Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PAŻP ma 38 radiolatarni w Polsce. Najnowsza w Pszczynie

infoair
30.01.2021 12:00
0 Komentarzy

Nową radiolatarnię DME Pszczyna wprowadziła do pracy operacyjnej w czwartek Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.

Zainstalowane w Brzeźcu na terenie powiatu pszczyńskiego (Śląskie), służące określaniu odległości urządzenie, jest już 38. tego typu wykorzystywanym na terenie Polski.

Polskie Południe

O uruchomieniu radiolatarni DME Pszczyna – po uzyskaniu pozytywnej decyzji Urzędu Lotnictwa Cywilnego – poinformował w czwartek PAP rzecznik PAŻP Paweł Łukaszewicz. Jak zaznaczył, poprawi ona pokrycie nawigacyjne w południowej części Polski, wchodząc w skład infrastruktury umożliwiającej nawigowanie m.in. do lotnisk Kraków w Balicach i Katowice w Pyrzowicach.

Łukaszewicz wyjaśnił, że radioodległościomierz DME (Distance Measuring Equipment) pozwala załodze statku powietrznego na określenie odległości od miejsca zainstalowania radiolatarni (miejsca o znanych współrzędnych geograficznych). DME składa się z urządzenia pokładowego statku powietrznego (układ zapytujący) i urządzenia naziemnego (układ odpowiadający), przesyłających między sobą sygnały radiowe (sygnały zapytania i odpowiedzi).

Na podstawie pomiaru różnicy czasu wysłania zapytania i odebrania odpowiedzi możliwe jest dokładne określenie odległości między samolotem i radiolatarnią. W przypadku uzyskania odpowiedzi z kilku stacji i wyliczenia odległości od nich, aparatura pokładowa jest w stanie określić dokładnie położenie statku powietrznego w przestrzeni.

do 100 statków powietrznych

Jedna radiolatarnia DME jest w stanie jednocześnie obsługiwać do 100 statków powietrznych. Sieć radioodległościomierzy DME ma stanowić oparty o urządzenia naziemne system rezerwowy dla nawigacji GNSS (nawigacji satelitarnej). Nawigacja satelitarna ma stać się podstawową technologią nawigacyjną w Europie i na świecie.

Obiekt DME Pszczyna jest częścią infrastruktury nawigacyjnej, zapewniającej pokrycie nawigacją obszarową z dokładnością do 1 mili morskich (RNAV-1) w rejonie kontrolowanym lotnisk Kraków Balice i Katowice Pyrzowice (TMA Kraków) oraz nawigacją obszarową o dokładności do 5 mil morskich (RNAV-5) w południowej części Polski (FIR Warszawa).

Nowa radiolatarnia jest ósmym i ostatnim urządzeniem tego typu sfinansowanym ze środków Funduszu Spójności Unii Europejskiej w ramach projektu „Rozwój infrastruktury państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym – etap II”, do którego Agencja pozyskała ok. 115 mln zł dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-20.

Cały projekt o wartości ponad 200 mln zł objął m.in. budowę ośrodków radiokomunikacyjnych, uruchomienie zestawów nadawczo-odbiorczych działających poniżej FL195 (8,33 kHZ), zakup i instalację radioodległościomierzy kolokowanych, precyzyjnych systemów lądowania według wskazań przyrządów (ILS/DME), systemu radiolokacyjnego i radarów, a także budowę wieży kontroli lotów Katowice w Porcie Lotniczym Katowice–Pyrzowice oraz zakup radaru mobilnego.

W pierwszym etapie projektu, który był realizowany w ramach POIiŚ 2007–2013, Agencja zrealizowała inwestycje o wartości 576 mln zł, dofinansowanie ze środków unijnych do tych projektów wyniosło 289 mln zł.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jako jedyna instytucja w Polsce szkoli i zatrudnia cywilnych kontrolerów lotu oraz zarządza ruchem lotniczym. PAŻP dba o bezpieczeństwo samolotów lądujących i odlatujących z polskich lotnisk, a także przelatujących przez polską przestrzeń powietrzną.(PAP)

Komentarze