Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PiS mocno zakotwiczył projekt CPK. Zamknięcie nie będzie łatwe

infoair
18.11.2023 12:35
0 Komentarzy

Zamknięcie projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego nie będzie łatwe – powiedział w piątek pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

Wyjaśnił, że wiązałoby się to m.in. ze zmianą ustawy o CPK czy zwrotem pieniędzy, które Polska otrzymała już z Unii Europejskiej. Kontynuację inwestycji w CPK zapowiedział w piątek premier Mateusz Morawiecki, prezentując drugi filar Dekalogu Polskich Spraw. Obronę CPK zadeklarował też prezydent Andrzej Duda.

mocno zakotwiczony

W wywiadzie dla TVP Info, pełnomocnik rządu wskazał, że projekt CPK został tak „zakotwiczony”, że jego zamknięcie nie będzie łatwe. Wyjaśnił, że jest to wielkie przedsięwzięcie infrastrukturalne, które od początku było przewidziane nie na jedną, dwie czy nawet trzy kadencje rządu. I – jak zaznaczył – „został on tak zaprojektowany i umocowany, żeby ciężko mu było zaszkodzić”.

Powiedział, że przeciwnicy inwestycji musieliby najpierw zmienić ustawę o CPK, a – jak przypomniał – „prezydent Andrzej Duda zapowiedział, że CPK jest jednym z kluczowych dla Polski projektów i będzie go bronił korzystając ze swoich prezydenckich uprawień. Poza tym – jak mówił – CPK jest wpisany do sieci bazowej Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), czyli znalazł się na liście głównych szlaków komunikacyjnych w UE. „To jest nasze zobowiązanie wobec partnerów z UE do wspólnego tworzenia systemu transportowego” – wskazał. Zaznaczył też, że część projektów związanych z CPK otrzymało już dofinansowanie ze środków UE i rezygnacja z ich realizacji oznaczałaby konieczność zwrotu pieniędzy. Dodał również, że kilka przedsięwzięć związanych z CKP zostało wpisanych do Krajowego Planu Odbudowy.

Wyraził nadzieję, że rozsądek, dbałość o państwo i elementarna gospodarność zwyciężą u polityków KO, którzy zapowiadali wstrzymanie realizacji CPK. Powiedział też, że inwestycja ma nie tylko istotne znacznie dla rozwoju Polskich Linii Lotniczych LOT i całej gospodarki, ale jest też strategiczna dla bezpieczeństwa państwa.

Koalicja sprawdza

Sprawdzimy wszystkie wydatki, które były wydawane przez spółkę CPK i jeśli ktokolwiek ukradł jakieś pieniądze będzie musiał za to odpowiedzieć, również wiceminister funduszy, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała – powiedział w niedzielę w radiu ZET poseł Dariusz Joński (KO).

Joński podkreślił w niedzielę w radiu Zet, że od samego początku mówił o tym, że należy zatrzymać budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego i przeprowadzić tam pełny audyt. „Chcemy to zrobić rzetelnie dlatego, że od samego początku alarmowaliśmy, że wchłonięcie przez CPK m.in. terenów lotniska Okęcie było bez zgody warszawiaków, bez zgody Polaków” – powiedział poseł KO.

„Przed wyborami dostaliśmy informacje, że budowa tego lotniska będzie kosztowała 19 mld zł, a jak poszliśmy po wyborach usłyszeliśmy, że koszt tego lotniska to 46 mld złotych” – zaznaczył. „Sprawdzimy wszystkie wydatki, które były wydawane przez spółkę CPK. I jeśli ktokolwiek ukradł jakieś pieniądze, zgodnie z procedurami lub bez procedur, będzie musiał za to odpowiedzieć, również pan wiceminister Marcin Horała” – podkreślił Joński.

Wiceminister Horała ocenił z kolei, że „kompletnym kabaretem jest to, że +panowie śledczy+ odkryli fuzję PPL-u z CPK, która wynika z ustawy przyjętej dwa lata temu przez Sejm, w którym zasiadają”.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha ma być wybudowany port lotniczy. Pierwszy etap lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów, ma zostać uruchomiony w 2028 r. Plan Generalny CPK zakłada, że następnie port będzie w sposób modułowy rozbudowywany.

Spółka CPK jest w 100-proc. własnością Skarbu Państwa. (PAP)

Komentarze