Pierwszy Boeing 737-800 opuszcza flotę KLM – samolot trafił do recyklingu
10 grudnia 2025 r. linia KLM poinformowała o wykonaniu ostatniego rejsu przez pierwszy egzemplarz Boeinga 737-800 (PH-BXK), który tym samym rozpoczął proces wycofywania tego typu samolotów z eksploatacji. Maszyna po wylądowaniu w Amsterdamie została przebazowana na lotnisko Twente, gdzie trafiła do firmy AELS, wyspecjalizowanej w demontażu i recyklingu statków powietrznych.
Decyzja wpisuje się w szeroko zakrojony program odnowy floty, w ramach którego KLM inwestuje 7 miliardów euro w bardziej ekologiczne i nowocześniejsze samoloty.
Rozkład lotu:
- Jaki model samolotu KLM wycofała jako pierwszy z eksploatacji?
- Na jakie lotnisko trafił PH-BXK po wykonaniu ostatniego rejsu?
- Jakie nowe samoloty będą zastępować Boeingi 737 w siatce europejskiej KLM?
Pierwszy z wycofywanych Boeingów 737-800 wykonał swój ostatni komercyjny lot, po czym został przetransportowany na lotnisko Twente. Tam linia przekazała go firmie AELS, specjalizującej się w recyklingu samolotów i odzyskiwaniu części. Zanim jednak statek powietrzny trafił w ręce zespołu demontażowego, specjaliści z KLM Engineering & Maintenance wymontowali silniki oraz pomocniczą jednostkę zasilającą APU, które będą dalej wykorzystywane we flocie przewoźnika. Pozostałe elementy konstrukcji zostaną odsprzedane innym liniom lotniczym bądź poddane recyklingowi zgodnie z zasadami zrównoważonego gospodarowania materiałami.
Jak podkreśla przewoźnik, wycofywanie Boeingów 737-800 jest częścią długofalowej strategii wymiany floty w europejskiej siatce połączeń. Airbus A321neo i Airbus A320neo stopniowo zastąpią wysłużone odrzutowce Boeinga, oferując niższy poziom hałasu i redukcję emisji CO₂. Już w styczniu 2026 r. kolejny Boeing 737-800 zakończy służbę i podobnie jak PH-BXK trafi do Twente. Modernizacja obejmuje również siatkę regionalną KLM Cityhopper, gdzie nowe Embraery E195-E2 zastępują dotychczas eksploatowane Embraery 190.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Równolegle do zmian w europejskim segmencie floty, przewoźnik wymienia także samoloty szerokokadłubowe obsługujące połączenia międzykontynentalne. Do floty dołączyły cztery Boeingi 787-10, a ostatni z zamówionych egzemplarzy trafi do linii na początku 2026 r. W kolejnym roku KLM wzbogaci się o Airbusa A350-900, który zastąpi starsze Boeingi 777 i Airbusy A330. Modernizacja dotyczy również operacji cargo, gdzie zamówiono trzy Airbusy A350F, które zastąpią ostatnie frachtowe Boeingi 747.
Podsumowanie
W poprzednich latach KLM konsekwentnie inwestowała w technologię oraz modernizację floty, co wielokrotnie odnotowywały portale branżowe, w tym Rynek Lotniczy i TransInfo. Linie zamawiały sukcesywnie nowe modele Boeingów 787, rozszerzały flotę regionalną o nową generację Embraerów, a także potwierdzały pierwsze kontrakty na Airbusy A321neo i A350F. Obecny etap wycofywania Boeingów 737-800 stanowi jeden z największych projektów modernizacyjnych w historii przewoźnika, potwierdzając dążenie do zmniejszenia emisji i podniesienia jakości operacji w europejskim segmencie komunikacji lotniczej.































Komentarze