Wiemy, gdzie będzie zlokalizowany węzeł kolejowy przy lotnisku CPK
Spółka CPK złożyła w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim wniosek o wydanie decyzji lokalizacyjnej dla węzła kolejowego, który powstanie po wschodniej stronie lotniska w Baranowie.
Ten ważny element infrastruktury umożliwi połączenie portu lotniczego CPK z siecią kolejową zarówno w osi wschód – zachód, jak i północ – południe. Równolegle spółka Centralny Port Komunikacyjny otrzymała łącznie 500 mln zł unijnego wsparcia na realizowane przez siebie projekty kolejowe.
Spis treści:
- Jakie korzyści przyniesie uzyskanie decyzji lokalizacyjnej dla węzła kolejowego w Baranowie?
- Na jakie cele zostanie przeznaczone 500 mln zł unijnego wsparcia, które otrzymała spółka CPK?
- Kiedy planowane jest otwarcie ofert w przetargu na wykonawcę tunelu pod Łodzią dla kolei dużych prędkości?
skomunikować lotnisko
-„Pozyskanie decyzji lokalizacyjnej dla węzła kolejowego pozwoli na skoordynowanie inwestycji lotniskowych z kolejowymi, umożliwiając w przyszłości pasażerom nowego lotniska centralnego szybki dojazd i tym samym czyniąc projekt kompletnym — powiedział wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.
Węzeł skomunikuje lotnisko również w relacjach do Krakowa, Katowic czy Gdańska. Uzyskanie decyzji lokalizacyjnej umożliwi spółce CPK nabycie prawa dysponowania nieruchomościami na cele budowlane, a następnie złożenie wniosku o pozwolenie na budowę.
Obszar objęty wnioskiem o wydanie decyzji lokalizacyjnej dla węzła kolejowego to w przeważającej części grunty rolne w gminie Baranów oraz w niewielkiej części nieruchomości położone w gminie Grodzisk Mazowiecki. Na tym obszarze spółka CPK pozyskała już 77 działek, zaś dalsze 69 oczekuje na zawarcie umowy sprzedaży w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć.
500 mln zł unijnego wsparcia
„Dotychczas spółka (CPK – PAP) na realizację projektów kolejowych z CEF (unijny instrument Łącząc Europę – PAP) pozyskała finansowanie w kwocie około 500 mln zł” – powiedział 20 sierpnia członek zarządu CPK Marcin Michalski.
Michalski przypomniał, że w lipcu spółka CPK ogłosiła przetarg na wykonawcę tunelu pod Łodzią dla kolei dużych prędkości i trwają już prace przy komorze startowej dla maszyny, która będzie drążyła tunel. CPK zakłada, że otwarcie ofert w tym przetargu nastąpi we wrześniu.
Tunel dalekobieżny CPK pod Łodzią to kluczowy element tzw. Y, czyli projektowanej trasy kolei dużych prędkości między Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Tunel będzie miał ok. 4,6 km długości. Wewnątrz znajdą się dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach.
„To jest nasz najbardziej zaawansowany projekt. W 2032 roku, po zakończeniu budowy odcinka Warszawa-Łódź, czas przejazdu skróci się do około 40 minut pomiędzy miastami” – dodał.
Z kolei wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak podkreślił:
-„W przypadku kolejowego „Y” mamy osiągnąć co najmniej trzy bardzo znaczące efekty: istotnie skrócić czasy przejazdów z Warszawy do Poznania i Wrocławia, uwolnić przepustowość istniejących linii kolejowych pod nowy ruch pasażerski i towarowy, a także włączyć w ten system transportowy nowe lotnisko – podkreślił.
-„Koszt „Y” to miliardy złotych. Najważniejsze, by za te pieniądze stworzyć infrastrukturę dopasowaną do realnych potrzeb i przyszłych potoków pasażerskich. Tak, aby nie było to ani przeskalowanie, ani zbyt mała infrastruktura, która po kilku latach wyczerpie swoją przepustowość – dodał wiceminister.
Centralny Port Komunikacyjny to spółka Skarbu Państwa powołana na mocy artykułu Ustawy z 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej. Nadzór właścicielski nad nią sprawuje Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system kolei dużych prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.(PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze