Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwsze starcie – LOT kontra OLT Express

infoair
14.03.2012 11:20
0 Komentarzy

Ledwie OLT Express wszedł na rynek a już jesteśmy świadkami pierwszego stracia. LOT zarzuca plagiat swoich reklam, OLT uważa takie argumanty za podstawne i bezzasadne. Kto ma rację?

PLL LOT S.A. podjęły działania prawne zmierzające do zaprzestania rozpowszechniania przez linię lotniczą OLT Express kwestionowanej reklamy. W liście ostrzegawczym przesłanym w ostatnich dniach przez PLL LOT S.A. do OLT Express, PLL LOT S.A. zarzuciły linii lotniczej OLT Express dopuszczenie się w związku z prowadzoną kampanią marketingową bezprawnych działań, polegających na:

1. Prowadzeniu nieuczciwej reklamy porównawczej, która, odwołując się do PLL LOT SA poprzez użycie określonych elementów słownych oraz elementów graficznych charakterystycznych dla tego podmiotu, narusza jednocześnie warunki dopuszczalności reklamy porównawczej wynikające z przepisów prawa polskiego oraz prawa Unii Europejskiej o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

2. Naruszeniu prawa do firmy, polegającym na wykorzystaniu oznaczenia „Polskie Linie Lotnicze’. Spółka Polskie Linie lotnicze LOT S.A. została zarejestrowana w Rejestrze Przedsiębiorstw pod numerem KRS 0000056844 w dniu 30 października 2001 roku.

3. Naruszeniu autorskich praw majątkowych do utworu reklamowego przysługujących PLL LOT SA.

Od sierpnia 2011 agencja reklamowa DDB, wspólnie z PLL LOT S.A. wprowadziła nową platformę komunikacji, której kluczowym elementem jest samolot PLL LOT S.A. stojący na płycie lotniska oraz wsiadający i wysiadający z niego pasażerowie. Tłem do samolotu, w zależności od oferty, są pokazane charakterystyczne budynki miast. Komunikacja używająca tej platformy, była i jest wykorzystywana przez PLL LOT S.A. od września 2011. Reklamy z użyciem samolotu stojącego na płycie lotniska i wsiadających/ wysiadających pasażerów były emitowane w prasie (Polska i zagraniczna), w Internecie (Polska i zagranica) oraz na outdoorach.

PLL LOT S.A. stoją na stanowisku, że nowopowstała linia lotnicza OLT Express świadomie i celowo użyła w swojej kampanii marketingowej elementów powodujących bezpośrednie skojarzenie lub nawet pomylenie z reklamą Polskich Linii Lotniczych LOT SA. Zdaniem LOT-u jest to świadome wykorzystanie renomy i tradycji ponad 80-letniej polskiej marki PLL LOT przy wprowadzaniu na rynek całkowicie nowej marki linii lotniczej OLT Express. Także sposób rozpowszechniania i umieszczania reklam OLT Express, w bezpośrednim sąsiedztwie z reklamą PLL LOT, jest obliczony na wywołanie takich skutków.

Polskie Linie Lotnicze LOT liczą, że po otrzymaniu listu ostrzegawczego linia lotnicza OLT Express zaprzestanie rozpowszechniania swojej kampanii reklamowej w obecnym kształcie. W przeciwnym razie PLL LOT S.A. podejmą dalsze kroki prawne mające na celu ochronę naruszonych przez OLT Express praw PLL LOT S.A.

W odpowiedzi OLT Express czuje się w obowiązku przedstawić swoje stanowisko wobec zarzutów skierowanych także publicznie pod adresem OLT Express Sp. z o.o. przez PLL LOT S.A. w dniu 7 marca 2012 r. OLT Express Sp. z o.o. nie zgadza się z przedstawionymi przez PLL LOT S.A. zarzutami i odrzuca je w całości jako nieuzasadnione i bezpodstawne.

1. W odpowiedzi na zarzut stosowania niedozwolonej (sprzecznej z dobrymi obyczajami) reklamy porównawczej, OLT Express Sp. z o.o. oświadcza, iż przywołana w piśmie od PLL LOT S.A. reklama OLT Express Sp. z o.o. nie jest reklamą porównawczą w rozumieniu ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Brak w niej bowiem najistotniejszego elementu reklamy porównawczej (wynikającego już wprost z nazwy tej reklamy), tj. porównania. Kwestionowany przez PLL LOT S.A. plakat reklamowy nie zawiera żadnego porównania oferty OLT Express Sp. z o.o. z ofertą PLL LOT S.A. Reklama OLT Express Sp. z o.o. jest samodzielną reklamą usług oferowanych przez OLT Express Sp. z o.o. Wobec powyższego wszelkie rozważania na temat dopuszczalności czy braku dopuszczalności stosowania reklamy porównawczej są całkowicie bezprzedmiotowe, jako że nie mamy do czynienia z reklamą porównawczą.

2. W odpowiedzi na zarzut naruszenia prawa do firmy Polskie Linie Lotnicze LOT S.A. Twierdzenie, iż działania podejmowane przez OLT Express Sp. z o.o. doprowadziły do zagrożenia prawa do firmy przysługującego PLL LOT S.A. jest bezpodstawne. Firma OLT Expres Sp. z o.o., zarówno w warstwie słownej, jak i graficznej, w istotny sposób różni się od firmy Polskie Linie Lotnicze LOT S.A. Na plakacie reklamowym znajduje się pełna nazwa OLT Express Sp. z o.o. przedstawiona w sposób nie budzący żadnych wątpliwości co do tożsamości przedsiębiorcy. OLT Express Sp. z o.o. w pełni respektuje prawo do firmy przysługujące każdemu przedsiębiorcy.

3. W odniesieniu do zarzutu naruszenia autorskich praw majątkowych PLL LOT S.A. do opisanego utworu reklamowego –Polskie Linie Lotnicze LOT S.A. w piśmie skierowanym do OLT Express Sp. z o.o. nie wykazały, aby faktycznie były w posiadaniu autorskich praw majątkowych do utworu. OLT Express Sp. z o.o. czeka na przedstawienie przez PLL LOT S.A. dowodów na posiadanie autorskich praw majątkowych do rzeczonego utworu reklamowego. Do tego czasu OLT Express Sp. z o.o. będzie posługiwać się swoją kampanią reklamową w obecnym kształcie.

Kto ma zatem rację? Niewątpliwie nie czekając na wyroki sądu lub polubowne roztrzygnięcie sporu największym sędzią będzie pasażer – to on decydując się na wybraną ofertę będzie miał głos decydujący, który przewoźnik się utrzyma na rynku, a który będzie musiał zwinąć skrzydła…

Komentarze