Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Unia bez podatku od paliwa lotniczego? Węgrzy przekonują tańszymi biletami

infoair
09.09.2024 07:00
0 Komentarzy

Kraje Unii Europejskiej rozważają opóźnienie wprowadzenia ogólnounijnych podatków od zanieczyszczających paliw lotniczych aż o 20 lat.

Taka strategia wynika z projektu dokumentu, do którego dotarł Reuters. Kompromis został opracowany przez Węgry, które sprawują rotacyjne przewodnictwo w UE i w związku z tym przewodniczą negocjacjom między krajami UE do końca roku.

Spis treści:

  1. Jakie paliwa mają być zwolnione z ogólnounijnych podatków na kolejne 20 lat zgodnie z projektem kompromisu?
  2. Jaki wpływ na ceny biletów lotniczych przewiduje się w przypadku opodatkowania paliw lotniczych, zgodnie z dokumentem?
  3. Który kraj opracował projekt kompromisu w sprawie opodatkowania paliw lotniczych w UE?
UE/ Państwa Unii rozważają 20-letnie wakacje podatkowe dla paliwa lotniczego / fot. Neste
UE/ Państwa Unii rozważają 20-letnie wakacje podatkowe dla paliwa lotniczego / fot. Neste

O 20 lat

Komisja Europejska zaproponowała przegląd przepisów dotyczących opodatkowania energii w 2021 r., aby uczynić je bardziej przyjaznymi dla klimatu, w tym poprzez stopniowe wprowadzanie podatków od paliw lotniczych w UE, które obecnie nie podlegają opłatom ogólnounijnym.

Kraje nie mogły dojść do porozumienia w sprawie wcześniejszych propozycji, które wprowadzałyby minimalną stawkę podatku UE od paliwa lotniczego od 2028 r., a obecnie rozważają zwolnienie zarówno paliw lotniczych, jak i morskich z tych podatków na kolejne 20 lat – wynika z dokumentu, do którego dotarła agencja.

„Ponieważ obecnie na rynku nie ma wystarczającej ilości zrównoważonego paliwa alternatywnego (SAF), opodatkowanie paliw lotniczych skutkowałoby wzrostem cen biletów lotniczych, a nie ogólnym przejściem z paliw kopalnych na SAF” — głosi dokument.

UE/ Państwa Unii rozważają 20-letnie wakacje podatkowe dla paliwa lotniczego / fot. Neste
UE/ Państwa Unii rozważają 20-letnie wakacje podatkowe dla paliwa lotniczego / fot. Neste

Mały wyjątek

Tylko małe samoloty z maksymalnie 19 miejscami i łodzie wykorzystywane do „prywatnej żeglugi rekreacyjnej” podlegałyby minimalnym podatkom UE przed upływem 20 lat.

Zgodnie z projektem kompromisu kraje UE rozważyłyby ponownie za 15 lat, czy zacząć stosować minimalne stawki podatkowe UE na paliwo lotnicze i morskie po zakończeniu 20-letniego okresu zawieszenia.

Inne paliwa, takie jak benzyna używana w samochodach, a także energia elektryczna, podlegają już minimalnym stawkom podatkowym UE.

Kompromis został opracowany przez Węgry, które sprawują rotacyjne przewodnictwo w UE i w związku z tym przewodniczą negocjacjom między krajami UE do końca roku.

Komentarze