Wiemy, jak wygląda autobus SOR ICNG 12. Dla Transdev Slezsko pod Kraj Morawsko-Śląski
Od 14 grudnia 2025 r. na mapie komunikacji publicznej Morawskośląskiego Kraju zacznie się nowy etap, który otworzy Transdev Slezsko a.s.
Operator wygrał pierwszą z serii nowej generacji przetargów, przejmie obsługę obszaru Třinecko–Jablunkovsko na podstawie dziesięcioletniego kontraktu. Umowa opiewa na około 1 miliard CZK netto / około 175 milionów PLN, a roczna praca eksploatacyjna to 16,5 miliona wozokilometrów. To jeden z największych projektów autobusowych realizowanych w tej części kraju w ostatnich latach.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych autobusów CNG wprowadzi Transdev Slezsko na linie Třinecko–Jablunkovsko?
- Jaka będzie cena za 1 wozokilometr w nowym kontrakcie – 59,83 CZK czy 69,83 CZK?
- Który typ autobusu będzie podstawą floty: SOR ICNG 12 czy Iveco Crossway LE LINE 12?
Nowe pojazdy i czystszy napęd
Transdev Slezsko wejdzie na rynek z całkowicie nową flotą. Na 17 liniach pojawi się ponad 30 nowych autobusów o napędzie CNG, które mają ograniczyć emisje i obniżyć koszty eksploatacyjne. Operator potwierdził wdrożenie trzech typów pojazdów:
- SOR ICNG 12 – najważniejszy filar floty
- Iveco Crossway LE LINE 12 – wozy klasy LE do obsługi tras o większych potokach
- Rošero First FCLLI – dwa minibusy do obsługi mniejszych miejscowości
Wszystkie autobusy są obecnie w produkcji. SOR już otrzymał pierwszą Zgodę w zakresie standardów w ramach przeprowadzonej wspólnie z przewoźnikiem wizyty w Libchavy. Modele ICNG 12 prezentują pełny nowy wygląd, przygotowany zgodnie z wytycznymi Morawsko-śląskiego Kraju i koordynatora KODIS.
Jednolity „vizuál”
Autobusy otrzymają nową barwę dla całego systemu ODIS. Karmiowa czerwień ma w kolejnych latach objąć wszystkie linie i wszystkich regionalnych operatorów. Třinecko i Jablunkovsko będą pierwszym obszarem, gdzie nowy wygląd pojawi się w regularnym ruchu. W 2026 r. projekt zostanie rozszerzony na Českotěšínsko, gdzie Transdev utrzymał obsługę na kolejne lata.
Nowe autobusy zostały przygotowane w jednej, wysokiej specyfikacji. W wyposażeniu znalazły się:
- klimatyzacja w całej kabinie
- Wi-Fi
- złącza USB przy siedzeniach
- system automatycznego liczenia pasażerów przy każdych drzwiach
- monitoring pokładowy
- LCD z rozkładem i informacją o kolejnych przystankach
- automatyczna skrzynia biegów
- pasy bezpieczeństwa dla pasażerów
- funkcja informowania o oczekiwaniu na połączenia przesiadkowe
- pełna dostępność dla wózków i wózków inwalidzkich
- możliwość przewozu dwóch wózków lub dwóch wózków inwalidzkich (z wyjątkiem minibusów)
Nowością w regionie będą „przystanki na żądanie” , które mają zmniejszyć liczbę zbędnych zatrzymań i poprawić płynność na trasach.
Współpraca z koleją
Morawskośląski Kraj podkreśla, że nowe linie zostaną lepiej skoordynowane z koleją, szczególnie z R61, która jest ważną osią transportową regionu. Nowy system informacji pasażerskiej ma w tym pomóc, a autobusy otrzymają funkcję dokładniejszego monitorowania opóźnień i dopasowywania się do połączeń.
Třinecko–Jablunkovsko jest pierwszym obszarem objętym nową serią dziesięcioletnich przetargów. Kraj planuje ogłosić łącznie 16 obszarów, z których każdy otrzyma własne postępowanie i własnego operatora. Transdev Slezsko nie ukrywa ambicji, by brać udział w kolejnych postępowaniach. Cena za jeden kilometr zaproponowana w Třinecko–Jablunkovsko to 59,83 CZK netto / ok 10,48 PLN netto i była to zarazem najtańsza oferta w postępowaniu.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok





Komentarze