznym” – powiedział Karolczak.
Jak wynika z platformy zamówień Metropolii, w przetargu wpłynęły cztery oferty: spółek Nextbike Polska, Romet, BikeU i Geobike. Przy budżecie 5,3 mln zł, spółka BikeU zaproponowała najniższą cenę (5,2 mln zł: 2,7 mln zł w zakresie podstawowym i 2,5 mln zł za prawo opcji) i zdobyła maksymalną liczbę punktów w dwóch z trzech pozostałych kryteriów wyboru.
Zgromadzenie GZM przyjęło 20 listopada poprawki do budżetu i wieloletniej prognozy finansowej, związane m.in. z przesunięciem z tego roku na przyszły wydatków związanych z finansowaniem zadania dot. rowerów elektrycznych.
Przetargowe wymagania
Przetarg dotyczył dostaw 250 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym, przystosowanych do wykorzystania w systemie wypożyczalni długoterminowej oraz 75 baterii zapasowych do tych rowerów. Zamawiający przewiduje możliwość skorzystania z prawa opcji polegającego na dostawie do 250 kolejnych rowerów.
Czas na dostawę rowerów z zamówienia podstawowego to 120 dni od daty podpisania umowy. W przypadku prawa opcji zakładana jest dostawa w 90 dni od daty zawiadomienia wykonawcy (co może nastąpić w rok od podpisania umowy).
Rama rowerów (w barwach i z oznaczeniami zamówionymi przez GZM) powinna być przystosowana do jazdy w pozycji zbliżonej do wyprostowanej przez osoby o wzroście: poniżej 160 cm – 25 sztuk, od 160 do 180 cm – 200 sztuk, powyżej 180 cm – 25 sztuk. Nośność ramy powinna wynosić co najmniej 120 kg (dotyczy użytkownika i bagażu).
GZM zaleciła zastosowanie w zamawianych rowerach przerzutki planetarnej (wewnętrznej, wbudowanej w tylną piastę, co zadeklarowano w ofercie BikeU), jednak dopuściła zastosowanie przerzutki tylnej zewnętrznej.
Rowery muszą być wyposażone we wspomagający napęd elektryczny umiejscowiony w suporcie pedałowym, zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V i znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.
Napęd elektryczny powinien włączać się automatycznie w chwili rozpoczęcia pedałowania i działać jedynie w jego trakcie. Instalacje kablowe powinny być poprowadzone wewnątrz konstrukcji roweru. Akumulator w technologii litowo-jonowej lub podobnej powinien mieć pojemność min. 400 Wh lub pozwalać przejechać na jednym pełnym ładowaniu ok. 100 km.
Akumulator powinien być wymienny (w celu ładowania np. w domu), zabezpieczany zamkiem na klucz. Napęd powinien zapewniać możliwość eksploatacji przez cały rok w polskich warunkach klimatycznych. Wykonawca powinien dostarczyć ładowarkę do każdego zamawianego roweru oraz 75 zapasowych baterii.
Podsumowanie Metroroweru
Uruchomiony w całości 1 sierpnia system Metroroweru w GZM obejmuje 7 tys. rowerów w 31 miastach i gminach. To rowery miejskie tzw. 4. generacji (z wbudowanymi urządzeniami GPS i elektrozamkami), które w GZM korzystają ze stacji – m.in. ze względu na kwestie obsługi. System ma ułatwiać przez cały rok podróżowanie po miastach i gminach, zwłaszcza na krótkich odcinkach, tzw. ostatniej mili.
W środę Karolczak przypomniał, że od 1 grudnia do 29 lutego będzie trwał okres zimowy systemu Metroroweru, w związku z czym flota rowerów dostępnych dla użytkowników będzie zmniejszona w tym czasie o połowę.
Już w trakcie planowania systemu Metroroweru założono, że jego uzupełnieniem będzie wypożyczalnia rowerów ze wspomaganiem elektrycznym – pod kątem wynajmu długoterminowego. Ta część planów nie została ujęta w głównym zamówieniu Metroroweru, GZM ogłosiła tu odrębne postępowanie.
Przedłużające się, trwające ponad dwa lata postępowanie na uruchomienie i obsługę systemu Roweru Metropolitalnego Metropolia zakończyła w ub. roku. Jako operatora wybrano spółkę Nextbike GZM, która jedyna złożyła ofertę. Umowę podpisano 25 października 2023 r. Całość systemu z 7 tys. rowerami ruszyła 1 sierpnia br.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze