Znamy rolę CPK: Ma służyć przewoźnikom sieciowym; Modlin i Radom – niskokosztowym
Centralny Port Komunikacyjny będzie przeznaczony głównie dla przewoźników sieciowych, a lotniska w Modlinie i Radomiu dla niskokosztowych.
Taka informacje przekazał wiceminister infrastruktury Maciej Lasek podczas czwartkowej konferencji w związku z decyzją lokalizacyjną ws. inwestycji CPK.
Rozkład lotu:
- Jakie zmiany planowane są w przepustowości lotniska w Modlinie?
- Którym przewoźnikom dedykowane będą lotniska w Modlinie i Radomiu?
- Jakie linie lotnicze będą obsługiwane głównie na nowym lotnisku w Baranowie?
Dalszy rozwój
Wiceminister zapewnił jednocześnie na konferencji prasowej, że lotnisko w Modlinie będzie rozbudowane, aby docelowo mogło obsłużyć do 7,5 mln pasażerów rocznie. Obecnie maksymalna przepustowość lotniska w Modlinie to 4,2 mln podróżnych.
Lasek przekazał, że nowe lotnisko w Baranowie będzie dedykowane przede wszystkim liniom sieciowym, tym klasycznym, "które zapewniają najwyższy standard podróżowania".
"Oprócz tego, co widać w Polsce bardzo mocno, prawie 65 proc. ruchu pasażerskiego obsługiwane jest przez przewoźników niskokosztowych. Dla takich przewoźników niskokosztowych będziemy mieli przygotowaną ofertę w Modlinie, oraz będziemy proponowali wykorzystanie lotniska w Radomiu" - powiedział Lasek.
Historyczny moment
9 stycznia 2025 r. podczas konferencji prasowej ogłoszono wydanie decyzji lokalizacyjnej dla Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). W wydarzeniu udział wzięli minister infrastruktury Dariusz Klimczak, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek, wojewoda mazowiecki Mariusz Frankowski oraz prezes zarządu spółki CPK Filip Czernicki. Decyzja ta otwiera drogę do rozpoczęcia rzeczywistych prac budowlanych na jednym z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w Polsce.
— Uzyskanie tej decyzji jest kluczowym elementem projektu CPK. Jesteśmy gotowi do rzeczywistych działań budowlanych. Dzięki uzyskaniu decyzji lokalizacyjnej otwierają się drzwi do procesu budowlanego, na który czekaliśmy długo, bo nasi poprzednicy dużo opowiadali, ale nie udało im się przejść od słów do czynów — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek podkreślił znaczenie tej inwestycji dla rozwoju kraju:
— Ciężko pracowaliśmy z wieloma specjalistami nad tym projektem. Obecnie przechodzimy do fazy realizacji. Ponad 131 mld zł jest przeznaczone na przygotowanie najlepszej infrastruktury w Polsce. To pokazuje ogromną determinację w dążeniu do realizacji tej inwestycji — zaznaczył Lasek.
Skala inwestycji
Lotnisko CPK wraz z układem komunikacyjnym powstanie na terenie trzech mazowieckich gmin: Baranów, Teresin i Wiskitki. Wydana decyzja lokalizacyjna obejmuje trzy kluczowe komponenty:
- Lotniskowy: terminal pasażerski, drogi startowe i kołowania oraz obiekty służb państwowych, takich jak straż graniczna, straż pożarna czy izba celno-skarbowa.
- Kolejowy: węzeł kolejowy z wyjazdami w trzech kierunkach oraz niezbędną infrastrukturą.
- Drogowy: nowy układ drogowy w najbliższym sąsiedztwie lotniska.
Obszar objęty decyzją lokalizacyjną to aż 2 585 hektarów. Przed wydaniem decyzji lokalizacyjnej spółka CPK prowadziła Program Dobrowolnych Nabyć (PDN). Dotychczas CPK zakupiło nieruchomości o łącznej powierzchni 1 188 hektarów, co stanowi ponad połowę obszaru objętego decyzją.
— Do Programu Dobrowolnych Nabyć zgłosiło się ponad 90 proc. właścicieli nieruchomości, na których znajdują się budynki mieszkalne — poinformował prezes zarządu spółki CPK Filip Czernicki.
Dodatkowo spółka posiada protokoły uzgodnień na zakup kolejnych 214 hektarów. Dzięki decyzji lokalizacyjnej CPK ma jeszcze 60 dni na podpisanie aktów notarialnych z kolejnymi właścicielami.
Komentarze