Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ponad 22 proc. pasażerów odleciało z opóźnieniem z Polski

infoair
23.11.2023 08:38
0 Komentarzy

W ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy tego roku ponad 22 proc. pasażerów wylatujących z polskich lotnisk doświadczyło opóźnień lub odwołanych lotów, co stanowi istotny problem dla podróżujących.

Analizy przeprowadzone przez AirHelp wykazały, że chociaż 70,29 proc. lotów z Polski odbyło się punktualnie, to 3,7 mln podróżujących musiało stawić czoło zakłóceniom w podróży.

Najbardziej problematyczne okazały się podróże związane z Francją, Szwajcarią, Portugalią, Turcją oraz Maltą. W tych krajach odsetek zakłóconych lotów wyniósł odpowiednio: 34,89 proc. (Francja), 35,39 proc. (Szwajcaria), 36,47 proc. (Portugalia), 38,39 proc. (Turcja), 41,44 proc. (Malta). To oznaczało znaczne utrudnienia dla podróżujących z tych regionów.

Ponad 110,8 tys. pasażerów musiało czekać na swój rejs, który opóźnił się o ponad trzy godziny, a prawie 135 tys. osób zmagało się z odwołanymi lotami. W świetle europejskiego prawa, ponad 258 tys. pasażerów mają prawo do rekompensaty za opóźnienia lub odwołania, co obejmuje podróżujących zarówno w celach prywatnych, turystycznych, jak i biznesowych.

Europejskie prawo przewiduje rekompensaty w zależności od długości planowanego lotu. Przy lotach powyżej 3500 km pasażer może otrzymać nawet 600 euro, podczas gdy przy lotach krótkich (do 1,5 godziny) przysługuje 250 euro.

Tomasz Pawliszyn, CEO AirHelp, zaznacza, że roszczenia o odszkodowanie są ważne, gdy lot opóźni się więcej niż trzy godziny, zostanie odwołany mniej niż 14 dni przed odlotem lub gdy samolot nie zostanie przyjęty na pokład z powodu przepełnienia.

Prawa pasażerów i wyzwania dla podróżujących biznesowo

Warto zauważyć, że podróżujący biznesowo również mają prawo do odszkodowania. W przypadku utraty możliwości dotarcia na czas do miejsca docelowego, co może uniemożliwić podpisanie ważnej umowy, można ubiegać się o rekompensatę zgodnie z „konwencją Montrealską”. To jednak wymaga indywidualnego podejścia do każdego przypadku.

Eksperci AirHelp podkreślają, że informacje na temat przysługujących praw często nie są przekazywane pasażerom. Badanie wykazało, że aż 82 proc. osób doświadczających zakłóceń lotu nie jest informowanych przez linie lotnicze o swoich prawach.

Analizy AirHelp wskazują również na niewystarczające spełnienie przez linie lotnicze ich zobowiązań. Tylko 37 proc. pasażerów, którzy doświadczyli zakłóceń lotu, otrzymało podstawowe usługi, takie jak posiłki i napoje, a jedynie 27 proc. otrzymało zapewniony nocleg.

Tomasz Pawliszyn podkreśla, że w przypadku niewywiązania się linii lotniczych ze swoich zobowiązań, pasażerowie mogą żądać zwrotu poniesionych kosztów. Jednak ważne jest dokumentowanie wszystkich wydatków i zbieranie informacji, które mogą być przydatne w procesie egzekwowania zwrotu kosztów oraz odszkodowania.

W ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy tego roku ponad 22 proc. pasażerów wylatujących z polskich lotnisk doświadczyło opóźnień lub odwołanych lotów
Analizy AirHelp wykazały, że 70,29 proc. lotów z Polski odbyło się punktualnie, to 3,7 mln podróżujących musiało stawić czoło zakłóceniom w podróży.

Komentarze