Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Segway’e dla służb ratowniczych Lotniska Chopina

infoair
29.09.2009 12:35
0 Komentarzy
Lotnisko Chopina jest jednym z kilkudziesięciu światowych lotnisk, na którym wykorzystywane są Segway’e. Pierwsze trzy pojazdy zostały zakupione już w 2008 r. –m.in. dla służb obsługi infrastruktury lotniskowej. W kolejne trzy wyposażone zostały służby medyczne i pożarnicze.
Segway’e ułatwiają swobodne i szybkie przemieszczanie się po lotnisku. Przeprowadzone testy wykazały, że Segway znacznie skraca czas dotarcia pracowników do celu, co ma szczególne znaczenie dla służb ratowniczych reagujących na nagle wezwania.
Dzięki małej masie i rozmiarom oraz imponującej zwrotności, Segway jest całkowicie bezpieczny dla pasażerów lotniska. Pojazd mieści się w windach i wąskich korytarzach łączących budynki i parkingi lotniska.
„Po skończeniu w przyszłym roku budowy pirsu południowego i centralnego, długość hali tranzytowej terminalu będzie wynosić 725 metrów. Powierzchnia terminalu T1/T2 zostanie zwiększona do blisko 140 tys m2. Bezpieczne i szybkie przemieszczanie się po tak rozległym terenie jest warunkiem sprawnej interwencji w nagłych wypadkach. Korzystamy z doświadczeń wielu obiektów na świecie, w tym lotnisk, gdzie Segway doskonale się sprawdził.”–powiedział Jakub Mielniczuk, rzecznik prasowy P.P. Porty Lotnicze.
Służbom obsługi terminalu Segway umożliwia przewożenie jednocześnie kilku skrzynek z narzędziami i częściami eksploatacyjnymi. Poruszając się pieszo pracownicy często nie mieli takiej możliwości. Segway znacznie zwiększył wydajność pracy tych służb.
W opinii służb medycznych, dzięki użyciu Segway’a ratownicy mogą szybko przetransportować podstawowe wyposażenie medyczne do chorego lub poszkodowanego na terenie lotniska. Oni również podkreślają, że pojazdy przyczyniły się do zwiększenia wydajności ich pracy.
„Na wyposażeniu ekipy ratowników medycznych znalazły się dwa specjalnie oznakowane pojazdy najnowszej generacji Segway i2 Cargo, zmodyfikowane na potrzeby służb medycznych. Dzięki pojemnej sakwie bocznej, mogącej pomieścić kilkanaście kilogramów bagażu, ratownicy medyczni mogą poruszać się po obszarze terminalu wyposażeni w potrzebne środki pierwszej pomocy” powiedział Adam Szepczyński, Product Manager, SEGWAY Polska – Bremex Sp. z o.o.
„Lotniskowa Straż Pożarna używa najnowszego modelu osobistego transportera Segway PT i2 PATROLLER. Bazuje on na nowatorskiej platformie kołowej pojazdów Segway drugiej generacji, jednak jego funkcjonalność została rozszerzona o specjalnie zaprojektowany dla branży zestaw akcesoriów. Drążek kierownicy transportera został wyposażony w szeroką, wzmocnioną sakwę z odblaskową obudową z przedniej strony. Dolna część nadwozia, wzmocniona specjalnymi stelażami umiejscowionymi powyżej nadkoli, gwarantuje dużą wytrzymałość pojazdu. Model wyposażony jest także w przednie lampy sygnalizacyjne w kolorze granatowo-czerwonym”–dodał Adam Szepczyński
Dzięki swoim właściwościom Segway doskonale współgra z charakterem pracy służb lotniskowych. Jako jedyny pojazd mieści się w bramce Heimann (bramka wykrywająca m.in. części metalowe), co jest niezmiernie ważne podczas kontroli bezpieczeństwa. Segway umożliwia zatem łatwe przemieszczanie się pomiędzy strefą ogólnodostępną i zastrzeżoną terminalu.
Poruszanie się na Segway’u to także dbałość o ochronę środowiska. Segway podczas jazdy nie emituje żadnych spalin, dzięki temu można go bezpiecznie używać wewnątrz budynków.
Segway PT to dwukołowe urządzenie transportowe, będące unikatowym połączeniem inteligentnych czujników i napędu, które automatycznie poziomuje się w miejscu dzięki wbudowanym żyroskopom. Reaguje na ruch ciała swojego kierowcy, odczytując jego intencje. Wychylenie się do przodu, do tyłu czy też na boki, powoduje natychmiastową reakcję urządzenia, które precyzyjnie przemieszcza się w wybranymi kierunku. Jeden pojazd kosztuje około 25 tys. zł.
Segway PT został zaprojektowany w trosce o środowisko i dlatego nie emituje szkodliwych spalin. Napędzany jest bardzo cichymi silnikami elektrycznymi, które czynią z niego urządzenie harmonijnie współpracujące z otoczeniem. Zasilany jest dwoma bateriami litowo-jonowymi. Wystarczy zatem podłączyć Segway’a do zwykłego gniazdka elektrycznego 220V, aby rozpocząć ładowanie, co czyni go jednym z najbardziej oszczędnych i przyjaznych dla środowiska współczesnych środków transportu. Koszt naładowania akumulatorów to tylko 30 gr., za co można przejechać nawet do 40km przy całkowicie naładowanym akumulatorze.
W Polsce, pojazdy Segway PT z powodzeniem wykorzystywane są m.in. w branży ochroniarskiej do patrolowania obiektów wielkopowierzchniowych, centrów handlowych i fabryk. Urządzenia te budzą także duże zainteresowanie jednostek Straży Miejskiej i Policji, szczególnie pododdziałów minersko –pirotechnicznych. Segway’e można także spotkać na warszawskim lotnisku im. Fryderyka Chopina, gdzie pracują w służbie obsługi technicznej i ratowników medycznych, poruszających się po rozległych powierzchniach całego kompleksu terminali.

Komentarze