Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ciemność, chaos i brak informacji. Konieczna ewakuacja 400 pasażerów z pociągu

inforail
27.07.2025 12:30
0 Komentarzy

W sobotnie popołudnie 26 lipca 2025 r. doszło do poważnego incydentu kolejowego na obrzeżach Wiednia. Pociąg dużych prędkości ICE 90 „Donauwalzer” relacji Wiedeń – Hamburg utknął w tunelu Knoten Hadersdorf tuż po opuszczeniu stacji Wiedeń-Meidling.

Na pokładzie znajdowało się około 400 pasażerów, którzy przez wiele godzin pozostawali w całkowicie zaciemnionym i nieklimatyzowanym składzie.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie były główne przyczyny nieudanego odholowania pociągu ICE z tunelu pod Wiedniem?
  2. W jaki sposób zorganizowano ewakuację pasażerów z unieruchomionego pociągu?
  3. Jakie konsekwencje dla ruchu kolejowego miała sobotnia awaria w tunelu Knoten Hadersdorf?
Pociąg ICE
Pociąg ICE

Techniczna awaria sparaliżowała ruch

Do zatrzymania pociągu doszło o godzinie 13:30 z powodu bliżej nieokreślonej awarii technicznej. Początkowo zakładano, że opóźnienie potrwa jedynie kilka minut, jednak sytuacja szybko się skomplikowała – w pociągu przestało działać zasilanie, a tym samym także światło, klimatyzacja i komunikacja. Próby odholowania składu nie powiodły się – nie udało się również technicznie połączyć z przygotowanym pociągiem zastępczym.

Pasażerowie pozostawali przez wiele godzin w całkowitej ciemności. Jak relacjonowali media lokalne i sami podróżni, komunikacja ze strony obsługi była bardzo ograniczona. Pasażerowie nie wiedzieli, czy zostaną ewakuowani, dokąd zostaną przewiezieni i kiedy podróż będzie kontynuowana. Co więcej, również przygotowany pociąg zastępczy nie miał zasilania, co tylko pogłębiło chaos.

Nieplanowana ewakuacja przez… tunel

Po wielu godzinach zapadła decyzja o ewakuacji pasażerów przez awaryjne wyjścia tunelowe. Zdecydowano się na ten krok około godziny 20:00, kiedy stało się jasne, że inne metody nie przynoszą skutku. W akcji brało udział ponad 80 strażaków z 20 pojazdami ratunkowymi, a także mobilna jednostka ratownictwa medycznego oraz autobusy ewakuacyjne Wiener Linien.

Nie obyło się bez komplikacji – kilku pasażerów samowolnie opuściło zastępczy skład i zaczęło poruszać się pieszo po tunelu. Ze względów bezpieczeństwa zmuszono się do całkowitego odłączenia prądu w całym tunelu i przeszukania go pod kątem obecności ludzi.

Ruch przywrócony po północy

Z powodu zdarzenia całkowicie wstrzymano ruch kolejowy między stacjami Wiedeń-Meidling a Tullnerfeld, a pociągi dalekobieżne zostały skierowane trasami alternatywnymi. Dopiero tuż po północy 27 lipca rzecznik ÖBB poinformował, że trasa została w pełni przywrócona do ruchu – nie znaleziono żadnych osób w tunelu, a pierwsze pociągi mogły wyruszyć.

Wnioski po kryzysie

Całe zdarzenie pokazuje, jak trudna i wieloetapowa może być ewakuacja w przypadku awarii pociągu dużych prędkości w tunelu. Mimo znacznego opóźnienia i dezorganizacji, większość pasażerów opuściła miejsce zdarzenia bez szwanku. Dwóch z nich wymagało ambulatoryjnej pomocy medycznej.

Awarie tego typu, choć rzadkie, pokazują potrzebę doskonalenia procedur awaryjnych, lepszej komunikacji z pasażerami oraz rozwiązań technicznych umożliwiających szybkie usunięcie unieruchomionych składów z zamkniętej infrastruktury tunelowej.

Komentarze