PAŻP ma 38 radiolatarni w Polsce. Najnowsza w Pszczynie
Nową radiolatarnię DME Pszczyna wprowadziła do pracy operacyjnej w czwartek Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.
Zainstalowane w Brzeźcu na terenie powiatu pszczyńskiego (Śląskie), służące określaniu odległości urządzenie, jest już 38. tego typu wykorzystywanym na terenie Polski.
Polskie Południe
O uruchomieniu radiolatarni DME Pszczyna – po uzyskaniu pozytywnej decyzji Urzędu Lotnictwa Cywilnego – poinformował w czwartek PAP rzecznik PAŻP Paweł Łukaszewicz. Jak zaznaczył, poprawi ona pokrycie nawigacyjne w południowej części Polski, wchodząc w skład infrastruktury umożliwiającej nawigowanie m.in. do lotnisk Kraków w Balicach i Katowice w Pyrzowicach.
Łukaszewicz wyjaśnił, że radioodległościomierz DME (Distance Measuring Equipment) pozwala załodze statku powietrznego na określenie odległości od miejsca zainstalowania radiolatarni (miejsca o znanych współrzędnych geograficznych). DME składa się z urządzenia pokładowego statku powietrznego (układ zapytujący) i urządzenia naziemnego (układ odpowiadający), przesyłających między sobą sygnały radiowe (sygnały zapytania i odpowiedzi).
Na podstawie pomiaru różnicy czasu wysłania zapytania i odebrania odpowiedzi możliwe jest dokładne określenie odległości między samolotem i radiolatarnią. W przypadku uzyskania odpowiedzi z kilku stacji i wyliczenia odległości od nich, aparatura pokładowa jest w stanie określić dokładnie położenie statku powietrznego w przestrzeni.
do 100 statków powietrznych
Jedna radiolatarnia DME jest w stanie jednocześnie obsługiwać do 100 statków powietrznych. Sieć radioodległościomierzy DME ma stanowić oparty o urządzenia naziemne system rezerwowy dla nawigacji GNSS (nawigacji satelitarnej). Nawigacja satelitarna ma stać się podstawową technologią nawigacyjną w Europie i na świecie.
Obiekt DME Pszczyna jest częścią infrastruktury nawigacyjnej, zapewniającej pokrycie nawigacją obszarową z dokładnością do 1 mili morskich (RNAV-1) w rejonie kontrolowanym lotnisk Kraków Balice i Katowice Pyrzowice (TMA Kraków) oraz nawigacją obszarową o dokładności do 5 mil morskich (RNAV-5) w południowej części Polski (FIR Warszawa).
Nowa radiolatarnia jest ósmym i ostatnim urządzeniem tego typu sfinansowanym ze środków Funduszu Spójności Unii Europejskiej w ramach projektu „Rozwój infrastruktury państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym – etap II”, do którego Agencja pozyskała ok. 115 mln zł dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-20.
Cały projekt o wartości ponad 200 mln zł objął m.in. budowę ośrodków radiokomunikacyjnych, uruchomienie zestawów nadawczo-odbiorczych działających poniżej FL195 (8,33 kHZ), zakup i instalację radioodległościomierzy kolokowanych, precyzyjnych systemów lądowania według wskazań przyrządów (ILS/DME), systemu radiolokacyjnego i radarów, a także budowę wieży kontroli lotów Katowice w Porcie Lotniczym Katowice–Pyrzowice oraz zakup radaru mobilnego.
W pierwszym etapie projektu, który był realizowany w ramach POIiŚ 2007–2013, Agencja zrealizowała inwestycje o wartości 576 mln zł, dofinansowanie ze środków unijnych do tych projektów wyniosło 289 mln zł.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jako jedyna instytucja w Polsce szkoli i zatrudnia cywilnych kontrolerów lotu oraz zarządza ruchem lotniczym. PAŻP dba o bezpieczeństwo samolotów lądujących i odlatujących z polskich lotnisk, a także przelatujących przez polską przestrzeń powietrzną.(PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze