PAŻP inwestuje 77,6 mln zł w nową wieżę kontroli ruchu przy Lotnisku Chopina
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej i Korporacja Budowlana Doraco podpisały umowę na budowę wieży kontroli ruchu lotniczego TWR Warszawa - poinformowała PAŻP 25 lipca w komunikacie. Koszt inwestycji to 77,6 mln zł brutto
PAŻP podkreśliła, że wykonawca został wybrany w drodze przetargu nieograniczonego.
Rozkład lotu:
- Kto będzie wykonawcą nowej wieży kontroli ruchu lotniczego TWR Warszawa?
- Ile wynosi koszt inwestycji w nową wieżę TWR w Warszawie?
- Dlaczego PAŻP zdecydowała się na budowę nowej wieży zamiast remontu starej?
Zadaniem wykonawcy jest wybudowanie wieży kontroli ruchu lotniczego TWR Warszawa wraz z infrastrukturą techniczną oraz zagospodarowaniem terenu przy Porcie Lotniczym Warszawa przy ul. Wieżowej w Warszawie na podstawie projektu budowlanego i projektu wykonawczego. Agencja przypomniała, że projekt nowej wieży powstał w 2019 r., a pozwolenie na budowę zostało wydane w 2021 r.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Inwestycja jest niezbędna z uwagi na fakt, że obecna wieża kontroli lotów TWR Warszawa wymaga pilnego remontu generalnego, który jednak nie powiększy powierzchni operacyjnej wymaganej dla obsługi ruchu lotniczego projektowanego dla Centralnego Portu Komunikacyjnego" - podkreśliła PAŻP. Wyjaśniła, że remont generalny istniejącej wieży byłby kosztowny, a ponadto na czas jego trwania pojemność lotniska im. Chopina zostałaby istotnie ograniczona, „co byłoby fundamentalnym błędem hamującym rozwój rynku lotniczego w Polsce". Dodatkowo, jak podała PAŻP, generalny remont oraz koszty przystosowania potencjalnej nowej powierzchni sięgnęłyby co najmniej połowy kosztów realizacji nowej inwestycji.
W komunikacie zaznaczono, że bez budowy nowej wieży kontroli ruchu w Warszawie linie lotnicze, poza utraconymi przychodami z obecnego ruchu, nie miałyby szans zwiększyć liczby prowadzonych operacji na lotnisku im. Chopina w Warszawie. Jednocześnie PAŻP poinformowała, że opracowuje koncepcję wykorzystania budynku i pomieszczeń nowej wieży w przypadku pełnego zamknięcia i likwidacji lotniska Chopina po uruchomieniu CPK.
PAŻP m.in. odpowiada za zarządzanie polską przestrzenią powietrzną oraz za infrastrukturę lotniczą. Sprawuje nadzór np. nad systemem radarowym, urządzeniami nawigacji lotniczej, systemami łączności i systemami wspomagającymi lądowanie. (PAP)
Komentarze