Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wiemy, ile będzie kosztować lotnisko CPK w Baranowie. I za ile lat powstanie

infoair
26.06.2024 16:30
0 Komentarzy

Poprzedni rząd założył, że koszt wybudowania CPK wraz z kolejami dużych prędkości miał wynieść 155 mld zł. Gabinet Tuska chce zrobić to jeszcze taniej.

26 czerwca pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek przekazał, że aktualny kosztorys jest aż o 24 mld zł niższy. Jak podkreślił – wynika to z optymalizacji tego planu, a nie rezygnacji z pewnych inwestycji. To generalnie bardzo ważna decyzja dla przyszłości transportu publicznego w Polsce.

Spis treści:

  1. Jakie są główne koszty inwestycji związane z budową lotniska krajowego w Baranowie oraz włączeniem go w sieć dróg publicznych i kolei dużych prędkości?
  2. Jakie jest planowane zakończenie budowy tunelu i podziemnej stacji kolejowej w Baranowie oraz zakończenie budowy lotniska?
  3. Jakie procentowe minimum slotów zakłada rząd, aby PLL LOT był na nowym lotnisku centralnym najważniejszym graczem?
Lasek: przeniesienie ruchu komercyjnego z lotniska Chopina do Baranowa / fot. MI
Lasek: przeniesienie ruchu komercyjnego z lotniska Chopina do Baranowa / fot. MI

CPK na TAK!

Szacowany koszt wybudowania lotniska krajowego w Baranowie wraz z inwestycjami towarzyszącymi, czyli włączeniem portu w ciąg dróg publicznych oraz realizacja kolei dużych prędkości, to 131 mld zł do 2032 roku – poinformował na konferencji pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.

„Dzisiaj rozmawiamy o kwocie 131 mld zł do 2032 roku, z czego część lotniskowa – na inwestycje lotniskowe, ma kosztować 42,7 mld zł, natomiast część kolejowa (…), sam +Y+ będzie kosztował około 80 mld zł” – powiedział pełnomocnik. Dodał, że przewidziano też możliwość zainwestowania 8 mld zł w ten projekt przez inwestora prywatnego.

Wyjaśnił, że 80 mld zł to koszt wybudowania linii kolejowej, tzw. „Y” o długości 480 km z Warszawy przez Łódź do Poznania i do Wrocławia.

Lasek przypomniał, że poprzedni rząd założył, że koszt wybudowania CPK wraz z kolejami dużych prędkości miał wynieść 155 mld zł. Pełnomocnik dodał, że kwota 131 mld zł wynika z optymalizacji tego planu, a nie rezygnacji z pewnych inwestycji.

Pełnomocnik wyjaśnił, że finansowanie pokryte skarbowymi papierami wartościowymi wyniesie 57 mld zł.

Lasek przypomniał też, że za poprzedniego rządu spółka CPK poszukiwała prywatnego zagranicznego inwestora i udało się go znaleźć za cenę „trudno akceptowalnych ustępstw”. Do wstępnego porozumienia z potencjalnym inwestorem nie miała dostępu Prokuratoria Generalna, dopiero obecnie powstaje opinia, która będzie podstawą do decyzji o dalszej współpracy – poinformował pełnomocnik.

Zobaczcie zapis video z dzisiejszej konferencji:

src=”https://www.facebook.com/plugins/video.php?height=314&href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fkancelaria.premiera%2Fvideos%2F350673127843845%2F&show_text=false&width=560&t=0″ width=”560″ height=”314″ style=”border:none;overflow:hidden” scrolling=”no” frameborder=”0″ allowfullscreen=”true” allow=”autoplay; clipboard-write; encrypted-media; picture-in-picture; web-share” allowFullScreen=”true”>

Za ile lat?

-„Przeniesienie komercyjnego ruchu lotniczego z lotniska Chopina na nowe lotnisko w Baranowie jest planowane na rok 2032 – dodał Maciej Lasek.

Jak dodał na konferencji prasowej pełnomocnik, obecny harmonogram przewiduje, że pozwolenie na budowę dla lotniska zostanie uzyskane w 2026 r., zakończenie budowy tunelu i podziemnej stacji kolejowej w Baranowie planowane jest na 2029 r., a zakończenie budowy lotniska to rok 2031.

Do tego czasu gotowy będzie odcinek kolei dużych prędkości Warszawa-Łódź przez Baranów i zakończona będzie modernizacja autostrady A2, czyli rozbudowa o nowe pasy ruchu – wyjaśnił Lasek.

Jak dodał, aby PLL LOT był na nowym lotnisku centralnym najważniejszym graczem, polskie linie muszą być przygotowane na objęcie co najmniej 50 proc. tzw. slotów, a rząd zakłada, że niezbędne minimum to 60 proc.

Poniżej plan transportu publicznego w Polsce po powstaniu CPK:

Komentarze