Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Lotnisko w Brukseli cały czas czas odczuwa skutki cyberataku. Odwołana część lotów

infoair
24.09.2025 07:45
0 Komentarzy

Zakłócenia na lotnisku w belgijskim Zaventem nie ustają. Po cyberataku na dostawcę systemów odprawy Brussels Airport poinformowało, że także w środę, 24 września odwołanych zostanie około 10 proc. rejsów.

Brussels Airport spodziewa się dalszych zakłóceń w ruchu lotniczym po cyberataku na firmę Collins Aerospace, odpowiedzialną za obsługę systemów odprawy i wejścia na pokład.

Rozkład lotu:

  1. Jakie loty i w jakim procencie zostaną odwołane na lotnisku w Zaventem po cyberataku?
  2. Czego dotyczył atak i jakie żądania wysunęli cyberprzestępcy?
  3. Jakie prawa przysługują pasażerom w przypadku odwołanych rejsów z powodu takich „nadzwyczajnych okoliczności”?
Brussels Airport: także w środę odwołanych będzie ok. 10 proc. lotów z powodu cyberataku
Brussels Airport: także w środę odwołanych będzie ok. 10 proc. lotów z powodu cyberataku

Dziesięć procent

Rzecznik portu w Zaventem przekazał we wtorek, że około 10 proc. lotów planowanych na środę zostanie odwołanych.

Problemy rozpoczęły się w piątek wieczorem, gdy systemy informatyczne dostawcy zostały zablokowane przez ransomware. Atak potwierdziła Agencja Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA), ujawniając, że przestępcy domagają się okupu w zamian za odblokowanie danych. Według ekspertów kwota żądania może sięgać 5–10 mln dolarów.

Zakłócenia dotknęły nie tylko Belgii, ale i innych europejskich portów lotniczych korzystających z usług Collins Aerospace. Na Brussels Airport od piątku utrzymują się utrudnienia w odprawie pasażerów i obsłudze bagażu.

Organizacja konsumencka Testaankoop przypomina, że pasażerowie nie mają automatycznego prawa do odszkodowania, ponieważ chodzi o „nadzwyczajne okoliczności”. Podróżni mogą jednak ubiegać się u przewoźników o zwrot kosztów biletu, zmianę rezerwacji lub dodatkową opiekę, w tym posiłki i noclegi w razie potrzeby.

Komentarze