PPL podjęło współpracę z Podlasiem w sprawie budowy lotniska
Białystok dąży do współpracy z samorządem województwa i Polskimi Portami Lotniczymi w kwestii lotniska Krywlany w mieście. Mimo zbudowanego kilka lat temu pasa startowego, jego pełna długość nie może obecnie być wykorzystywana.
Władze Białegostoku, samorządu województwa podlaskiego i Polskie Porty Lotnicze (PPL) podpisały we wtorek list intencyjny w tej sprawie. Białystok dołączył do takiego porozumienia, które samorząd województwa i PPL podpisały już w październiku.
Budowa pasa startowego o długości niespełna 1,4 km na Krywlanach to inicjatywa władz Białegostoku (współfinansowana również przez samorząd województwa podlaskiego). Oddano go do użytku kilka lat temu, ale – z powodu tzw. przeszkód lotniczych, którymi jest las rosnący w pobliżu – nie może on być użytkowany na pełnej długości.
Z lotniska korzysta obecnie m.in. wojsko i Straż Graniczna, również w ramach działań związanych z bezpieczeństwem na granicy z Białorusią.
Marszałek województwa Artur Kosicki mówił przed podpisaniem listu, że wspólne działania mają doprowadzić to tego, by region nie był „białą plamą na mapie przewozów lotniczych w naszym kraju”. W planie jest powołanie zespołu roboczego, który – na podstawie danych i przygotowanych analiz – miałby przygotować ofertę działalności Krywlan, dostosowaną zarówno do wielkości, jak i potencjału tego lotniska.
„To jest inwestycja, która powinna być realizowana ponad pewnymi podziałami politycznymi (…), nie wyobrażam sobie rozwoju województwa bez budowy portu lotniczego tutaj, w Białymstoku. Żeby mógł się rozwijać biznes, żeby mogli mieszkańcy korzystać z tego w taki sposób, jak powinni” – podkreślał Kosicki.
Prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski przypomniał, że miasto podjęło się – przy wsparciu finansowym samorządu województwa – budowy pasa startowego, ale – z powodu konieczności usunięcia tzw. przeszkód lotniczych – nie jest on wykorzystywany w pełnej długości. „Tylko współpraca czynnika rządowego, w tym wypadku spółki Polskie Porty Lotnicze, marszałka województwa i prezydenta miasta może spowodować to, że ruszymy z miejsca” – mówił Truskolaski. Miasto nie może przebrnąć przez procedurę prawną, by móc wyciąć legalnie część lasu przy lotnisku.
Zaznaczył przy tym, że nie będzie to duże lotnisko, a port lotniczy o charakterze lokalnym. „Jesteśmy zdeterminowani uwarunkowaniami, które są. A uwarunkowania są takie, że mamy tyle miejsca ile mamy, pas taki jaki mamy i na tej bazie chcemy to rozwijać. Bo na lotnisko regionalne w tej chwili szans nie ma (…). Jest szansa na lotnisko lokalne, mówię o 4-6 operacjach lotniczych (lotach pasażerskich) dziennie” – dodał Truskolaski.
Oba samorządy zabezpieczyły po 1 mln zł w przyszłorocznych budżetach na działania związane z Krywlanami, chodzi m.in. o powołanie spółki zarządzającej lotniskiem.
„My czujemy tu swoją rolę jako dostarczyciela wiedzy, który jest gotów podjąć się realizacji analiz, wszystkich dokumentów dotyczących strategii realizacji tego projektu, policzenia w kilku wariantach tego, co się opłaca, jakie będą koszty, co jest potrzebne do tego, żeby tutaj samoloty zaczęły startować i lądować” – mówił prezes PPL Stanisław Wojtera.
Powiedział, że opcji jest kilka, i każda wiąże się np. z innymi nakładami i innymi kosztami utrzymania tych obiektów. „Mamy +know how+, chcemy się nim podzielić, jesteśmy gotowi tę +białą plamę+ wspólnie zamazać” – dodał Wojtera.
W ubiegłym roku na lotnisku Krywlany odbyło się 10 tys. operacji lotniczych. W tym roku widoczny jest wzrost, głównie ze względu na duży ruch śmigłowców i samolotów wojskowych.(PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze