Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Chiński Comac zmniejsza wielkość dostaw samolotów pasażerskich. Dlaczego?

infoair
24.09.2025 12:45
0 Komentarzy

Chińska państwowa firma lotnicza Comac zmniejszyła o dwie trzecie plany dostaw flagowego samolotu pasażerskiego C919 na bieżący rok.

Taką informację podała 24 września agencja Bloomberga, powołując się na źródła. Drastyczne cięcia są skutkiem problemów w łańcuchu dostaw, które ograniczają zdolność firmy do utrzymania tempa produkcji.

Rozkład lotu:

Amerykańskie uzależnienie

Chiński koncern jest w dużym stopniu uzależniony od amerykańskich dostawców, takich jak Honeywell czy Parker-Hannifin, którzy dostarczają mu kluczowe elementy, m.in. awionikę, systemy sterowania lotem i silniki.

Informatorzy Bloomberga przekazali, że Comac boryka się z problemami „praktycznie we wszystkich kluczowych obszarach swojego łańcucha dostaw”.

Sytuację Comac pogorszyło również ogłoszone w lipcu tymczasowe wstrzymanie przez USA pozwoleń na eksport istotnych części silników, produkowanych przez GE Aerospace.

Według źródeł Bloomberga firma z siedzibą w Szanghaju celuje teraz w dostarczenie w tym roku około 25 swoich wąskokadłubowych odrzutowców, mimo że jeszcze na początku roku zwiększyła cel w tym zakresie z 50 do 75 maszyn.

Chiński dwusilnikowy odrzutowy samolot pasażerski C919, mający konkurować z Airbusem A320neo i Boeingiem 737 Max, wciąż nie uzyskał certyfikatów od amerykańskich i europejskich regulatorów lotnictwa.

W tym roku Comac dostarczył zaledwie sześć maszyn, w tym pięć chińskim liniom lotniczym, podczas gdy trzej najwięksi przewoźnicy z Chin spodziewali się łącznie 32 dostaw tylko w 2025 r. – zaznaczył Bloomberg, dodając, że od 2022 r. firma zapewniła dostawy 16 swoich samolotów.

Komentarze