Terminal CPK coraz bliżej realizacji. Spółka rozpoczyna dialog z pięcioma konsorcjami
Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) poinformowała 9 grudnia o zainaugurowaniu dialogu konkurencyjnego na wybudowanie terminala pasażerskiego. Z grona największych polskich i międzynarodowych firm budowlanych zostanie wyłoniony generalny wykonawca kluczowego obiektu w ramach Programu CPK.
Wybór ten, planowany do końca 2026 r., ma stać się jednym z najważniejszych kontraktów budowlanych w Polsce i ma zaoferować impuls dla rodzimej gospodarki.
Rozkład Lotu
- Jaka jest szacowana łączna wartość inwestycji CPK do 2032 roku?
- Ile konsorcjów bierze udział w dialogu konkurencyjnym na budowę terminala?
- Jaka ma być docelowa powierzchnia użytkowa terminala CPK w pierwszej fazie?
Kluczowy Kontrakt dla Przyszłości Transportu Publicznego w Polsce
Spółka Centralny Port Komunikacyjny przeprowadziła z przedstawicielami firm wykonawczych rozmowy inaugurujące dialog konkurencyjny, którego celem jest wyłonienie podmiotu odpowiedzialnego za roboty budowlane terminala pasażerskiego nowego lotniska. W spotkaniu z członkami zarządu CPK wzięli udział przedstawiciele pięciu konsorcjów, tworzonych przez 16 podmiotów, w tym 14 największych polskich firm budowlanych. Z tego grona zostanie wyłoniony generalny wykonawca, z którym umowa na roboty budowlane ma zostać podpisana do końca 2026 r. Wybór ten jest postrzegany jako jeden z kluczowych kontraktów budowlanych dla całej inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Prezes CPK Filip Czernicki, cytowany w komunikacie spółki, podkreślił, że: "Ten i inne zbliżające się kontrakty budowlane to szansa dla polskich firm oraz impuls dla rodzimej gospodarki. Chcemy położyć największy nacisk na repolonizację gospodarki, udział polskich podmiotów, w tym polskich podwykonawców i dostawców." Spółka zaznacza, że budowa terminala przyniesie korzyści dla całej polskiej gospodarki, m.in. poprzez powstanie tysięcy nowych miejsc pracy wokół inwestycji i napędzenie krajowego rynku budowlanego. Dzięki wdrożonym przez CPK mechanizmom na etapie wyboru wykonawców, "zwiększono szanse na realizację kontraktu przez firmy posiadające bogate doświadczenie w inwestycjach infrastrukturalnych w Polsce i zatrudniające pracowników w naszym kraju".
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Członek zarządu CPK ds. lotniskowych Dariusz Kuś wyjaśnił uczestnikom, że CPK będzie obiektem krytycznym "o wysokiej złożoności funkcjonalnej i technologicznej, funkcjonujący w środowisku o najwyższych wymaganiach operacyjnych, bezpieczeństwa i niezawodności". Zaznaczył, że terminal pasażerski Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie jednym z najważniejszych budynków użyteczności publicznej w Polsce, co podkreśla jego rolę w krajowym systemie transportu publicznego i komunikacji lotniczej. W trakcie spotkania przedstawiciele CPK zwrócili szczególną uwagę na konieczność jasnego przedstawienia ograniczeń technologicznych, możliwych optymalizacji, ryzyk wykonawczych oraz sposobów ich kompensacji.
Projektowany port lotniczy, zlokalizowany pomiędzy Warszawą i Łodzią, ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie. W pierwszej fazie realizacji terminal CPK ma mieć powierzchnię użytkową ok. 450 tys. m kw., z możliwością elastycznej rozbudowy w perspektywie długoterminowej. W 2032 r. terminal ma być wyposażony w niespełna 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej. Według przyjętego harmonogramu, w 2026 r. ma zostać przeprowadzone tzw. palowanie terminala, a zasadnicze prace budowlane powinny zakończyć się najpóźniej w 2031 r. Budowa Lotniska CPK na terenie gmin: Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r., a w 2032 r. port lotniczy ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem Kolei Dużych Prędkości (KDP) w Polsce: Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.
Podsumowanie Dotychczasowych Działań Inwestycyjnych CPK
Rozpoczęty dialog konkurencyjny na budowę terminala pasażerskiego jest kontynuacją intensywnych prac przygotowawczych prowadzonych przez CPK. Spółka w przeszłości zawierała już liczne kontrakty w podobnym zakresie, skupiające się na wsparciu projektowym i technicznym dla kluczowych elementów infrastruktury lotniskowej i kolejowej. Przykładowo, na przestrzeni ostatnich lat CPK angażowało się w wybór podmiotów do realizacji prac koncepcyjnych, projektowych oraz badań terenowych. Choć obecny kontrakt na generalne wykonawstwo terminala jest największy, poprzednie kroki obejmowały m.in. wybór Master Architekta, którym została firma Foster + Partners (w konsorcjum z Buro Happold), odpowiadająca za projekt architektoniczny terminala oraz dworca kolejowego, a także wybór Inżyniera Kontraktu. Te działania świadczą o systematycznym przygotowaniu się spółki do rozpoczęcia fazy budowlanej, potwierdzając zdolność do realizacji dużych, wieloetapowych przedsięwzięć infrastrukturalnych.


Komentarze