Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ponadstuletni tramwaj znów na krakowskich torach. Unikatowy zabytek na linii muzealnej

infotram
27.07.2025 10:30
0 Komentarzy

W niedzielę, 27 lipca 2025 roku, mieszkańcy i turyści odwiedzający Kraków mają wyjątkową okazję przejechać się ponadstuletnim tramwajem.

Na linię 0 Krakowskiej Linii Muzealnej wyjedzie odrestaurowany wagon SN1 o numerze 59 z 1922 roku. To prawdziwa gratka dla miłośników historii transportu i miłośników dawnego Krakowa.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie były główne powody budowy wagonów SN1 przez pracowników Krakowskiej Spółki Tramwajowej w latach 20. XX wieku?
  2. Jakie elementy oryginalnej konstrukcji udało się zachować podczas renowacji wagonu SN1 nr 59?
  3. Jaką trasą kursuje zabytkowy tramwaj na linii 0 i jakie zabytki Krakowa można podziwiać z jego okien?
Tramwaj SN1
Tramwaj SN1/foto: MPK Kraków

Tramwaj z potrzeby i pomysłowości

Wagon SN1 nr 59 powstał w trudnych powojennych realiach. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, władze miasta nie mogły pozwolić sobie na zakup nowych tramwajów – brakowało środków, a kredyty były poza zasięgiem. W tej sytuacji pracownicy Krakowskiej Spółki Tramwajowej wzięli sprawy w swoje ręce i w warsztatach przy ul. św. Wawrzyńca skonstruowali własne wagony. Powstało ich zaledwie 15 – SN1 nr 59 był jednym z nich.

Był to pierwszy krakowski tramwaj pozbawiony podziału na klasy – jednorodna przestrzeń pasażerska z ławkami wzdłuż boków i 16 małymi oknami tworzyła nowoczesne jak na tamte czasy wnętrze.

Z domku letniskowego do muzealnej perły

Losy wagonu po wycofaniu z eksploatacji w 1959 roku były równie ciekawe jak jego początki. Przez niemal 12 lat jego nadwozie, pozbawione mechanizmów, służyło jako domek letniskowy w ośrodku wypoczynkowym MPK w Osieczanach. Później trafiło w ręce prywatne, aż wreszcie w 1986 roku zostało odkupione przez MPK i znalazło się w Składnicy Taboru Zabytkowego. W 1998 roku przekazano je do Muzeum Inżynierii Miejskiej (dziś: Muzeum Inżynierii i Techniki).

W 2020 roku wrak wrócił do MPK i rozpoczęto jego żmudną rekonstrukcję. Pracownicy przedsiębiorstwa zadbali o to, by zachować jak najwięcej oryginalnych elementów, szczególnie drewnianych konstrukcji i wyposażenia. Odzyskano również historyczny wygląd i kolorystykę z lat 50.

Żywa historia na trasie przez serce Krakowa

Dziś tramwaj SN1 znów zabiera pasażerów w podróż, choć już nie codzienną, lecz sentymentalną. Kursuje na linii 0 z przystanku Dajwór do pętli Cichy Kącik, mijając po drodze najcenniejsze zabytki Krakowa, jak Wawel, Barbakan czy Planty. Tramwaj będzie kursować między godz. 11:00 a 17:00.

Obsługę pojazdu zapewniają członkowie Krakowskiego Klubu Modelarzy Kolejowych, a szczegóły rozkładów jazdy i mapki tras można znaleźć na stronie muzealna.org.

Symbol 150 lat komunikacji miejskiej

Odbudowany SN1 to jeden z najważniejszych symboli obchodów jubileuszu 150-lecia komunikacji miejskiej w Krakowie. Pokazuje nie tylko kunszt dawnych inżynierów, ale też szacunek, jaki współczesne pokolenia okazują dziedzictwu miejskiej infrastruktury.

Warto skorzystać z okazji i wsiąść do wagonu, który opowiada historię miasta z drewnianych ławek i przez niewielkie okienka – dokładnie tak, jak robili to krakowianie sto lat temu.

Komentarze