Echa decyzji ws. CPK: Morawiecki o karykaturze. Lewica zadowolona
26 czerwca premier Donald Tusk i członkowie jego rządu przedstawili nową koncepcję Centralnego Portu Komunikacyjnego. Mamy pierwsze komentarze.
Premier zapewnił, że lotnisko w Baranowie powstanie – ma obsługiwać 34 mln pasażerów rocznie i ma być gotowe w 2032 r. Lotnisko Chopina ma zostać zmodernizowane i ma pełnić funkcję „komunikacji przyszłości”. Zmianie ma ulec koncepcja rozwoju linii kolejowych w ramach CPK. Tusk zapowiedział, że rząd rezygnuje z koncepcji budowy linii kolejowych, przecinających się w Baranowie. Początkiem budowy nowej sieci kolejowej będzie tzw. Y, czyli linia kolei dużych prędkości, łącząca Warszawę z Łodzią, a następnie w okolicy Sieradza rozgałęziająca się w kierunku Poznania i Wrocławia.
Spis treści:
- Jakie konkretne zmiany w koncepcji rozwoju linii kolejowych w ramach CPK zostały ogłoszone przez premiera Donalda Tuska?
- Jakie argumenty przedstawił Mateusz Morawiecki przeciwko nowej koncepcji budowy CPK zaprezentowanej przez rząd?
- Jakie są główne oczekiwania posłanek Lewicy, Anny Marii Żukowskiej i Pauliny Matysiak, dotyczące połączeń kolejowych w ramach projektu CPK?
Pierwsze komentarze
CPK miał zasadniczo podnieść bezpieczeństwo Polski, tymczasem mamy dzisiaj do czynienia z karykaturą – powiedział wiceprezes PiS, były premier Mateusz Morawiecki, komentując przedstawione przez rząd plany budowy CPK. „To jest projekt minimalistyczny” – dodał.
Morawiecki komentując te informacje powiedział, że w projekcie CPK, które przygotował rząd PiS, port, „nie tylko miał móc gościć dużo więcej pasażerów, niż to co zapowiedział dzisiaj premier Tusk, ale również miał to być realny port cargo i centralny port przeładunkowy na okoliczność ataku Federacji Rosyjskiej na Polskę”. „CPK miał zasadniczo podnieść bezpieczeństwo Polski. Tymczasem mamy dzisiaj do czynienia z karykaturą” – ocenił.
„Tusk chce karykatury, mówi coś o porcie Modlin. Niech zapyta fachowców, niech zapyta tych, którzy dzisiaj pobudzają tę falę społeczną do ruchu przeciwko rządzącym. To nie PiS, to społeczeństwo polskie wymusza na Tusku decyzję, na tym rządzie, który jest pozbawiony jakichkolwiek ambicji rozwojowych” – dodał.
W ocenie Morawieckiego, to co premier Tusk „pokazał na dzisiejszej konferencji, to jest projekt minimalistyczny”.
„On tam coś mówił o +Y+. +Y+ łączy cztery, pięć bardzo dużych polskich miast, największych polskich miast. To znaczy, że jednocześnie wyłącza z procesu skomunikowania wszystkie byłe miasta wojewódzkie, wyłącza również całkiem sporo obecnych miast wojewódzkich, bo one miały swoje miejsce na tych szprychach, które dochodziły gwieździście do CPK” – powiedział Morawiecki.
Poniże post na te temat na profilu PiS:
Lewica z satysfakcją
Posłanki Lewicy Anna Maria Żukowska oraz Paulina Matysiak poinformowały, że ich klub „z satysfakcją” przyjął decyzję premiera Donalda Tuska, który ogłosił w środę kontynuację budowy CPK. Żukowska zapowiedziała, że Lewica będzie pilnowała, by rozwój połączeń kolejowych objął również mniejsze miasta.
W środę premier Donald Tusk poinformował, że rząd będzie kontynuował budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zapowiedział, że w Baranowie pod Warszawą powstanie „najnowocześniejsze lotnisko w Europie”.
„W naszym projekcie koleje nie będą budowane od nowa, żeby się łączyć w Baranowie” – oświadczył Tusk na konferencji prasowej, dodając, że taka koncepcja oznacza też ograniczenie skali wywłaszczeń pod nowe linie kolejowe. Jak mówił, zamiast tego rząd proponuje połączenia kolejami wszystkich dużych polskich miast. „Koleje, które proponujemy to połączenia polskich miast między sobą, to relatywnie gęsta sieć łącząca realne skupiska ludzi i obsługująca realne potoki pasażerów” – stwierdził szef rządu.
Premier zapowiedział także, że rząd, tam gdzie zaistnieje potrzeba, będzie wspierał rozwój lotnisk regionalnych.
Posłanki Anna Maria Żukowska oraz Paulina Matysiak (Lewica) powiedziały na konferencji prasowej w Sejmie, że ich klub parlamentarny „z satysfakcją przyjął decyzję premiera”. „Będziemy chcieli poznać szczegóły tego założenia, najbardziej nas interesują połączenia kolejowe” – przyznała Żukowska.
Zdaniem Matysiak, budowa CPK jest szansą na gospodarczy rozwój kraju. „Będziemy dalej przyglądać się temu, jak ten projekt będzie realizowany” – podkreśliła.
Matysiak, która jest wiceprzewodniczącą sejmowej Komisji Infrastruktury, wyraziła nadzieję, że na najbliższych posiedzeniach członkowie poznają szczegóły projektu. „Przez ostatnich kilka miesięcy takie komisje nie odbywały się i były odwoływane przez ministra funduszy i polityki regionalnej Macieja Laska – jak rozumiem, teraz takich wymówek nie będzie” – powiedziała.
Żukowska podkreśliła, że Lewica zadba, by rozwój połączeń kolejowych nie obejmował jedynie aglomeracji. „Żeby to nie były tylko Poznań, Warszawa, Wrocław, Łódź, tylko także małe i średnie miasta, by skończyć z tym wykluczeniem transportowym” – dodała.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa. (PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze