Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pojazd jak z filmów science-fiction. Trafił do MPK-Łódź

infotram
26.07.2025 08:30
0 Komentarzy

Do Zakładu Techniki MPK-Łódź na Helenówku dotarł nietypowy pojazd, który wbrew niepozornemu wyglądowi imponuje możliwościami.

To nowoczesny, wielofunkcyjny ciągnik przystosowany do przestawiania tramwajów w obrębie zaplecza technicznego. Choć rozmiarami ustępuje klasycznym wagonom, potrafi znacznie więcej niż mogłoby się wydawać.

  1. Jakie zadania będzie realizować nowy ciągnik w Zakładzie Techniki MPK-Łódź?
  2. W jaki sposób pojazd może poruszać się zarówno po torach, jak i po drogach?
  3. Jakie cechy sprawiają, że ciągnik nadaje się do pracy w ograniczonej przestrzeni hal technicznych?

Kompaktowy wygląd, potężna siła

Pojazd ma kształt prostopadłościanu i jest stosunkowo niewielki. Jego głównym zadaniem będzie przemieszczanie składów tramwajowych pomiędzy stanowiskami roboczymi w halach technicznych oraz ich precyzyjne ustawianie. Mimo swoich rozmiarów, ciągnik dysponuje wyjątkowymi parametrami trakcyjnymi — jest w stanie przestawić wagony o łącznej masie do 300 ton.

Po drogach i torach

To, co czyni maszynę wyjątkową, to jej dwoista konstrukcja jezdna. Ciągnik może poruszać się zarówno po tradycyjnej nawierzchni drogowej, jak i po torowiskach. Wyposażono go bowiem w dwa zestawy kół: gumowe – służące do jazdy po asfalcie oraz stalowe, wysuwane koła prowadzące, umożliwiające jazdę po szynach. Taka kombinacja sprawia, że pojazd może pracować zarówno na otwartej przestrzeni zewnętrznej, jak i wewnątrz hal warsztatowych.

Zwrotny, zdalnie sterowany i ekologiczny

Ciągnik został zaprojektowany z myślą o manewrowaniu w ciasnych przestrzeniach. Potrafi obrócić się wokół własnej osi, poruszać się skośnie lub nawet bokiem, co znacznie ułatwia precyzyjne ustawianie wagonów w ograniczonej przestrzeni zakładu. Co więcej, obsługa odbywa się w pełni zdalnie — operator steruje pojazdem za pomocą specjalnego pilota.

Zasilanie elektryczne, oparte na dwóch akumulatorach, pozwala maszynie pracować również w miejscach bez dostępu do sieci trakcyjnej. To szczególnie istotne w kontekście hal naprawczych, w których prowadnice i zasilanie nie zawsze są dostępne na wszystkich stanowiskach.

Wzmocnienie dla nowego zaplecza technicznego

Nowy pojazd trafił do nowo budowanego Zakładu Techniki MPK na Helenówku. Będzie pełnił tam ważną rolę pomocniczą, zapewniając sprawne i bezpieczne przemieszczanie tramwajów między stanowiskami obsługowo-naprawczymi. Jego wszechstronność i nowoczesne rozwiązania techniczne doskonale wpisują się w potrzeby rozwijającego się zaplecza technicznego łódzkiego przewoźnika.

Komentarze