Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP SKM w Trójmieście trafi w ręce samorządów. Czas na całkowite usamorządowienie

inforail
15.07.2025 08:30
0 Komentarzy

W ręce samorządu województwa pomorskiego trafią udziały Polskich Kolei Państwowych w spółce PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście – wynika z opublikowanego właśnie projektu nowelizacji ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji PKP oraz ustawy o Funduszu Kolejowym.

Rządowy projekt, przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury, zakłada całkowite usamorządowienie przewoźnika oraz umożliwienie PKP pozyskania środków na kolejne inwestycje.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla województwa pomorskiego niesie przejęcie udziałów PKP w spółce PKP SKM?
  2. W jaki sposób zostanie sfinansowany wykup udziałów PKP SKM przez Skarb Państwa?
  3. Jakie zmiany prawne przewiduje projekt ustawy w zakresie zarządzania majątkiem przez PKP i PKP SKM?
Pociąg PKP SKM
Pociąg PKP SKM

Nowelizacja z kluczowymi zmianami dla struktur właścicielskich SKM

Jak wynika z dokumentu opublikowanego w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, celem projektowanej ustawy jest umożliwienie pełnego przejęcia udziałów PKP SKM przez samorząd województwa pomorskiego. Aktualnie PKP posiada 70,9% udziałów w spółce. Województwo Pomorskie posiada 8,6%, a reszta udziałów należy do poszczególnych miast regionu.

Mechanizm przekazania udziałów zakłada ich wykup przez Skarb Państwa z wykorzystaniem środków Funduszu Kolejowego, a następnie przekazanie samorządowi województwa. Część środków pochodzić będzie z emisji skarbowych papierów wartościowych, z których część – maksymalnie do kwoty 1,5 mld zł – przeznaczona zostanie na wykup udziałów PKP SKM, analogicznie jak wcześniej miało to miejsce w przypadku PKP Polskie Linie Kolejowe.

Samorząd zyska realne narzędzia do rozwoju transportu w aglomeracji

Ministerstwo Infrastruktury wskazuje, że przejęcie udziałów przez samorząd umożliwi zwiększenie zaangażowania finansowego w rozwój spółki i poprawę jakości usług transportowych w regionie. Zdaniem resortu stworzy to stabilne warunki do długofalowego rozwoju kolejowych przewozów pasażerskich w województwie pomorskim, a w szczególności w aglomeracji trójmiejskiej.

– Przekazanie udziałów to nie tylko zmiana właścicielska, ale strategiczny krok w stronę wzmocnienia roli samorządów jako organizatorów transportu publicznego – czytamy w uzasadnieniu.

Ułatwienia prawne dla PKP i zmiany w Funduszu Kolejowym

W ramach nowelizacji ustawy o PKP przewidziano także ułatwienia w zakresie rozporządzania majątkiem przez spółkę. PKP nie będzie musiało występować o zgody ministra właściwego do spraw transportu na rozporządzanie składnikami aktywów trwałych oraz korporacyjnych. Zniesiony zostanie także obowiązek uzyskiwania zgody walnego zgromadzenia PKP oraz zgromadzenia wspólników PKP SKM na zbycie udziałów.

Projekt ustawy zawiera również zapisy likwidujące obowiązek wniesienia przez PKP wkładów niepieniężnych do PKP SKM oraz Warszawskiej Kolei Dojazdowej – w postaci linii kolejowych i innych nieruchomości – co dotychczas wynikało z ustawy.

Nowe porozumienia, nowe zasady korzystania z infrastruktury

Nowelizacja ureguluje również kwestie dotyczące nieruchomości niezbędnych do zarządzania liniami kolejowymi. Linie kolejowe oraz inne nieruchomości zostaną przekazane PKP SKM do odpłatnego korzystania na podstawie nowej umowy.

Zobowiązanie PKP SKM z tytułu czynszu wynikającego z dotychczasowej umowy (D55) stanie się wymagalne w dniu wejścia w życie nowych przepisów. W zamian za tę wierzytelność PKP obejmie udziały w podwyższonym kapitale zakładowym PKP SKM. Te zmiany zostaną uwzględnione w wycenie wartości rynkowej spółki przed przekazaniem udziałów Skarbowi Państwa.

Nowe mechanizmy nadzoru i pierwokupu

Dla ochrony interesów Skarbu Państwa przewidziano obowiązek sprawozdawczy dla województwa pomorskiego – samorząd będzie zobowiązany do okresowego informowania ministra właściwego do spraw transportu o poniesionych przez PKP SKM wydatkach na rozwój. Obowiązek ten będzie obowiązywał do czasu pełnego wykorzystania środków, które państwo przeznaczyło na nabycie udziałów.

Minister infrastruktury zyska także możliwość delegowania swojego przedstawiciela do Rady Nadzorczej PKP SKM.

Wprowadzono również prawo pierwokupu udziałów dla pozostałych wspólników PKP SKM, w razie ich dalszego przekazywania przez Skarb Państwa.

Bez składki do Funduszu Własności Pracowniczej

Środki finansowe, które PKP uzyska ze sprzedaży udziałów Skarbowi Państwa, nie będą podlegać obowiązkowi przekazania 15% do Funduszu Własności Pracowniczej – co dotychczas miało miejsce przy sprzedaży udziałów czy akcji w spółkach Skarbu Państwa.

Komentarze