Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Lotnisko Poznań chce produkować „zielony” wodór. Głównym celem jest zeroemisyjność

infoair
24.05.2023 08:30
0 Komentarzy
Lotnisko Poznań chce być zeroemisyjne i w ciągu najbliższych lat produkować zielony wodór. Poznański port ma w planach również zbudować stację tankowania wodoru m.in. dla autobusów miejskich.

Port Lotniczy Poznań podpisał w maju 2022 umowę z firmą TÜV SÜD Polska na usługi doradcze i eksperckie. To pierwszy krok do dekarbonizacji lotniska, które zamierza pozyskiwać energię z fotowoltaiki, a jej nadwyżkę wykorzystać do produkcji zielonego wodoru.

Lotniskoa chce zagospodarować 50 z 300 ha lotniska pod farmy fotowoltaiczne. Pierwsza z nich stanie na 6 hektarach i ma zaspokoić połowę potrzeb energetycznych lotniska.

Punktem wyjścia do tego pomysłu, tj. realizacji projektów związanych z odnawialnymi źródłami energii, była kwestia monitorowania śladu węglowego, do czego będziemy zobowiązani już od 2024 roku. Nasza koncepcja polityki zrównoważonego rozwoju jest nacechowana troską o środowisko, ponieważ chcemy być podmiotem nisko-, a docelowo zeroemisyjnym. Pierwszym etapem, który jest w tej chwili w trakcie realizacji jest farma fotowoltaiczna o powierzchni 6 ha i o mocy około 6 MW – powiedział portalowi wnp.pl Marcin Drzycimski, dyrektor ds. strategii poznańskiego lotniska.

Kolejne plany to m.in. budowa stacji tankowania wodoru, która ma służyć miejskim autobusom. Miałaby powstać do 2027 roku i wytwarzać energię elektryczną, która przekazywana byłaby do elektrolizera. 

Jest to urządzenie, które pracuje w wysokich temperaturach, a w związku z tym potrzebuje całkiem dużo energii. A instalacja fotowoltaiczna pracuje od 1500 do 2000 godzin na 8000 godzin. Wodór produkowany byłby przy udziale większej ilości wody gromadzonej na utwardzonych częściach infrastruktury lotniskowej oraz magazynowany i dystrybuowany na terenie stacji tankowania wodoru na terenie portu lotniczego.

Komentarze