Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowelizacja Prawa lotniczego: koniec z paliwami kopalnymi na płycie lotniska

infoair
22.07.2025 06:00
0 Komentarzy

Duże porty lotnicze należące transeuropejskiej sieci transportowej muszą posiadać infrastrukturę do zasilania samolotów energią z paliw alternatywnych - wynika z projektu nowelizacji Prawa lotniczego opublikowanego w wykazie prac legislacyjnych rządu.

Rozkład lotu:

  • Do którego roku duże porty lotnicze muszą zapewnić zasilanie samolotów energią bez udziału paliw kopalnych?
  • Jakiej wysokości kary przewidziano za niewypełnienie nowych obowiązków?
  • Które porty lotnicze mogą zostać zwolnione z nowych wymagań?
Nowelizacja Prawa lotniczego: koniec z paliwami kopalnymi na płycie lotniska
Nowelizacja Prawa lotniczego: koniec z paliwami kopalnymi na płycie lotniska

Projekt dostosowuje polskie prawodawstwo do rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Europy z 2024 r, które nakłada na porty lotnicze obowiązek zapewnienia infrastruktury umożliwiającej dostarczanie klimatyzowanego powietrza do samolotów podczas postoju na płycie lotniska.

W przypadku portów sieci bazowej obowiązek ten musi zostać spełniony najpóźniej do dnia 31 grudnia 2030 r., natomiast w przypadku portów lotniczych sieci kompleksowej do dnia 31 grudnia 2040 r. Jednocześnie - jak czytamy - państwa członkowskie są obowiązane do wprowadzenia najpóźniej od dnia 1 stycznia 2030 r. środków niezbędnych do zapewnienia, by energia elektryczna dostarczana do samolotów pochodziła z sieci elektroenergetycznej lub była wytwarzana na miejscu bez udziału paliw kopalnych. Zaznaczono, że państwa członkowskie mogą zwolnić z tego obowiązku mniejsze lotniska, w których w poprzednich trzech latach odbyło się mniej niż średnio 10 tys. lotów rocznie.

Za niewypełnienie nałożonych obowiązków planuje się ustanowienie kar finansowych na poziomie 500 000 zł. Przyjęto rozwiązanie, w którym wysokość kar będzie motywująca do wdrożenia rozwiązań wynikających z przepisów prawa UE przez podmioty zarządzające portami lotniczymi, biorąc jednocześnie pod uwagę fakt, iż zarządzający lotniskami sieci TEN-T mogą ubiegać się o dofinansowanie na realizację projektów inwestycyjnych w celu realizacji wymagań UE, co powinno ułatwić realizację wymagań" - czytamy w projekcie. (PAP)

Nowelizacja Prawa lotniczego: koniec z paliwami kopalnymi na płycie lotniska
Nowelizacja Prawa lotniczego: koniec z paliwami kopalnymi na płycie lotniska

Komentarze