Jak Gdańsk radzi sobie z mgłą? Przewaga systemu ILS nad pogodowymi wyzwaniami
Port Lotniczy Gdańsk zakończył 2024 rok rekordową liczbą ponad 56,8 tys. operacji lotniczych. Pomimo wymagających warunków atmosferycznych, takich jak mgła, tylko trzy samoloty nie wylądowały na gdańskim lotnisku – jednak powodem nie były ograniczenia portu, lecz brak odpowiedniego wyposażenia w tych maszynach.
Rozkład lotu:
- Jakie osiągnięcia w obsłudze lotów odnotowało gdańskie lotnisko w 2024 roku, mimo trudnych warunków pogodowych?
- Jak działa system ILS kategorii III i jakie są jego minimalne wymagania dotyczące widzialności?
- Jakie wyzwania, poza pogodą, wpływają obecnie na funkcjonowanie ruchu lotniczego według Jarosława Trzoski?
Gdańskie lotnisko od czterech lat korzysta z jednego z najnowocześniejszych w Polsce systemów nawigacyjnych ILS kategorii III, który umożliwia operacje nawet w bardzo trudnych warunkach pogodowych.
Jak działa system ILS?
System ILS (Instrument Landing System) kategorii III stosowany jest na największych europejskich lotniskach. Dzięki niemu możliwe są starty i lądowania nawet przy minimalnej widzialności. W przypadku kategorii III wymagany zasięg widzialności na drodze startowej (RVR) to zaledwie 75 metrów, a załoga nie musi widzieć świateł podejścia na żadnej wysokości, by bezpiecznie wylądować.
System ILS składa się z szeregu zaawansowanych urządzeń i procedur, w tym anten ILS, oświetlenia nawigacyjnego oraz informacji o ruchu naziemnym w polu manewrowym. Jednak wyposażenie lotniska to tylko jedna strona medalu. Jak zauważa Barbara Wygońska z Gdańskiego Ośrodka Kontroli Ruchu Lotniczego:
– Do lądowania w warunkach ograniczonej widzialności niezbędne są także odpowiednio wyposażone samoloty oraz załogi posiadające wymagane uprawnienia. Minimalne warunki, w których samoloty mogą lądować, różnią się w zależności od linii lotniczych i typu maszyn.
Statystyki i osiągnięcia gdańskiego ILS
W 2024 roku gdański port lotniczy 95 razy uruchomił procedurę ograniczonej widzialności LVP (Low Visibility Procedures). W tym czasie tylko trzy samoloty nie podeszły do lądowania, a powodem był brak odpowiedniego wyposażenia w tych maszynach.
– Od czterech lat nasz system ILS kategorii III działa z powodzeniem, co pozwala nam utrzymywać połączenia i zapewniać bezpieczne lądowanie pasażerów. To ogromna przewaga, szczególnie w porównaniu z lotniskami, które zmagają się z mgłami, jak np. Kraków – podkreślił Jarosław Trzoska, kierownik działu operacyjnego Portu Lotniczego Gdańsk.
Wyzwania współczesnego lotnictwa
System ILS kategorii III został uruchomiony w Gdańsku w styczniu 2021 roku, po czterech latach intensywnych prac. Trzoska zauważył jednak, że obecnie wyzwaniem dla ruchu lotniczego nie jest już pogoda, lecz zakłócenia sygnału GPS, które wpływają na pracę linii lotniczych i ich załóg.
Dzięki zaawansowanemu systemowi nawigacyjnemu gdańskie lotnisko nie traci połączeń, a pasażerowie mogą liczyć na bezpieczeństwo i punktualność, nawet w trudnych warunkach atmosferycznych.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze