Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

BikeU wygrywa z NextBike o 1,2 pkt i będzie operatorem 250 rowerów elektrycznych GZM

infobike
21.11.2024 12:30
0 Komentarzy

31 października Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia wybrała dostawcę 250 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym, pod kątem planowanej wypożyczalni długoterminowej.

Ma to być uzupełnienie uruchomionego z początkiem sierpnia systemu Roweru Metropolitalnego. Przypomnijmy, że przetarg dotyczył dostaw 250 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym oraz 75 baterii zapasowych do tych rowerów. Zamawiający przewiduje możliwość skorzystania z prawa opcji polegającego na dostawie do 250 kolejnych rowerów.

Spis treści:

  1. Ile rowerów ze wspomaganiem elektrycznym ma dostarczyć firma BikeU w ramach podstawowego zamówienia dla GZM?
  2. Jakie wymagania techniczne muszą spełniać rowery elektryczne zamówione przez GZM?
  3. Jakie jest główne przeznaczenie systemu Metroroweru w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii?
GZM wybrała dostawcę 250 rowerów elektrycznych do wypożyczania długoterminowego
GZM wybrała dostawcę 250 rowerów elektrycznych do wypożyczania długoterminowego

cztery oferty

O rozstrzygnięciu trwającego od sierpnia br. postępowania w tej sprawie poinformował podczas środowej sesji zgromadzenia GZM przewodniczący jej zarządu Kazimierz Karolczak. Wyjaśnił, że najkorzystniejszą ofertę przedstawiła firma BikeU – operator publicznych systemów wypożyczania rowerów m.in. w Bielsku-Białej i Toruniu.

„Podobny, bliźniaczy system został uruchomiony w poprzednim roku w Krakowie. Cieszy się powodzeniem, w związku z tym uznaliśmy, że dopełnieniem naszego Metroroweru byłaby możliwość długoterminowego wypożyczenia roweru ze wspomaganiem elektrycznym” – powiedział Karolczak.

Jak wynika z platformy zamówień Metropolii, w przetargu wpłynęły cztery oferty: spółek Nextbike Polska, Romet, BikeU i Geobike. Przy budżecie 5,3 mln zł, spółka BikeU zaproponowała najniższą cenę (5,2 mln zł: 2,7 mln zł w zakresie podstawowym i 2,5 mln zł za prawo opcji) i zdobyła maksymalną liczbę punktów w dwóch z trzech pozostałych kryteriów wyboru.

Zgromadzenie GZM przyjęło 20 listopada poprawki do budżetu i wieloletniej prognozy finansowej, związane m.in. z przesunięciem z tego roku na przyszły wydatków związanych z finansowaniem zadania dot. rowerów elektrycznych.

GZM wybrała dostawcę 250 rowerów elektrycznych do wypożyczania długoterminowego
GZM wybrała dostawcę 250 rowerów elektrycznych do wypożyczania długoterminowego

Przetargowe wymagania

Przetarg dotyczył dostaw 250 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym, przystosowanych do wykorzystania w systemie wypożyczalni długoterminowej oraz 75 baterii zapasowych do tych rowerów. Zamawiający przewiduje możliwość skorzystania z prawa opcji polegającego na dostawie do 250 kolejnych rowerów.

Czas na dostawę rowerów z zamówienia podstawowego to 120 dni od daty podpisania umowy. W przypadku prawa opcji zakładana jest dostawa w 90 dni od daty zawiadomienia wykonawcy (co może nastąpić w rok od podpisania umowy).

Rama rowerów (w barwach i z oznaczeniami zamówionymi przez GZM) powinna być przystosowana do jazdy w pozycji zbliżonej do wyprostowanej przez osoby o wzroście: poniżej 160 cm – 25 sztuk, od 160 do 180 cm – 200 sztuk, powyżej 180 cm – 25 sztuk. Nośność ramy powinna wynosić co najmniej 120 kg (dotyczy użytkownika i bagażu).

GZM zaleciła zastosowanie w zamawianych rowerach przerzutki planetarnej (wewnętrznej, wbudowanej w tylną piastę, co zadeklarowano w ofercie BikeU), jednak dopuściła zastosowanie przerzutki tylnej zewnętrznej.

Rowery muszą być wyposażone we wspomagający napęd elektryczny umiejscowiony w suporcie pedałowym, zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V i znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.

Napęd elektryczny powinien włączać się automatycznie w chwili rozpoczęcia pedałowania i działać jedynie w jego trakcie. Instalacje kablowe powinny być poprowadzone wewnątrz konstrukcji roweru. Akumulator w technologii litowo-jonowej lub podobnej powinien mieć pojemność min. 400 Wh lub pozwalać przejechać na jednym pełnym ładowaniu ok. 100 km.

Akumulator powinien być wymienny (w celu ładowania np. w domu), zabezpieczany zamkiem na klucz. Napęd powinien zapewniać możliwość eksploatacji przez cały rok w polskich warunkach klimatycznych. Wykonawca powinien dostarczyć ładowarkę do każdego zamawianego roweru oraz 75 zapasowych baterii.

GZM wybrała dostawcę 250 rowerów elektrycznych do wypożyczania długoterminowego
GZM wybrała dostawcę 250 rowerów elektrycznych do wypożyczania długoterminowego

Podsumowanie Metroroweru

Uruchomiony w całości 1 sierpnia system Metroroweru w GZM obejmuje 7 tys. rowerów w 31 miastach i gminach. To rowery miejskie tzw. 4. generacji (z wbudowanymi urządzeniami GPS i elektrozamkami), które w GZM korzystają ze stacji – m.in. ze względu na kwestie obsługi. System ma ułatwiać przez cały rok podróżowanie po miastach i gminach, zwłaszcza na krótkich odcinkach, tzw. ostatniej mili.

W środę Karolczak przypomniał, że od 1 grudnia do 29 lutego będzie trwał okres zimowy systemu Metroroweru, w związku z czym flota rowerów dostępnych dla użytkowników będzie zmniejszona w tym czasie o połowę.

Już w trakcie planowania systemu Metroroweru założono, że jego uzupełnieniem będzie wypożyczalnia rowerów ze wspomaganiem elektrycznym – pod kątem wynajmu długoterminowego. Ta część planów nie została ujęta w głównym zamówieniu Metroroweru, GZM ogłosiła tu odrębne postępowanie.

Przedłużające się, trwające ponad dwa lata postępowanie na uruchomienie i obsługę systemu Roweru Metropolitalnego Metropolia zakończyła w ub. roku. Jako operatora wybrano spółkę Nextbike GZM, która jedyna złożyła ofertę. Umowę podpisano 25 października 2023 r. Całość systemu z 7 tys. rowerami ruszyła 1 sierpnia br.

Komentarze