Przewozy szkolne – czy mogą być komunikacją gminną?
Zaspokajanie potrzeb mieszkańców gminy w zakresie lokalnego transportu zbiorowego jest jednym z licznych zadań własnych gmin. Gmina samodzielnie jako jednostka samorządu terytorialnego nie może bezpośrednio prowadzić działalności gospodarczej, więc gminy zaspokajanie potrzeb mieszkańców w zakresie lokalnego transportu zbiorowego najczęściej realizowały je poprzez tworzenie własnych zakładów budżetowych lub przedsiębiorstw komunalnych w formie spółek z ograniczona odpowiedzialnością. Własną komunikację publiczną tworzyły przeważnie gminy miejskie, czyli miasta.Wszystkie gminy mają nałożone przepisami prawa zadanie zapewnienia kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży od wieku 3 lat do poziomu gimnazjum włącznie. Gminy powinny ustalać sieć publicznych i niepublicznych przedszkoli i publicznych szkół w taki sposób, by droga dojścia dziecka lub młodzieży do przedszkola i szkoły podstawowej nie przekraczała 3 km dla przedszkolaków i uczniów do IV klasy włącznie i 4 km w pozostałych przypadkach. Jeśli ta droga jest dłuższa, gmina ma obowiązek zorganizowania odpowiedniego bezpłatnego dowozu wraz z opieką, lub zwrotu kosztów dojazdu dziecka jeśli mogą skorzystać z komunikacji publicznej (i jego opiekuna do ukończenia przez dziecko 7 lat). Bezpłatny transport może być także zorganizowany przez gminy, jeśli te odległości są mniejsze.W marcu 2011 roku weszła w życie ustawa o publicznym transporcie zbiorowym. Gmina uzyskała dodatkową możliwość zorganizowania publicznego transportu zbiorowego na swoim terenie. W gminach będących średnimi i dużymi miastami funkcjonuje organizowana przez nie komunikacja miejska, której kursowanie jest w miarę możliwości ustalane tak, by ten obowiązek dowozu zminimalizować lub nawet wyeliminować. W przypadku funkcjonowania komunikacji miejskiej dodatkowe dowozy dzieci do szkół organizowane przez miasto występują raczej rzadko. Odmienna sytuacja występuje natomiast w gminach wiejskich i małych miastach. Komunikacja publiczna w okresie ostatniego dwudziestolecia, wraz z ciągle rosnącą liczbą zarejestrowanych samochodów osobowych, ulegała systematycznemu ograniczaniu. Coraz rzadsze stawały się więc przypadki, gdzie rodzic lub opiekun mógł bezpiecznie dowieźć dziecko lub przedszkolaka do placówki oświatowej. Gminy zmuszone zostały do uruchomienia dowozów dzieci do szkół i przedszkoli lub współpracy z przewoźnikami prywatnymi w celu uruchomienia takich linii. W przypadku organizowania przewozów przez gminy część z nich wprowadziła własny transport poprzez zakład budżetowy lub spółkę gminną, a część wynajęła do realizowania takich przewozów przewoźników prywatnych. Są to przewozy dedykowane i zamknięte dla innych pasażerów, a prawo do korzystania z nich posiada zamknięta grupa dzieci. Ponadto w każdym przypadku zapewniony musi być opiekun. Nie jest to więc komunikacja publiczna o charakterze otwartym. Koszt takiego dowozu pokrywa gmina w całości.Niektóre gminy, szczególnie tam gdzie sieć komunikacji publicznej jest dość rozwinięta, rozwiązały problem w ten sposób, że zawarły porozumienia z komercyjnymi przewoźnikami prywatnymi, w ramach której zobowiązali się oni do realizacji określonych powszechnie dostępnych kursów o trasach i godzinach zapewniających dowóz dzieci do szkół i przedszkoli na terenie tej gminy, a gmina zapewniła wykup biletów miesięcznych dla określonej grupy dzieci i opiekunów na te kursy. Rozwiązanie takie jest korzystniejsze dla gmin także ze strony finansowej. Dzieci jako pasażerowie posiadają prawo do ulg w komunikacji publicznej innej niż miejska w wysokości 37 lub 49%. Dopłatę (do tych przewozów) z tytułu stosowania ulg ustawowych przewoźnik otrzymuje od odpowiedniego urzędu marszałkowskiego, po zawarciu stosownej umowy, na podstawie sprzedanych biletów ulgowych. Koszt takiego dowozu pokrywany jest więc w części przez gminę, a w części ze środków budżetu państwa.Uwarunkowania prawne wykluczają jednak występowanie o dopłaty z tytułu stosowania ulg ustawowych do operatorów komunikacji miejskiej. W przypadku miast nie ma więc możliwości finansowania dowozu dzieci do szkół w części ze środków budżetu państwa, gminy wiejskie są więc wyraźnie uprzywilejowane.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze