Ile ma kosztować lotnisko CPK? Prezes Wild podał konkretną kwotę
Lotnisko będzie kosztowało maksymalnie 8 mld euro. Do 20 proc. kapitału mają wyłożyć inwestorzy branżowi i finansowi. Jest już kilku zainteresowanych, w tym m.in. zarządca lotniska w Seulu.
Centralny Port Komunikacyjny ma kosztować maksymalnie 8 miliardów euro, a do 20 proc. kapitału mają wyłożyć inwestorzy branżowi i finansowi; „jest już kilku zainteresowanych, twierdzi Mikołaj Wild, prezes CPK w rozmowie z Pulsem Biznesu
Aktualne szacunki wskazują, że koszt budowy lotniska nie przekroczy 8 mld EUR. Nakłady będą ponoszone w większości przez inwestorów prywatnych. Jest to wartość realna, wyrażona według obecnej wartości pieniądza. Zakładamy, że 60 proc. finansowania pozyskamy z długu, czyli na przykład obligacji lub kredytu konsorcjalnego. Na organizację finansowania dłużnego przyjdzie jednak czas później. Zaczniemy natomiast od 40 proc., które chcemy zdobyć od inwestorów obejmujących udziały w spółce lotniskowej, operatorze Portu Solidarność. Tę pulę podzielimy proporcjach: 51 proc. dla skarbu państwa i państwowych osób prawnych oraz 49 proc. dla inwestorów branżowych i finansowych – powiedział Mikołaj Wild.
Podobno już zgłosili się wielcy gracze zainteresowani inwestycją w CPK, np. globalne fundusze inwestycyjne, spółka miała też zaprosić do współpracy operatorów lotnisk; wśród zainteresowanych ma być Incheon International Airport Corporation (IIAC), zarządca lotniska w Seulu, doradca strategiczny CPK.
Do połowy przyszłego roku planujemy mieć krótką listę inwestorów i na tyle skrystalizowaną strukturę właścicielską, żeby możliwe było podpisanie pierwszych umów inwestycyjnych – mówi prezes CPK.
Gazeta donosi też, że odpowiedzialna za powstanie lotniska spółka jest też bliska wyboru wykonawców czterech wielkich pakietów projektowych. Do przetargu na projekt terminala pasażerskiego i dworca kolejowego (tzw. master architekta) z budżetem wysokości 1 mld zł zaprosiła pięć biur, które uczestniczyły w dialogu konkurencyjnym: brytyjskie Foster+Partners i Zaha Hadid, amerykańskie Kohn Pedersen Fox (KPF), hiszpańskie Vidal Asociados Estudio de Arquitectura oraz amerykańsko-libańskie Dar Al-Handasah i Perkins and Will.
W najbliższych dniach podpiszemy umowę z generalnym projektantem inżynierii lądowej – na projekt dróg startowych i kołowania, płyt postojowych itd. Jej wartość to kilkaset milionów złotych. Będą też kontrakty z zakresu tzw. support infrastructure engineering z podmiotami odpowiedzialnymi za inwestycje kubaturowe, np. cargo, wieżę, MRO [hangary serwisowe – red.] itp. Podzielimy je na dwie części: stricte lotniskową i obejmującą obiekty, w przypadku których doświadczenie lotniskowe nie będzie kluczowe. Ostatni z wielkich pakietów dotyczy integracji systemu lotniskowego” – mówi Mikołaj Wild.
Prezes potwierdził także że otwarcie CPK w 2028 roku „jest realne”.
źródło: PAP
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze