Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ryanair zamyka wszystkie połączenia z Azorami od marca 2026. Zniknie 6 tras

infoair
30.11.2025 12:00
0 Komentarzy

20 listopada 2025 r. Ryanair ogłosił decyzję, która wstrząsnęła rynkiem lotniczym w Portugalii: od 29 marca 2026 r. przewoźnik wycofa wszystkie połączenia z Azorami.

To koniec obecności największej europejskiej linii niskokosztowej na archipelagu po 10 latach operacji. O sprawie mówiło się od dawna, jednak tak radykalny krok oznacza dla regionu utratę 6 tras oraz nawet 400 tys. pasażerów rocznie – głównie z kierunków: Londyn, Bruksela, Lizbona i Porto. Ryanair obarcza winą rosnące opłaty lotniskowe oraz brak reakcji portugalskiego rządu.

Rozkład lotu:

  1. Od kiedy Ryanair wycofa wszystkie połączenia z Azorami?
  2. Ile tras i ilu pasażerów rocznie straci region po odejściu przewoźnika?
  3. O ile – według Ryanaira – wzrosły opłaty lotniskowe w Portugalii od pandemii?
Ryanair zamyka wszystkie połączenia z Azorami od marca 2026. 6 tras zniknie z siatki, region straci 400 tys. pasażerów rocznie
Ryanair zamyka wszystkie połączenia z Azorami od marca 2026. 6 tras zniknie z siatki, region straci 400 tys. pasażerów rocznie

Spór o opłaty i politykę rządu

Ryanair w komunikacie nie przebiera w słowach. Linia oskarża o całą sytuację:

  • francuski monopol lotniskowy ANA (grupa VINCI), który zarządza portami w Portugalii,
  • rząd Portugalii, który – zdaniem przewoźnika – dopuścił do kolejnych podwyżek.

Według Ryanaira:

  • opłaty lotniskowe w Portugalii wzrosły od pandemii nawet o 35%,
  • opłaty nawigacyjne (ATC) poszły w górę o +120%,
  • rząd wprowadził nowy podatek turystyczny w wysokości 2 euro,
  • jednocześnie „nie podjął żadnych działań, by wesprzeć rozwój połączeń na obszarach peryferyjnych”.

W opublikowanym oświadczeniu przewoźnik podkreślił, że inne kraje UE obniżają opłaty i podatki, by przyciągnąć nowe trasy, podczas gdy Portugalia robi odwrotnie. Najmocniejszy fragment oświadczenia dotyczy samego operatora lotnisk:

„ANA to francuski monopol, który podnosi opłaty bez jakichkolwiek konsekwencji i bez planu rozwoju taniej siatki połączeń na Azorach.”

Ryanair zamyka wszystkie połączenia z Azorami od marca 2026. 6 tras zniknie z siatki, region straci 400 tys. pasażerów rocznie

Ryanair vs VINCI/ANA i EU ETS.

Irlandzki przewoźnik zarzuca VINCI/ANA, że:

  • nie szuka wzrostu wolumenów,
  • nie wspiera tanich przewoźników,
  • koncentruje się na maksymalizacji zysków z opłat lotniskowych.

To – zdaniem linii – uczyniło operowanie na Azorach nieopłacalnym nawet dla przewoźnika tak agresywnie optymalizującego koszty jak Ryanair. Przy okazji ogłoszenia wycofania z Azorów, Ryanair ponownie ostro skrytykował unijny system opłat środowiskowych EU ETS. Przewoźnik argumentuje, że:

  • ETS dotyczy tylko lotów wewnątrz Europy,
  • bardziej emisyjne loty długodystansowe – np. do USA, Kataru czy ZEA – są zwolnione,
  • europejskie regiony peryferyjne (Azory, Madera, Wyspy Kanaryjskie) są przez to karane,
  • konkurencja spoza UE, np. Maroko czy Turcja, zyskuje przewagę.

Według Ryanaira konieczne jest natychmiastowe zrównanie zasad ETS z systemem CORSIA, który obejmuje także loty międzykontynentalne. Jason McGuinness, CCO Ryanair, podsumował sytuację:

„Nie mamy innego wyjścia niż zamknąć wszystkie trasy na Azory i przenieść samoloty tam, gdzie koszty są niższe. Azory tracą przez opłaty ANA i brak działań portugalskiego rządu.”

Dodał również:

„Po 10 latach działalności jedna z najbardziej oddalonych części Europy straci bezpośrednie połączenia low-cost z Londynem, Brukselą, Lizboną i Porto.”

Na razie Ryanair zapowiada twardo: wszystkie samoloty z Azorów zostaną przeniesione do portów tańszych i bardziej przyjaznych LCC.

Komentarze