Katowice Airport z nowym terminalem – podpisanie umowy w 2026 roku
Sześć firm zostało dopuszczonych do udziału w postępowaniu na wybór projektanta głównego terminalu pasażerskiego Katowice Airport i infrastruktury towarzyszącej - poinformował 17 września rzecznik lotniska Piotr Adamczyk. Podpisanie umowy planowane jest na połowę 2026 r.
Przetarg na wybór projektanta głównego terminala w Pyrzowicach zarządzająca lotniskiem spółka Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA ogłosiła w październiku 2024 r.
Rozkład lotu:
- Ilu pasażerów rocznie ma obsługiwać nowy terminal Katowice Airport w pierwszym etapie?
- Kiedy planowane jest podpisanie umowy z projektantem terminala?
- Ile firm zakwalifikowało się do dialogu konkurencyjnego w przetargu?
Postępowanie jest prowadzone w trybie dialogu konkurencyjnego, opartego na negocjacjach z potencjalnymi wykonawcami.
W środę rzecznik Katowice Airport poinformował, że weryfikację wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu zakończono w sierpniu br., a do dalszej części przetargu zakwalifikowano sześć podmiotów.
Są to: konsorcjum z francuską spółką Artelia jako liderem, hiszpańska spółka Estudio Lamela, brytyjska spółka Foster + Partners, konsorcjum kierowane przez polską spółkę JSK Architekci (z udziałem spółki Zaha Hadid), konsorcjum kierowane przez włoską spółkę One Works oraz polska spółka PIG Architekci.
„Zakwalifikowani wykonawcy zaproszeni zostaną do negocjacyjnej części dialogu konkurencyjnego. Procedura przetargowa prowadzona w trybie dialogu konkurencyjnego zakończy się wyborem projektanta nowego terminalu pasażerskiego i podpisaniem z nim umowy, co planowane jest na połowę 2026 r.” - wskazał Adamczyk.
O postępowaniu mówił też w środę na antenie Radia Katowice prezes GTL Artur Tomasik. Jak zaznaczył, będzie to skomplikowana inwestycja o obecnie szacowanej wartości 1 mld zł, realizowana na otwartym lotnisku, które będzie wówczas obsługiwało 8-9 mln pasażerów rocznie.
„Dajemy sobie dwa lata na to, aby wybrać projektanta i wykonać projekt; zadaniem projektanta będzie też uzyskanie pozwolenia na budowę. (...) Mam nadzieję, że w przeciągu najbliższych sześciu miesięcy rozstrzygniemy przetarg i wybierzemy projektanta” - zasygnalizował Tomasik.
Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie dokumentacji projektowej dla kilku elementów inwestycji. Będą to: budowa głównego terminalu pasażerskiego o przepustowości 10 mln podróżnych rocznie wraz z lotniczymi rękawami pasażerskimi, a także przebudowa i rozbudowa strefy airside - po stronie płyty lotniska, czyli budowa płyty postojowej dla samolotów w rejonie terminalu głównego oraz przebudowa dróg kołowania Alfa, Echo2 i Echo3.
Od frontu nowego terminala zaprojektowane mają zostać: budowa centrum przesiadkowego, budowa tunelu łączącego główny terminal pasażerski ze stacją kolejową i centrum przesiadkowym, a także połączenie tego kompleksu z drogą wojewódzką nr 913, drogi wewnętrzne oraz system parkingów.
Ponadto, wykonawca przygotuje projekt rozbiórki budynków i budowli i projekt niezbędnej przebudowy infrastruktury technicznej kolidującej z inwestycją. Jego zadaniem będzie też opracowanie koncepcji budowy parkingu wielopoziomowego, centrum biurowo-kongresowego oraz rozbudowy terminalu pasażerskiego o kolejne etapy (etap 2 – przepustowość roczna 12 mln pasażerów, etap 3 – przepustowość roczna 15 mln pasażerów).
Punktem wyjścia do przygotowania koncepcji rozbudowy infrastruktury obsługi ruchu pasażerskiego Katowice Airport były prognozy przewozów dla lotniska do 2040 r. Obecne wskazują, że w 2026 r. powinno skorzystać z niego ok. 7,5 mln podróżnych, a granica 10 mln pasażerów może zostać przekroczona w 2030 r.
Najważniejszym celem realizacji budowy głównego terminala jest zwiększenie przepustowości infrastruktury do poziomu umożliwiającego komfortową obsługę 10 mln pasażerów rocznie. Projekt ma zostać przygotowany w taki sposób, aby terminal można było łatwo rozbudowywać, zwiększając jego przepustowość.
Nowa infrastruktura ma umożliwić integrację trzech rodzajów transportu: lotniczego, kolejowego i drogowego. Będzie to możliwe dzięki budowie centrum przesiadkowego między terminalem a stacją kolejową Pyrzowice Lotnisko: te trzy punkty, obsługujące różne rodzaje transportu, zostaną połączone tunelem o długości ok. 270 m. W miejscu, gdzie dziś znajduje się parking P2, powstać ma nowy wydajny układ drogowy, z wydzieloną strefą kiss&fly.
Katowice Airport należy do największych lotnisk regionalnych w Polsce. W ub. roku odprawiono tam 6,39 mln pasażerów, wcześniej rekordowy był 2023 r., gdy obsłużono 5,61 mln podróżnych. W tym roku oczekiwane jest przekroczenie granicy 7 mln obsłużonych osób. Katowice są krajowym liderem w segmencie ruchu czarterowego i jednym z największych w Polsce lotnisk cargo.(PAP)
Komentarze