25 000 odnowionych pojazdów. TIER-Dott publikują raport. Za 2024 rok
Dott i TIER opublikowały swój pierwszy wspólny raport zrównoważonego rozwoju. Dokument, który ujrzał światło dzienne w lipcu 2025 roku, podsumowuje działania obu firm w zakresie mikromobilności w 2024 roku, koncentrując się na wydłużaniu żywotności pojazdów, integracji z transportem publicznym oraz zwiększaniu bezpieczeństwa podróży. W raporcie podkreślono znaczenie programu renowacji "Phoenix" oraz pozytywny wpływ e-hulajnóg na podróże miejskie.
Firmy Dott i TIER, które połączyły siły w marcu 2024 roku, zaprezentowały swój pierwszy wspólny Raport Zrównoważonego Rozwoju za rok 2024. Dokument, opublikowany w lipcu 2025 roku, przedstawia misję obu podmiotów w obszarze trwałej zmiany mobilności. Zarządzając flotą ponad ćwierć miliona pojazdów w 21 krajach i ponad 400 miastach, spółki dążą do tworzenia zrównoważonej, przystępnej cenowo i bezpiecznej mikromobilności dostępnej dla wszystkich. W raporcie szczegółowo opisano kluczowe inicjatywy, które miały na celu poprawę jakości usług oraz zmniejszenie ich negatywnego wpływu na środowisko.
Rozkład jazdy:
- W jaki sposób program "Phoenix" oraz odnawianie modułów IoT i baterii wpływają na ogólny ślad węglowy firmy, a także na dostępność pojazdów dla użytkowników?
- Czy planowana jest rozbudowa centrum operacyjnego w Polsce lub utworzenie kolejnych, aby zwiększyć skalę programu "Phoenix" w przyszłości?
- Jakie konkretne inicjatywy w ramach działań edukacyjnych i szkoleń dla zespołów operacyjnych przyczyniły się do obniżenia wskaźnika urazów?
Program Phoenix: Innowacyjna renowacja pojazdów
Jednym z najważniejszych punktów raportu jest program renowacji "Phoenix", który wyznacza nowe standardy cyrkularności w branży mikromobilności. Od 2021 roku, kiedy program został uruchomiony, udało się odnowić łącznie 25 000 pojazdów. W samym 2024 roku TIER i Dott odnowiły dodatkowe 9 700 e-hulajnóg, co znacząco wpłynęło na wydłużenie ich żywotności. Dzięki tym działaniom średnia żywotność hulajnogi elektrycznej wynosi obecnie 11 000 kilometrów. Globalne centrum operacyjne w Polsce, zatrudniające 50 specjalistów, odegrało kluczową rolę w tych pracach, odnawiając ponad 13 500 modułów IoT oraz 2 600 baterii. Proces renowacji polega na całkowitym demontażu pojazdu, szczegółowej diagnostyce, odnowieniu komponentów, a następnie ponownym czyszczeniu i malowaniu, co ma na celu przedłużenie ich trwałości o co najmniej dwa lata.
Współpraca z transportem publicznym i bezpieczniejsze podróże
Raport TIER i Dott podkreśla, że ich usługi wspierają korzystanie z transportu publicznego. Badania użytkowników z 2024 roku wykazały, że 41 procent przejazdów e-hulajnogami łączy się z komunikacją miejską. Co więcej, aż 16 procent z tych podróży środkami transportu publicznego nie odbyłoby się, gdyby nie możliwość skorzystania z mikromobilności na pierwszej i ostatniej mili. Przełożyło się to na ponad 6,5 miliona dodatkowych przejazdów transportem publicznym w miastach, w których działają firmy. Dodatkowo, w raporcie poświęcono dużo uwagi kwestii bezpieczeństwa. Celem jest osiągnięcie wizji "Zero Wypadków" poprzez działania edukacyjne. Wskaźniki urazów TIER i Dott są niższe od średniej branżowej, wynosząc 3,3 urazu wymagającego pomocy medycznej na milion przejechanych kilometrów. Lokalne zespoły operacyjne przeszły również 97 ustandaryzowanych kursów, które obejmowały kwestie bezpieczeństwa i optymalnego rozmieszczania pojazdów, aby chronić osoby z niepełnosprawnością wzrokową.
Jak podkreślił Maxim Romain, prezes TIER-Dott:
"Zarówno TIER, jak i Dott zostały założone w 2018 roku z tą samą misją: Miasta bez zanieczyszczeń – dla ludzi, a nie dla samochodów. Dzięki naszym 250 000 e-hulajnogom i e-rowerom dostarczamy zrównoważone i przystępne cenowo rozwiązania mobilności mieszkańcom i odwiedzającym ponad 400 miast. Jednym z naszych największych osiągnięć jest program renowacji 'Phoenix’, który osiągnął kamień milowy – 25 000 odnowionych pojazdów oraz dodatkowo 13 500 zmodernizowanych modułów IoT i 2 600 baterii tylko w 2024 roku.”
Komentarze