Solaris zaczyna tracić Brno. DPMB zamawia 37 przegubowych SOR NS 18
Dopravní podnik města Brna po raz kolejny postawił na czeską markę SOR, która zaczyna wypierać z floty DPMB pojazdy z Polski.
W latach 2014–2020 brneński przewoźnik odebrał blisko 70 autobusów Solaris Urbino, z czego 33 to przegubowe Urbino 18. W tamtym okresie zastąpiły one w ruchu starsze konstrukcje Karosy i Iveco. Teraz sytuacja wygląda inaczej. To SOR, który mocno wszedł do Brna w 2020 roku dzięki dostawie 51 autobusów NS 12, teraz zdobył kolejne i to już MEGA zamówienie. Wcześniej firma postawiła na midibusy i montaż CKD trolejbusów z Libchavy.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych przegubowych autobusów SOR NS 18 zamówiło Brno i w jakich latach mają zostać dostarczone?
- Jakie starsze pojazdy mają zostać zastąpione przez nowe SOR-y w Brnie?
- Jakie kluczowe wyposażenie technologiczne (ADAS) otrzymają nowe autobusy?
Rozłożone dostawy
Do 2027 roku do miasta trafi 37 nowych przegubowych autobusów SOR NS 18 z pełną klimatyzacją, systemem ADAS i rozbudowaną technologią pokładową. To jedno z największych tegorocznych zamówień w Czechach w segmencie klasycznych autobusów miejskich, zamówienie szczególnie ważne w kontekście równoległej modernizacji flot elektrobusów i trolejbusów.
-„Zamówiliśmy 37 nowoczesnych samochodów SOR NS 18, które dotrą w ciągu najbliższych dwóch lat. Będzie wygodniej, ciszej i bezpieczniej. Zastąpią nasze najstarsze autobusy z diesla. Na co możesz się doczekać? Klimatyzacja, USB do każdego siedzenia, inteligentny system antykolizyjny i nowoczesna technologia informacyjna.” – napisał DPMB.
Zamówienie złożono poprzez otwarte postępowanie publiczne ogłoszone w czerwcu 2025 roku. Dopravní podnik města Brna wybrał ofertę SOR Libchavy, która dostarczy autobusy w kilku transzach od połowy 2026 do końca 2027 roku.
Pierwszych 17 sztuk powinno dotrzeć do 31 marca 2027, kolejne 10 do 31 lipca 2027, a ostatnie 10 najpóźniej do końca 2027. Producent zadeklarował jednak możliwość wcześniejszego rozpoczęcia dostaw, już od drugiej połowy 2026 roku.
Nowe autobusy SOR NS 18 zastąpią najstarsze diesle Solarisów z 2014 roku i pierwsze autobusy na CNG, które mają przebiegi rzędu 600–700 tys. kilometrów. Wzmocnią obsługę m.in. linii 42, 44, 50, 84, E50 oraz E56.
Największą zmianą technologiczną będzie wyposażenie pojazdów w pakiet systemów bezpieczeństwa ADAS. To pierwsze autobusy w Brnie z funkcją monitorowania martwego pola, ostrzeganiem przed ryzykiem kolizji i wsparciem kierowcy w sytuacjach podwyższonego ryzyka.
Kwesta bezpieczeństwa
Postępowanie rozstrzygnięto na podstawie trzech parametrów:
- cena całkowita oferty – 80%
- długość gwarancji – 13%
- zużycie paliwa – 7%
SOR zaoferował gwarancję na poziomie 60 miesięcy, co okazało się kluczowe dla zwycięstwa w postępowaniu. Cena za jeden egzemplarz SOR NS 18 została ustalona na 9 515 200 CZK bez VAT / 1 664 660 PLN. Wersja wyposażona we wszystkie komponenty systemu pokładowego wymaganego przez Brno, w tym automatycznego zliczania pasażerów APC, pojazd jednostkowo osiągnie cenę 9 900 000 CZK bez VAT / 1 732 500 PLN. Dlatego w zależności od ostatecznej konfiguracji, wartość kontraktu wynosi:
- około 352 mln CZK za pojazdy w wersji podstawowej
- około 366 mln CZK dla pełnego pakietu wyposażenia
Napęd oparty jest na silniku wysokoprężnym w normie EURO 6, co dla miasta jest rozwiązaniem strategicznym.
Generální ředitel DPMB, Miloš Havránek, wyjaśnia: – „Zachowywanie części floty dieslowskiej to kwestia bezpieczeństwa, choćby w kontekście gotowości do ewakuacji w ramach planów związanych z elektrownią Dukovany. Tutaj jesteśmy związani umową ze Strażą Pożarną. Równocześnie utrzymujemy różnorodność napędów, co sprawdziło się w okresach dużej niestabilności na rynku energii.”
Zakupowe tło
Zamówione autobusy będą niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, porty USB przy każdym siedzeniu, nowy system informacji pasażerskiej, monitoring, zaawansowane układy kontroli trakcji i pełne spektrum rozwiązań ADAS.
Flota DPMB to dziś 320 autobusów, z czego połowa to pojazdy na CNG. Operator od lat systematycznie kupuje autobusy marki SOR, m.in. modele NBG 12, NS 12, minibusy ICN 9.5 oraz trolejbusy TNS 12 montowane w ramach projektu Mario.
SOR NS 18 to model, który w ostatnich latach zdobywa kolejne miasta w Czechach i w Polsce. Jeździ już w Ústí nad Labem, w Pradze w ramach PID, jest zamówiony w DÚK i oczekiwany w Plzni. To autobus, który celuje w segment pojazdów spalinowych o podwyższonym standardzie wyposażenia, uzupełniając rozwój flot elektrobusów, ale jednocześnie dostarczając miastom narzędzie do stabilizacji systemu transportu publicznego tam, gdzie napędy bezemisyjne są wciąż trudne operacyjnie.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok


Komentarze