Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Cały ruch z Lotniska Chopina ma obsługiwać lotnisko CPK; „To fundamentalne założenie projektu”

infoair
18.02.2022 08:30
0 Komentarzy
Przeniesienie całego ruchu cywilnego z Lotniska Chopina w Warszawie do Centralnego Portu Komunikacyjnego, to fundamentalne założenie projektu CPK, przyjęte także w prognozach IATA – przekazali w czwartek przedstawiciele spółki CPK. Dodali, że w nowo planowanym porcie nie będzie ograniczeń dot. lotów w nocy.

Dyrektor pionu lotniskowego CPK Piotr Kasprzyk przekazał w czwartek dziennikarzom, że prognozy przygotowane przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Powietrznego (IATA) na lata 2022-2060, są „elementem Polityki Rozwoju Lotnictwa Cywilnego do 2030 r. (z perspektywą do 2040 r.) Ministerstwa Infrastruktury”.

W ubiegłym tygodniu wiceminister infrastruktury Marcin Horała prezentował na konferencji prasowej wyniki prognozy IATA przygotowanej dla CPK. Zgodnie z nią ruch lotniczy w Polsce powinien odbudować się do stanu sprzed pandemii COVID-19 do końca 2024 roku. Zakładana roczna przepustowość pierwszego etapu Portu Solidarność to 40 mln pasażerów i 1 mln ton cargo. Do 2060 r. nowe lotnisko przyciągnie łącznie ok. 850 mln pasażerów i ponad 35 mln ton cargo lotniczego.

„Fundamentalnym założeniem projektu CPK, przyjętym także w prognozach IATA, jest przeniesienie całego ruchu cywilnego z Lotniska Chopina do CPK” – powiedział w czwartek dziennikarzom Kasprzyk.

Przedstawiciele spółki wskazywali, że maksymalna przepustowość Lotniska Chopina wynosi obecnie 46 operacji (startów i lądowań) na godzinę. Infrastruktura CPK w ramach I etapu (dwie równoległe drogi startowe) umożliwi jej podwojenie.

Jak przekazała spółka, z prognozy IATA wynika, że na 2040 r. przewidziane jest – w scenariuszu bazowym – osiągnięcie ruchu do 90 operacji/godz., a w 2048 r. do 100 operacji/godz. Dodano, że między 2040 a 2048 r. wystąpi potrzeba budowy trzeciej drogi startowej, co zostanie przeanalizowane i określone w master planie CPK.

Spółka przekazała, że w prognozach IATA uwzględniono oddziaływanie hałasowe CPK w porównaniu z Lotniskiem Chopina. Jak wskazano, „takiego porównania nigdy wcześniej nie przedstawiano”.

Przedstawiciele spółki wskazali, że obecnie ponad 300 tys. mieszkańców Warszawy i okolic jest narażonych na hałas lotniczy (znajduje się w obszarze ponadnormatywnego oddziaływania hałasowego). „Z tego powodu na Lotnisku Chopina obowiązuje tzw. core night, czyli zakaz planowania lotów w godz. 23.30-5.30. Podobne obostrzenia obowiązują także m.in. na lotniskach we Frankfurcie, Monachium i Berlinie” – przekazano. Jak dodano, w przypadku Warszawy limit operacji lotniczych wynosi ok. 600-630 dobowo, na co składa się 560 operacji w ciągu dnia i limit 24 punktów hałasowych Quota Count do wykorzystania w nocy w godzinach 22.00-23.30 i 5.30-6.00.

„W Porcie Solidarność nie będzie ograniczeń operacji lotniczych w nocy, co powinno stanowić przewagę konkurencyjną CPK. Mimo ponad dwa razy większego prognozowanego ruchu dobowego w I w etapie CPK niż na Lotnisku Chopina, w obszarze ponadnormatywnego oddziaływania hałasowego znajdzie się ponad 10 razy mniej mieszkańców” – tłumaczy spółka. Jednocześnie zastrzega, że dokładne dane będą znane po ostatecznym zakończeniu prac nad szczegółową koncepcją lotniska, co jest powiązane z modelowaniem oddziaływania hałasowego. Aktualnie prace te toczą się z udziałem master plannera i konsultanta ds. ochrony środowiska.

Jak wynika z prognoz IATA dla Polski i CPK, ruch lotniczy w Polsce powinien odbudować się do stanu sprzed pandemii COVID-19 (ok. 50 mln pasażerów) do końca 2024 r. W 2040 r. ma to być ok. 100 mln, zaś w 2060 r. – ponad 140 mln pasażerów (w tzw. scenariuszu bazowym). Jeśli chodzi o Port Solidarność, to zakładana roczna przepustowość I etapu wynosi 40 mln pasażerów. W 2029 r., czyli pierwszym pełnym roku funkcjonowania CPK, IATA prognozuje w scenariuszu bazowym ok. 30 mln przewiezionych pasażerów. Poziom 40 mln pasażerów ma zostać osiągnięty w 2035 r. (wtedy powinna być już wdrożona rozbudowa w ramach II etapu), zaś 50 mln – w r. 2044. Na koniec prognozy – w r. 2060 – prognoza przewiduje ok. 65 mln w tzw. scenariuszu bazowym.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią. W ramach tego projektu na ok. 3000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność. Lotnisko Chopina w jest największym portem w Polsce.(PAP)

Komentarze