Podsumowanie kwartału przez Ryanaira, liczba pasażerów rośnie, ceny biletów maleją
Ryanair zgłasza spadek zysku za I kwartał o 46% do 360 mln euro przy wzroście liczby pasażerów o 10% do 55,5 mln przy niższych o 15% cenach biletów
Ryanair Holdings plc ogłosił dziś (22 lipca) zysk za I kwartał w wysokości 360 mln euro, w porównaniu do 663 mln euro w analogicznym okresie roku poprzedniego, mimo silnego wzrostu liczby pasażerów (+10%) do 55,5 mln. Spadek zysków wynikał z przesunięcia części Wielkanocy na IV kwartał roku poprzedniego oraz słabszych niż oczekiwano cen biletów w tym okresie.
Koniec I kwartału: Czerwiec 2023 | Czerwiec 2024 | Zmiana
- Liczba pasażerów: 50,4 mln | 55,5 mln | +10%
- Wskaźnik obłożenia: 95% | 94% | -1% pkt
- Średnia cena biletu: 49,07 euro | 41,93 euro | -15%
- Przychody: 3,65 mld euro | 3,63 mld euro | -1%
- Koszty operacyjne: 2,94 mld euro | 3,26 mld euro | +11%
- Zysk netto: 663 mln euro | 360 mln euro | -46%
Najważniejsze wydarzenia I kwartału obejmują:
- Wzrost liczby pasażerów o 10% do 55,5 mln, mimo opóźnień w dostawach samolotów Boeing.
- Przychód na pasażera spadł o 10% (średnia cena biletu spadła o 15%, a dodatkowe przychody pozostały na stałym poziomie).
- 156 samolotów B737 „Gamechangers” w flocie liczącej 594 samoloty na 30 czerwca (20 mniej niż planowano).
- Uruchomienie rekordowego letniego rozkładu lotów (5 nowych baz, ponad 200 nowych tras na lato 2024).
- Podpisanie wielu „Approved OTA” partnerstw w celu ochrony konsumentów.
- Rozszerzenie zabezpieczeń paliwowych: 75% na FY25 poniżej 80 USD za baryłkę, co daje oszczędności powyżej 450 mln euro oraz około 45% na FY26 po 78 USD za baryłkę.
- Ponad 50% z planowanego odkupu akcji o wartości 700 mln euro zostało zakończone.
WYPŁATY DYWIDEND I ODKUP AKCJI:
- Rozpoczęty w maju program odkupu akcji o wartości 700 mln euro został zrealizowany w ponad 50%. Kiedy zostanie zakończony, Ryanair zwróci akcjonariuszom ponad 7,8 mld euro od 2008 roku.
- Ryanair’s ADSs są notowane na NASDAQ. Po niedawnym przeglądzie, Zarząd zatwierdził zmianę stosunku ADS, tak aby jedno ADS odpowiadało dwóm akcjom zwykłym (obecnie 5:1). Zmiana ta zostanie formalnie ogłoszona i wdrożona w nadchodzących tygodniach i nie wymaga żadnych działań od posiadaczy ADS. Celem zmiany jest dostosowanie ceny ADS Ryanaira do obecnych norm rynkowych.
PERSPEKTYWY:
- Oczekuje się, że liczba pasażerów w FY25 wzrośnie o 8% (z 198 mln do 200 mln pasażerów), pod warunkiem braku dalszych opóźnień w dostawach samolotów Boeing.
- Koszty jednostkowe mają wzrosnąć w tym roku, jako że koszty poza paliwowe (w tym wzrost płac i produktywności, wyższe opłaty handlingowe i ATC oraz wpływ opóźnień w dostawach B737) będą w dużym stopniu kompensowane przez oszczędności wynikające z zabezpieczeń paliwowych.
- Wzrost kosztów jednostkowych wynika z opóźnień w dostawach B737, wyższych kosztów pracy i innych kosztów operacyjnych, które częściowo wynikały z opóźnień w dostawach Boeingów.
- Nasza pozycja zabezpieczeń paliwowych zapewnia grupie ochronę przed znacznymi wahaniami cen paliwa.
- Ryanair oczekuje, że ruch w krótkim dystansie w Europie pozostanie ograniczony przez kilka lat, ponieważ operatorzy A320 będą się zmagać z poważnymi naprawami silników Pratt & Whitney, a producenci oryginalnego wyposażenia będą mieli opóźnienia w dostawach. Proces konsolidacji linii lotniczych będzie kontynuowany, w tym niedawno zatwierdzone przejęcie ITA przez Lufthansę (Włochy), opóźnione przejęcie Air Europa przez IAG (Hiszpania) oraz nadchodząca sprzedaż TAP (Portugalia). Te ograniczenia przepustowości, w połączeniu z naszą znaczącą przewagą kosztową, silnym bilansem, zamówieniami na tanie samoloty i wiodącą na rynku punktualnością, będą podstawą dekady rentownego wzrostu przy niskich cenach biletów do 300 mln pasażerów do roku FY34.
- Mimo że popyt na Q2 jest silny, ceny biletów są niższe niż oczekiwano, a Ryanair teraz spodziewa się, że ceny biletów w Q2 będą znacząco niższe niż latem ubiegłego roku (wcześniej przewidywano, że będą na poziomie równym lub nieznacznie wyższym). Ostateczny wynik za pierwsze półrocze zależy jednak całkowicie od rezerwacji w ostatnim momencie i cen w sierpniu i wrześniu. Jak zwykle o tej porze roku, Ryanair ma prawie zerową widoczność na Q3 i Q4, chociaż Q4 nie będzie miało korzyści z wczesnej Wielkanocy w zeszłym roku.
- Jest za wcześnie, aby podać konkretne prognozy zysku netto na FY25, choć Ryanair ma nadzieję, że będzie to możliwe przy ogłaszaniu wyników za pierwsze półrocze w listopadzie. Ostateczny wynik FY25 pozostaje zależny od uniknięcia niekorzystnych wydarzeń w trakcie roku, zwłaszcza w kontekście trwających konfliktów na Ukrainie i Bliskim Wschodzie, powtarzających się braków kadrowych w kontroli ruchu lotniczego oraz ograniczeń przepustowości, a także dalszych opóźnień w dostawach samolotów Boeing.
Komentarze