Ponadstuletni tramwaj znów na krakowskich torach. Unikatowy zabytek na linii muzealnej
W niedzielę, 27 lipca 2025 roku, mieszkańcy i turyści odwiedzający Kraków mają wyjątkową okazję przejechać się ponadstuletnim tramwajem.
Na linię 0 Krakowskiej Linii Muzealnej wyjedzie odrestaurowany wagon SN1 o numerze 59 z 1922 roku. To prawdziwa gratka dla miłośników historii transportu i miłośników dawnego Krakowa.
Rozkład jazdy:
- Jakie były główne powody budowy wagonów SN1 przez pracowników Krakowskiej Spółki Tramwajowej w latach 20. XX wieku?
- Jakie elementy oryginalnej konstrukcji udało się zachować podczas renowacji wagonu SN1 nr 59?
- Jaką trasą kursuje zabytkowy tramwaj na linii 0 i jakie zabytki Krakowa można podziwiać z jego okien?
Tramwaj z potrzeby i pomysłowości
Wagon SN1 nr 59 powstał w trudnych powojennych realiach. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, władze miasta nie mogły pozwolić sobie na zakup nowych tramwajów – brakowało środków, a kredyty były poza zasięgiem. W tej sytuacji pracownicy Krakowskiej Spółki Tramwajowej wzięli sprawy w swoje ręce i w warsztatach przy ul. św. Wawrzyńca skonstruowali własne wagony. Powstało ich zaledwie 15 – SN1 nr 59 był jednym z nich.
Był to pierwszy krakowski tramwaj pozbawiony podziału na klasy – jednorodna przestrzeń pasażerska z ławkami wzdłuż boków i 16 małymi oknami tworzyła nowoczesne jak na tamte czasy wnętrze.
Z domku letniskowego do muzealnej perły
Losy wagonu po wycofaniu z eksploatacji w 1959 roku były równie ciekawe jak jego początki. Przez niemal 12 lat jego nadwozie, pozbawione mechanizmów, służyło jako domek letniskowy w ośrodku wypoczynkowym MPK w Osieczanach. Później trafiło w ręce prywatne, aż wreszcie w 1986 roku zostało odkupione przez MPK i znalazło się w Składnicy Taboru Zabytkowego. W 1998 roku przekazano je do Muzeum Inżynierii Miejskiej (dziś: Muzeum Inżynierii i Techniki).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W 2020 roku wrak wrócił do MPK i rozpoczęto jego żmudną rekonstrukcję. Pracownicy przedsiębiorstwa zadbali o to, by zachować jak najwięcej oryginalnych elementów, szczególnie drewnianych konstrukcji i wyposażenia. Odzyskano również historyczny wygląd i kolorystykę z lat 50.
Żywa historia na trasie przez serce Krakowa
Dziś tramwaj SN1 znów zabiera pasażerów w podróż, choć już nie codzienną, lecz sentymentalną. Kursuje na linii 0 z przystanku Dajwór do pętli Cichy Kącik, mijając po drodze najcenniejsze zabytki Krakowa, jak Wawel, Barbakan czy Planty. Tramwaj będzie kursować między godz. 11:00 a 17:00.
Obsługę pojazdu zapewniają członkowie Krakowskiego Klubu Modelarzy Kolejowych, a szczegóły rozkładów jazdy i mapki tras można znaleźć na stronie muzealna.org.
Symbol 150 lat komunikacji miejskiej
Odbudowany SN1 to jeden z najważniejszych symboli obchodów jubileuszu 150-lecia komunikacji miejskiej w Krakowie. Pokazuje nie tylko kunszt dawnych inżynierów, ale też szacunek, jaki współczesne pokolenia okazują dziedzictwu miejskiej infrastruktury.
Warto skorzystać z okazji i wsiąść do wagonu, który opowiada historię miasta z drewnianych ławek i przez niewielkie okienka – dokładnie tak, jak robili to krakowianie sto lat temu.
Komentarze